Storing in het elektrisch circuit...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Storing in het elektrisch circuit...



Bericht door Sjaak en Marja »

Beste mede reizigers en hobbyisten,

Wij hebben sinds maart een andere camper Adria Matrix van 2016.
Zijn er heel content mee, maar hebben een storing die wij niet opgelost krijgen, vandaar mijn vraag hier.
Als we stroom gebruiken in de camper of de huishoudaccu, valt om de paar dagen een keer de verlichting en de waterpomp uit.
Ook werkt dan de verwarming niet meer, de koelkast blijft aan op 230 volt.
De standbyknop op het touch display valt ook niet uit.
Na het weer aanzetten werkt het allemaal weer een paar dagen.
Als dit voorval zich voordoet meldt het display dat de h.h accu 100 % vol zit, dus dat is niet het probleem.
De camper zit nog binnen de garantie termijn, en we zijn aan het brainstormen hierover met een elektra man van het bedrijf.
We komen er niet uit.
Iemand van hier misschien????
Het lijkt ons niet een heel ernstig probleem, maar wel vervelend, zeker in de winter en het vroege voorjaar wanneer we de verwarming aan hebben.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: storing..



Bericht door pepon »

Ik weet niet welke Ebl er in zit maar ik zou daar eens naar kijken.
Die regelt dat soort zaken.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: storing..



Bericht door cor heku »

Had exact hetzelfde probleem, de afgelopen week, bij terugkeer uit Portugal.
Enkele weken geleden heb ik een cyrix scheidingsrelais geplaatst, nabij de HH accu. Dit, vermoedelijk op de verkeerde kabel naar de startaccu---Er zit nog "iets" tussen. De startaccu begaf het onderweg(bij stilstand) en de boordspanning + waterpomp deden het ineens ook niet meer. Na, met een starthulpje, de motor weer gestart te hebben, werd er "iets"( denk in de ebl) gereset en alles werkte weer.
De cyrix deed dus wel zijn werk maar schakelde ook wat anders uit.
Nog enkele keren, onderweg, gebeurd tijdens stilstand. Inmiddels verholpen door een nieuwe startaccu te plaatsen en de cyrix verplaatst.
Laat de startaccu eens testen met een amperetang.
Misschien kan je iets met deze info.
cor
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: storing..



Bericht door Sun »

Accu nog goed? 100% vol bij nog maar 50% restcapaciteit, blijft te weinig.

Zoals mijn accuboer het mij ooit uitlegde: je emmer mag dan vol zijn, maar hij is misschien wel kleiner geworden.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Storing in het elektrisch circuit...



Bericht door JanJD »

Wij hebben af en toe hetzelfde probleem met een ne237 elektroblok met paneel en een 90Ah loodzuur (semi-tractie) accu in onze Adria Matrix M 590 SG uit 2013. Af en toe valt de verlichting en waterpomp uit zonder enige aanleiding; dit gebeurt als we aan de paal staan maar ook als wij off-grid staan. Op het paneel zijn geen bijzonderheden te zien en kan alles ook weer aangezet worden. Heel soms gebeurt het meermaals per dag en soms ook weer dagen niet. De startaccu en huishoudaccu lijken goed; de spanningen op het display zijn goed en functioneel zijn er ook geen problemen. De motor start altijd goed en bijvoorbeeld een (klein) oventje via de 230V inverter op de huishoudaccu werkt ook goed. De afgelopen week ben ik met de camper weg geweest en is de spanning 3x uitgevallen. Een keer op een koude dag terwijl de Trauma verwarming aan stond en twee keer op een warme dag terwijl er niets (bewust) aan stond.
Ik heb tot nu toe geen idee wat de oorzaak is en weet ook niet wanneer het probleem begonnen is. Wij hebben de camper sinds begin 2019 en het duurde even voordat de onregelmatige herhaling van het opnieuw moeten inschakelen van de pomp en verlichting opviel. Het kan dus zijn dat het probleem al (ver) voordat wij de camper kregen aanwezig was.
(Ik vertrouw het elektroblok niet voor 100%. Bijvoorbeeld te beperkte elektromagnetische immuniteit in (digitale, seriële) communicatie tussen elektroblok en display of via de voeding kan dit veroorzaken.)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Plaats reactie