Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door JoopBrekken »

Zoals ik hier al eerder schreef gaat het hier om gas met een hogere verdampings temparatuur en geen water!
Met LPG tanken komen er verschillende gassen in je tank. Bij dampvormig gas afnemen gaan de gassen met lagere verdampings temp eerst uit de tank en blijft er steeds meer slecht verdampend gas achter.
LPG automotoren hebben daar geen last van omdat ze vloeibaar gas uit de tank halen en dat mengt beter.
Om een vaste LPG dampgas tank leeg te krijgen kun je op een warme dag langdurig gas gaan verbruiken misschien wordt het dan ook wel minder maar of je dan alles kwijt raakt? Door het verbruik koelt het restand vloeibaar gas ook wat af en dat moet nu juist niet.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Zijspan »

Dat had ik niet gelezen, ik zou dan m’n fles in de buitenlucht zetten met de zon er op, bij ons gaat dat.
Of dat bij iedereen z’n camper makkelijk gaat, de lpg fles er uit halen en dan buiten plaatsen om op te warmen?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Slechts 13,1 ltr lpg tanken in 27 ltr gasdampfles?



Bericht door JoopBrekken »

Het was het derde bericht in dit onderwerp, ik had wel het idee dat meer mensen het niet gelezen hadden of het niet geloven :-B
JoopBrekken schreef:
di 17 mei 2022, 19:17
Het is geen water maar vloeibaar gas met een hogere verdampings temperatuur. Wij hadden dat ook na een aantal keren lpg tanken. Oplossing is: op een warme dag en op een veilige plek, de fles open zetten, liefst op zijn kop, om dit slecht verdampende gas kwijt te raken.
Bij een auto motor gassysteem gebeurd dit niet omdat daar vloeibaar gas uit de lpg tank afgenomen wordt.
Nog een tip: als je LPG gaat tanken kan je dit het beste s,winters in NL doen, dan is het gehalte van slecht verdampend gas in LPG veel lager
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door seth_space »

Waar komt dat slecht verdampen gas vandaan en wat zou dat zijn?
Lpg is een mengsel van butaan en propaan met een toegevoegde geurstof. Afhankelijk van land en seizoen is wisselende verhoudingen.
Verder wordt er aan lpg niks toegevoegd.
Ik kan me voorstellen dat er geringe hoeveelheden ander gas "meekomen" uit het productie proces. Maar hoeveelheden die "klotsen" in de tank lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ben dus erg benieuwd naar oorsprong van dat slecht verdampen gas.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door jepebe »

Zit het probleem niet aan de afname-kant? Slecht werkende drukregelaar, misschien verstopt? Dan komt er geen gas uit je fornuis, en de fles raakt niet leeg. Vraag me niet waarom het dan wel werkt met een andere fles...
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door myway »

Ik vraag mij dan af wat de leverancier van die fles er aan kan doen dat er “iets” in die tank komt wat er niet in hoort.
Hij tankt niet, dat doe je zelf.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Slechts 13,1 ltr lpg tanken in 27 ltr gasdampfles?



Bericht door veetee »

JoopBrekken schreef:
do 19 mei 2022, 13:58
Het was het derde bericht in dit onderwerp, ik had wel het idee dat meer mensen het niet gelezen hadden of het niet geloven :-B
JoopBrekken schreef:
di 17 mei 2022, 19:17
Het is geen water maar vloeibaar gas met een hogere verdampings temperatuur. Wij hadden dat ook na een aantal keren lpg tanken. Oplossing is: op een warme dag en op een veilige plek, de fles open zetten, liefst op zijn kop, om dit slecht verdampende gas kwijt te raken.
Bij een auto motor gassysteem gebeurd dit niet omdat daar vloeibaar gas uit de lpg tank afgenomen wordt.
Dat zou echt alleen een probleem kunnen zijn in de winter, bij deze temperaturen wordt de fles met normale afnamesnelheid echt niet zo koud (-1C) dat de butaan er niet meer uit wil in gasvorm.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door JoopBrekken »

Maar dat is wel wat TS en ik ervaren hebben.....
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door veetee »

Waarom zou er dan voor de recreatie Butagas (= 100% butaan gas) verkocht worden, als deze problemen (met normale/zomerse temperaturen) zouden optreden? Een gas met nog hoger kookpunt dab butaan zit niet in lpg, dat is alleen een mengsel van propaan/butaan (in de zomer andere verhouding - meer butaan - dan in de winter). Óf er zit iets heel anders in (water? opgelicht bij tanken), óf er is wat anders aan de hand (mechanisch defect aan fles/veiligheid/drukregelaar/afname-traject)?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door JoopBrekken »

100% butaan verdampt, mits goed gemengd, bij -1gr.
Bij ( zomer ? ) LPG is dat kennelijk ( bij dampgas afname ) niet zo.
Voor uitleg lees mijn bericht van 11.45 :D
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door veetee »

Beste Joop, ik heb je uitleg gelezen natuurlijk, maar ik snap hem niet. En dan ben ik nog chemicus van professie ook... :wink:
Bij lpg zal zal hoogstens eerst het makkelijkst verdampende propaan in gasvorm overgaan (koken), waardoor de verhouding propaan/butaan verandert en er relatief steeds meer butaan in de fles achterblijft, totdat alle propaan weg is. Daarna gaat gewoon de butaan verdampen (bij normale temperaturen), net zoals bij een Butagasfles (waar alleen 100% butaan in zit), totdat het op is en de fles leeg is. Waarom zou het eerder stoppen? Dan moet je hoog in de bergen zitten, óf je moet zo'n groot debiet (afname) hebben dat de energie van de verdampingswarmte de fles tot onder het kookpunt van butaan (-1C) doet afkoelen. Dat kun je voelen aan de fles. En dit lijkt me onwaarschijnlijk (bij normale temperaturen, op plusminus zeeniveau). Heeft TS eens aan de fles gevoeld bij stagnerende afname en toch klotsende vloeistof nog er in?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door JoopBrekken »

Het verschil tussen een butaan fles en een LPG tank is dat je de butaanfles telkens inlevert ook al zit er nog wat ( slecht verdampend ? ) gas in, bij de LPG tank wordt dat slecht verdampende deel steeds iets meer.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door veetee »

Definieer 'slecht verdampend gas'... lpg bestaat alleen uit propaan en butaan. Geen andere 'slecht verdampende' gassen....
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door peter possl »

als dat zo zou zijn, waarom hebben we dan een zg. lpg filter in de leiding?
ik heb hetzelfde probleem gehad en het bleek dat ik in zuid europa waarschijnlijk verontreinigde lpg had getankt.
en zoals hier reeds opgemerkt, de auto gebruikt vloeibare lpg maar de camper heeft dampvormige lpg nodig voor koelkast,fornuis en boiler.
mijn service dealer heeft de tank helemaal leeg laten lopen, en probleem opgelost.
in theorie is lpg een mix van butaan en propaan. afhankelijk van land en jaargetijde is de mix aangepast, maar de additieven of de troep in de tank van het tankstation krijg je er “ gratis” bij. na een tijd krijg je er last van.
Plaats reactie