extern plooibaar zonnepaneel toevoegen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door califke »

Hallo,


op mijn camper heb ik een zonnepaneel van 100 watt liggen.
ik heb volgende MPP regelaar : votronic solar regler MPP 165 DUO dig. (165 Wp / 10 Ampere) zekering van 15 A
batterij : Li Ion 120Ah van Steitz

ik wou wat extra laadcapaciteit hebben en dus dachten we aan een extern plooibaar zonnepaneel aan te schaffen en dan heb ik volgende vraagjes :

1. Kan ik maar maximaal een extern plooibaar zonnepaneel kopen van 65 watt? of kan ik gerust eentje van 100Watt aanschaffen --> omdat je er van kunt uitgaan dat zelden beiden op maximale capaciteit werken?
2. Zonnepanelen moet je parallel aansluiten op MPP regelaar, kan ik op deze regelaar überhaupt een zonnepaneel met een verschillend wattage aansluiten? ik neem aan van wel, aangezien bv een zonnepaneel schaduw kan vangen en dus niet alle zonnepanelen dezelfde wattage afleveren
3. bestaat er iets waar ik kan uitlezen hoeveel A mijn zonnepanelen aan het produceren zijn? vandaag is er een WIFI module van Steitz maar deze geeft enkel en alleen verbruik aan, geen opladestroom.
4.Andere dingen waar ik op moet letten ? ik heb mijn eigen zonnepanelen op mijn huis gelegd.. maar is toch iets anders..

groetjes
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door myway »

Paralel is verschil in wattage geen probleem. Kijk wel of de voc van de panelen dicht bij elkaar in de buurt komen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door Kroppie »

bij een mpp regelaar zijn binnen de max spanning van de regelaar panelen in serie van voordeel MITS de vermogens van de panelen gelijk zijn, en panelen plat op een dak leveren +- 80% van hun max
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door myway »

Het lijkt mij alleen wat lastig om een los paneel in serie te zetten met een vast op het dak gemonteerd paneel.
Zoveel meer is de winst niet bij in serie, zeker als een van de panelen schaduw gaat vangen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door Kroppie »

er werd gezegd panelen moet je op een mpp regelaar parallel aansluiten, daar was mijn antwoord op gebaseerd, dal moet n.l niet, in serie is zelfs vaak van voordeel, makkelijk of moeilijk toepasbaar heb ik buiten beschouwing gelaten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door califke »

hey hey,
alvast bedankt voor jullie feedback, ik leer bij ! :thumbup:
myway schreef:
di 17 mei 2022, 15:20
Paralel is verschil in wattage geen probleem. Kijk wel of de voc van de panelen dicht bij elkaar in de buurt komen.
ok bedankt voor de tip, ik heb van alles in principe boekjes mee gekregen maar van het zonnepaneel niets.. dus ga eens moeten uitzoeken hoe ik dat ga vinden.
Kroppie schreef:
di 17 mei 2022, 15:53
er werd gezegd panelen moet je op een mpp regelaar parallel aansluiten, daar was mijn antwoord op gebaseerd, dal moet n.l niet, in serie is zelfs vaak van voordeel, makkelijk of moeilijk toepasbaar heb ik buiten beschouwing gelaten
De votronic handleiding geeft aan om ze in parallel te plaatsen, lijkt me ook het gemakkelijkste ..

Dus volgens jullie zouden twee panelen
califke schreef:
di 17 mei 2022, 15:11
3. bestaat er iets waar ik kan uitlezen hoeveel A mijn zonnepanelen aan het produceren zijn? vandaag is er een WIFI module van Steitz maar deze geeft enkel en alleen verbruik aan, geen opladestroom.
Enig idee welk toestel ik hiervoor zou kunnen gebruiken? ik heb in feite nog een andere post die hier ook aan gelinkt is. Ik had graag een totaal oplossing. zie : viewtopic.php?t=8480072

groetjes
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door myway »

Om te zien hoeveel de panelen laden vind ik niet zo belangrijk.
Ik zou er een smart shunt of bmv op de accu zetten weet je waar die op staat.
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door Will »

Er staat een filmpje op You-tube over flexible zonnepanelen en dat word afgeraden ze liggen te vlak en kan de warmte niet kwijt want zonnepanelen moeten er ruimte onder hebben en leveren te weinig.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6762
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je met "een extern plooibaar zonnepaneel" een solartas of ander los/verplaatsbaar paneel bedoeld, ligt het m.i. meer voor de hand om dat met een aparte MPPT-regelaar aan te sluiten. Installatie lijkt me eenvoudiger dan koppelen aan je huidige systeem en je bent ook niet afhankelijk van de max. capaciteit van je huidige Votronicregelaar.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door myway »

Staat in eerste bericht dat de regelaar 165 watt doorgeeft.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6762
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt. Maar TS heeft al een paneel van 100Wp, dus is er nog capaciteit voor een paneel van 65Wp. En TS vraagt of er ook meer Wp mogelijk is. Uitgaande van een los inzetbaar PV-paneel, ben je met een separate MPPT-regelaar niet beperkt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door Kroppie »

en dat laatste is ook het makkelijkst, is het nodig?, paneel in de zon, 2 klemmen op de accu en klaar, laden maar.

alleen een vraagteken is bij een paneeltje van 65 watt een mpp regelaar nog zinvol is toch een stuk duurder dan een pwm regelaartje, maar dat mag men zelf bepalen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door marchugo »

Aan ons 120Wp opvouwpaneel hangt een extra MPPT-regelaartje. Makkelijk zat: paneel in de zon op de grond of hangend aan de bus, verlengkabel van vijftien meter via twee maal Anderson-stekkers direct op de min en plus van de huishoudaccu.

Geen omkijken naar, geen gepriegel met parallelle of seriële koppelingskabels.

Opbrengst bij goede zon maximaal zo'n 6 Ah, mits goed uitgericht.

Achter de voorruit loopt de opbrengst hard terug, naar hooguit 2 Ah. Maar alle beetjes helpen.

Marc.
Bijlagen
Anderson_connector_omvormer_aan_HH_1_klein.jpg
Anderson_connector_omvormer_aan_HH_1_klein.jpg (101.36 KiB) 294 keer bekeken
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: extern plooibaar zonnepaneel toevoegen



Bericht door EasyBee »

Ik heb ook een lichtgewicht koffer van Wattstunde. Zat al een MPPT bij en extra snoer gekocht, 15 m. Als we ergens staan zonder stroom voorziening trek ik hem te voorschijn en hup snoer er aan en Anderson stekker aan de accu. Af en toe even opnieuw uitlijnen op de zon en klaar. Staan wij met de camper in de schaduw en ons paneeltje pakt lekker de zon.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie