Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Cee Pee »

Lekker buiten in de wind de fles op zijn kop en die zooi of wat het ook mag zijn er uit laten lopen.
Dan weet je zeker dat je weer met een lege fles begint.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Sempai »

Ik ben ook geen expert, maar.....Probeer maar eens een lpg fles/tank te vullen met water :) je hebt 8 à 10 bar nodig om dat in een fles te krijgen hoor. Dus geen water in fles via de waterleiding of regen. Via de lpg-vulstation? Dat zou misschien kunnen :?: Ik denk eerder in de richting van vervuilde substantie :idea:

Groeten
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door peter possl »

ik heb dit probleem 2 jaar geleden ook gehad. Toen wilde zelfs de boiler/verwarming niet meer starten. Alleen het gasstel. Ook kon ik maar bij het vullen 22 ipv 27 liter lpg tanken.
Het bleek dat er “vuiligheid” in was gekomen bij het tanken in griekenland. Oplossing was om gastank leeg te stoken met terrasverwarmer/bbq en daarna de tank te openen en geheel leeglopen.
Dat leeglopen moet je niet in een bewoonde omgeving doen, want lpg stinkt behoorlijk en een gaswolk is brandgevaarlijk.
Succes!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door seth_space »

Het is dan ook niet de bedoeling om in een 27l tank daadwerkelijk 27l te vullen!!!!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Kroppie »

en het is ook niet de bedoeling dat een leeggestookte tank nog klotst
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Camperic »

peter possl schreef:
wo 18 mei 2022, 10:40
ik heb dit probleem 2 jaar geleden ook gehad. Toen wilde zelfs de boiler/verwarming niet meer starten. Alleen het gasstel. Ook kon ik maar bij het vullen 22 ipv 27 liter lpg tanken.
Het bleek dat er “vuiligheid” in was gekomen bij het tanken in griekenland.
:wtf: Die 22 liter is ± 80% van 27l en meer kan (mag!) er dus ook niet in.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door rijschoollucassen »

Sempai schreef:
wo 18 mei 2022, 10:22
Ik ben ook geen expert, maar.....Probeer maar eens een lpg fles/tank te vullen met water :) je hebt 8 à 10 bar nodig om dat in een fles te krijgen hoor. Dus geen water in fles via de waterleiding of regen. Via de lpg-vulstation? Dat zou misschien kunnen :?: Ik denk eerder in de richting van vervuilde substantie :idea:

Groeten
Ik bedoelde ook dat water in de vulslang tijdens het tanken de fles in zou kunnen komen als er geen terugslagklep op de buitenvuller zit.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door peter possl »

voor de duidelijkheid: mijn lpg tank is bruto 33 liter inhoud en mag gevuld worden tot max 27 liter.
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Sempai »

rijschoollucassen schreef:
wo 18 mei 2022, 12:08
Sempai schreef:
wo 18 mei 2022, 10:22
Ik ben ook geen expert, maar.....Probeer maar eens een lpg fles/tank te vullen met water :) je hebt 8 à 10 bar nodig om dat in een fles te krijgen hoor. Dus geen water in fles via de waterleiding of regen. Via de lpg-vulstation? Dat zou misschien kunnen :?: Ik denk eerder in de richting van vervuilde substantie :idea:

Groeten
Ik bedoelde ook dat water in de vulslang tijdens het tanken de fles in zou kunnen komen als er geen terugslagklep op de buitenvuller zit.

Groet Jaap
Dag Jaap,
Op die manier zou het wel eens kunnen. Maar zoals u eerder zij, heel onwaarschijnlijk.

Groeten
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door de Jonckheer »

Het blijft gissen wat er in zit. Kan van alles behalve gas zijn. Haal die fles er uit, zet hem op zijn kop en laat hem leeg lopen. Dat door een bedrijf laten doen is pure geld verspilling. Het zal wel water zijn, er in gekomen door een pompstation eigenaar die wist dat water goedkoper is dan gas . . :-B
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door myway »

Maaaaaaaaar als hij nu nog vol zit en dus nog een deel gas, wat komt er dan uit als hij op zijn kop staat.
Vloeibaar gas of………………
Zo als ik al aangaf gas gewoon opgebruiken en dan op zijn kop.
Of als je het direct wil doen, eerst gas laten ontsnappen en dan op zijn kop.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door ducati 900 »

Gelijk op zijn kop zetten als je dat wilt en het vloeibare gas laten ontsnappen.
Als je eerst het gas er gasvormig uit wilt hebben dan kan het wel een dag (of wat) duren voordat dat er uit is
omdat dat eerst moet verdampen met als gevolg dat de tank gaat bevriezen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door RobMG »

Dank allemaal.
@gijs68...ik ga kavegas eens bellen zodra weer thuis.
Groet Rob
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Slechts 13,1L LPG tanken in 27L gasdampfles?



Bericht door Zijspan »

Ik ben benieuwd wat die gaan doen aan de lpg fles?
Water in de lpg fles lijkt mij toch wel uitgesloten? Ik reed zeker 15 op lpg en had nooit water in de tank,
Ook bij wassen of wat dan ook spuit je geen water naar binnen door de vul aansluiting.

Zoek ik de doorsnede op www op is er toch niets bijzonders te zien.
Het op z’n kop zetten en leeg laten lopen gaat niet bij mijn lpg fles, er zit een terugslagklep in.
Kraan open en leeg laten lopen, dan de kraan er uit schroeven en leeg laten lopen.
Dat doe beter niet in de woonwijk dat stinkt enorm naar gas.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie