Zonenergie opslaan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Mickel Moen »

Ja, en????

Wat is het advies aan TS?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door hathi »

Hier Ook Jepebe, 300Wh…met LFP,dus nog niet een zo veel……….en zodoende betaald de investering,zich vanzelf weer terug,…………dus thuis ,maar hetzelfde gedaan.maar dan .10,5Kw…aan panelen. Geert dat advies is al gegeven,lijkt me ?
Hans
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door jepebe »

Ik vroeg me af of betalen per kWh in de praktijk vaak voorkwam. Als dat niet zo zou zijn dan lijkt me de wens van TS niet zo rendabel
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Kroppie »

hier thuis 6,7kwp aan panelen en 6m2 aan zonnecollector voor warmwater, ideaal, betaal 50 euro voor de energie per maand en sinds november 2021 is de meter al 2800 Kwh terug gedraaid (heb nog een ouderwetse ferrarismeter), en heb van de winter zelfs geen gas voor verwarming gebruikt enkel 15m3 voor koken, alles elektrisch met infrarood vloerverwarming, dus zonneenergie?, niet twijfelen meteen doen en zoveel mogelijk op de zon doen loont echt.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonenergie opslaan?



Bericht door Mickel Moen »

jepebe schreef:
wo 10 aug 2022, 3:52
Ik vroeg me af of betalen per kWh in de praktijk vaak voorkwam. Als dat niet zo zou zijn dan lijkt me de wens van TS niet zo rendabel
Je stipt hier de kern aan. Ik reageerde met “wat is het advies?” Omdat ik vond, dat het de kant van overbieden opging.

Ik heb de laatste maand met 120Wp op een hefdak, (dat kan een voordeel en een nadeel zijn bij zonnepanelen) ook vrijwel niet aan de paal gestaan. Twee keer wel, omdat het bij de prijs inzat. En wat zegt dat? Wat heeft TS er aan? Helemaal niets.

Als het TS om de prijs gaat, is het een terechte vraag, of al die investeringen de opbrengst waard zijn.

Ik heb mij die vraag indertijd ook gesteld bij de keuze van de verwarming. Een investering in diesel- of gasverwarming zou enkele duizenden € zijn. Nu was mijn verwachting, dat wij vooral op campings zouden gaan staan. Hoe vaak kan ik voor die investering aan de paal staan? De berekening van 13 jaar geleden kwam op wel 1000 keer.

Ik heb dus voor investering in elektrische vloerverwarming en een elektrisch kacheltje gekozen. Ik meen, dat ik voor nog geen 150€ klaar was.

In de praktijk staan we in Nederland het liefst op boerencampings. Daar zit de stroom meestal bij de prijs in. In voor en na seizoen, staan we vaak op ACSI campings met de kortingskaart. Ook dan zit stroom bij de prijs in.

De moraal van het verhaal. Ga niet in eerste instantie uit van de technische mogelijkheden, maar probeer de balans te vinden tussen, investering, energiebehoefte en reisgedrag. De eerste is een lange termijn ding, de andere twee kun je voortdurend op anticiperen.

Nu zal er wat campings betreft ook gezien de energietransitie/prijsontwikkelingen het een en ander veranderen. Daar op voorhand op anticiperen is lastig, want dat is vooral glazen bol kijken.

Als je nu gaat investeren in panelen, dan is het geen slecht idee, om je dak vol te leggen. Maar bedenk, dat dat geen enkele garantie geeft of je daarmee je energiebehoefte voldoende dekt. Met de zonne-uren van de afgelopen periode is die kans groot, maar je kunt ook vier weken door Ierland trekken met voornamelijk bewolkt weer en zeer geringe opbrengst.

Heb je een groot verbruik, en laad je alleen op de dynamo, dan is de kans groot, dat je te weinig kilometers maakt om de accu’s op peil te houden.

Heb je geld zat en wil je veel investeren, dan ligt het dak vol leggen met panelen en een zwaar lithium-pakket aanschaffen voor de hand.

Dit draadje begint echter met de stroomprijs op de camping, dat suggereert, dat geld een rol speelt. Dan moet je je inderdaad afvragen of die investering wel “rendabel” is, met het oog op de glazen bol.

Al met al begint het met stil te staan bij:

A. Wat is je energiebehoefte en kan dat ook minder?
B. Wat is je behoefte in campergedrag en in hoeverre kan/wil je dat aanpassen gezien de actuele reisomstandigheden?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie