Geschikte perstang

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Geschikte tang



Bericht door Arie55 »

de Jonckheer schreef:
vr 27 mei 2022, 15:32
Als een kabel zo heet wordt dat het soleer smelt is ie veel te dun. Als het goed is, dus dik genoeg, wordt een kabel niet warm en zeker niet heet. In mijn bus zo ongeveer alles gesoldeerd waarna er nooit ook maar één is losgegaan. Maar ja, allemaal dikke kabels he?
Zeker. Echter bij mijn test opstelling om na te gaan of de nieuwe accu's met zijn verbindingen zich gedroegen, voelde ik in een kort tijdbestek (uur of 4 a 5) wel degelijk warmte ontwikkeling. Dit bij een aangekrompen kabeloog van 75mm2 en 2 busbars van 120mm2, Waar door elke busbar 38 en 33 A doorheen kabbelde en dus door het kabeloog 71A.
Nu in geinstalleerde opstelling gaan er in kortere tijd welleswaar, 100A totaal door het bovengenoemde. Geen warmte ontwikkeling.

Met dit soort stroomsterkten is het een andere insteek. Dat geldt ook voor dunnere kabels en lagere stroomsterkten. Nou zal je denken, er zitten toch zekeringen in? Uiteraard. Wantrouw die dingen. Het is een laatste redmiddel, die ook de boel kunnen verstieren. M.a.w. ga bij gelijk spanning met flinke en zeker bij hoge stroomsterkten niet zitten rommelen. Gelijk spanning is veel gevaarlijker in gebruik dan wissel spanning. Dat moesten de uitvinders/ontdekkers van dit spul uiteindelijk ook toegeven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Geschikte perstang



Bericht door AadenAnke »

En die van der Heyden heeft ook nog een vestiging in Oud Beyerland waar tegenwoordig een stuk buitenterrein van Milot tours is

Gr Aad
RoelK5
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 19:06

Re: Geschikte perstang



Bericht door RoelK5 »

Voor prive heb ik 20 jaar geleden zo'n chinese hydraulische perstang gekocht. Werkt goed. Ik heb kabels gepers van 16 t/m 50 mm^2.

15 jaar geleden gebruikte we op mijn werk een smelt kroes om de kabel in te dopen om hem goed te vertinnen. Daarna in het oog steken en verwarmen met een vlam om het aan elkaar te solderen. Knoeiboel, gevaarlijk en mocht er een keer een onverwachte hoge stroom gaan lopen dan kan de verbinding smelten waardoor je brandgevaar krijgt.
Daarom 10 jaar geleden voor op het werk een klauke perstang gekocht voor 250 euro. Zo'n grote, niet hydraulisch. Ronduit een pokke ding. Je hebt veel meer kracht nodig om een persing te maken, en nu na 10 jaar gaan de 2 helften niet meer goed op elkaar.
Dus ik ben voor de hydraulische perstang.
Gebruikersavatar
Jasry
Berichten: 136
Lid geworden op: za 14 mei 2005, 17:49

Re: Geschikte perstang



Bericht door Jasry »

Ik heb de perstang (hbm) geprobeerd. Door te draaien kies je
de maat, uiteraard 2 keer. De 50mm ging bij mij niet goed.
Bij een gekozen maat kun je de bekken teveel heen en weer bewegen.
De ene gaat naar links en de andere naar rechts, hierdoor heb je kans
op een verkeerde persing bij een dikke kabel.

Hierna gekeken naar de yqk-70, maar vond direct een youtube filmpje
waarbij je de 25mm kon verwijderen.

Daarna deze maar besteld, voor een flinke inkeping, die jezelf bepaald,

https://www.amazon.nl/Draper-64335-Accu ... 4541&psc=1

Om bij bestaande kabels een nieuwe schoen/oog te maken is het misschien minder handig.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Geschikte perstang



Bericht door Marianjacques »

Welke "de" perstang van HBM heb je geprobeerd?
Gebruikersavatar
Jasry
Berichten: 136
Lid geworden op: za 14 mei 2005, 17:49

Re: Geschikte perstang



Bericht door Jasry »

Marianjacques schreef:
zo 30 okt 2022, 10:36
Welke "de" perstang van HBM heb je geprobeerd?
HBM 6 - 50 mm, deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/hbm-6-50-mm ... 2018103611
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Geschikte perstang



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat is toch een goede tang.
Maar de bekken moeten op de plaats klikken. Daarna mogen ze niet kunnen verdraaien zonder dat je het scharnierpennetje indrukt. Voordeel van deze tang is dat er meestal een gravure in zit zodat men op het kabeloog kan zien dat ze met de juiste tang zijn geperst.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Geschikte perstang



Bericht door pepon »

IMG_1011.JPG
IMG_1011.JPG (104.86 KiB) 1268 keer bekeken
Dan kan ik niet achter blijven.
Hier ook een keer wat in elkaar gefröbeld.

Van een aslager en een stukje schroefas.
Had ik nog liggen ergens.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geschikte perstang



Bericht door Kroppie »

kijk, da,s je ware, zelf knutselen :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Geschikte perstang



Bericht door tranny »

Met een beetje handigheid is veel duur gereedschap prima low budget zelf te fabriceren of aan te passen vanuit een ander stuk gereedschap.
Ik heb jaren geleden zelf een perstang 16/25/35 mm² gemaakt van een oude afgedankte betonschaar, simpel door in de beide bekken van de schaar uitsparingen te maken met een slijptol.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Geschikte perstang



Bericht door Leon60Hobby »

Ik ben op zoek naar een tang om te gebruiken voor mijn camper, voor een paar kabelogen. Eigenlijk geen behoefte om een tang te kopen, maar liever te lenen of the huren. Boels en Hornbach hebben het niet. Is er hier op het forum iemand uit de buurt van Den Bosch die een dergelijke tang wil uitlenen, of waar ik lags kan komen om een paar ogen aan te knijpen?
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Geschikte perstang



Bericht door AadenAnke »

Even bij de plaatselijke elektricien langs gaan zeker de bedrijven die aan het grotere spul werken kunnen dat wel. Anders ff proberen bij de Arriva werkplaats die hebben een tang en ogen liggen. Niet via kantoor gaan maar rechtstreeks naar de werkplaats vriendelijk lachen en een doos bollen bij je hebben altijd goed :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Geschikte perstang



Bericht door Cee Pee »

Ik woon natuurlijk niet in de buurt van Den Bosch maar heb wel een grote perstang om ogen aan te persen.
Dus als je toevallig in de buurt bent of komt mag je die best effe gebruiken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Geschikte perstang



Bericht door evdoetelaar+larana »

Je kan ook bij Accu Service Holland in Empel informeren of zij bereid zijn om je kabelogen te persen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie