Zonenergie opslaan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Mitch76
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 mei 2022, 16:16

Zonenergie opslaan?



Bericht door Mitch76 »

Hallo iedereen,

Ik ben op het moment helemaal suf aan zoeken naar wat ik dacht een eenvoudig systeem, maar kan het nergens vinden.
Wij staan soms voor langere duur op plaatsen waar de stroom eigenlijk relatief duur is, á €1 per KWh (of nu vanwege oorlog ed., zelfs hoger).

Vrijwel alle verbruikers zijn 12volt, ik heb een sluipverbruik van ongeveer 100watt, met pieken naar 350watt.
Ik weet dat het sluipverbruik best hoog is, dat heeft te maken met diverse apparatuur wat ik altijd heb draaien, zoals een 4g/5g netwerk, camera systeem, ventilatie en domotica met alarm.

Nu wil ik eigenlijk zoveel mogelijk zonne-energie opslaan, op accu's uiteraard, maar er moet dan wel een naadloze omschakeling plaatsvinden als de accu's' leeg zijn. Ook viceversa, als de zon er weer opstaat, dat de verbruikers weer op zonne-energie werken, waar het restant naar de accu's loopt als buffer voor later die dag. Echter wil ik dan eigenlijk ook een optie om handmatig via een andere bron bij te laden, bijvoorbeeld op de dynamo of op een tijdelijke standplaats met goedkoper energie.

Bestaat zoiets ?
Camper_01

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Camper_01 »

www.ecoflow.com wel de EU uitvoeringen deze zijn voor 220 volt 50 hz er zijn diverse opties beschikbaar USB aansluitingen van behoorlijk vermogen, 12 volt DC aansluiten en UPS no break functie etc.
Laatst gewijzigd door Camper_01 op ma 16 mei 2022, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Kroppie »

bij walstroom handmatig een lader bijschakelen kan altijd natuurlijk, en met rijden de dynamo handmatig inschakelen op de accu om die te laten laden, kan ook.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Mitch76
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 mei 2022, 16:16

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Mitch76 »

Camper_01 schreef:
ma 16 mei 2022, 17:02
www.ecoflow.com wel de EU uitvoeringen deze zijn voor 220 volt 50 hz
Bedankt voor de tip, dit is echter voor 220volt. Ik zoek een 12v DC oplossing gezien ik vrijwel niets op 220v heb draaien.
Kroppie schreef:
ma 16 mei 2022, 17:08
bij walstroom handmatig een lader bijschakelen kan altijd natuurlijk, en met rijden de dynamo handmatig inschakelen op de accu om die te laten laden, kan ook.
Kan dat zomaar ? Ik had ooit vernomen dat je niet zomaar meerdere laders op 1 accu kunt gebruiken. Stel ik zou gaan rijden, dan komt er nog steeds energie van de panelen af, ook als we ergens overdag op een plaats staan met goedkoper energie.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zon energie opslaan



Bericht door EasyBee »

Mitch76 schreef:
ma 16 mei 2022, 16:57
Vrijwel alle verbruikers zijn 12volt, ik heb een sluipverbruik van ongeveer 100watt, met pieken naar 350watt.
Ik weet dat het sluipverbruik best hoog is, dat heeft te maken met diverse apparatuur wat ik altijd heb draaien, zoals een 4g/5g netwerk, camera systeem, ventilatie en domotica met alarm.
Continu 100 W op 12 V? Dag en nacht? Serieus? Dat is geen sluipverbruik, dat is een black hole. Hoeveel accucapaciteit denk je mee te gaan nemen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Kroppie »

Mitch76 schreef:
ma 16 mei 2022, 17:23
Camper_01 schreef:
ma 16 mei 2022, 17:02
www.ecoflow.com wel de EU uitvoeringen deze zijn voor 220 volt 50 hz
Bedankt voor de tip, dit is echter voor 220volt. Ik zoek een 12v DC oplossing gezien ik vrijwel niets op 220v heb draaien.
Kroppie schreef:
ma 16 mei 2022, 17:08
bij walstroom handmatig een lader bijschakelen kan altijd natuurlijk, en met rijden de dynamo handmatig inschakelen op de accu om die te laten laden, kan ook.
Kan dat zomaar ? Ik had ooit vernomen dat je niet zomaar meerdere laders op 1 accu kunt gebruiken. Stel ik zou gaan rijden, dan komt er nog steeds energie van de panelen af, ook als we ergens overdag op een plaats staan met goedkoper energie.
ik denk zeker te weten dat bij de meeste campers de zonnepanelen ook op de accu aangesloten zitten bij een rijdende auto, en dus gewoon mee laden, misschien dat de ene soms de ander wat negatief beinvloed maar dat zal weinig invloed hebben, geen reden om e.e.a. apart te gaan schakelen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Atoz »

Mitch76 schreef:
ma 16 mei 2022, 16:57
......
, ik heb een sluipverbruik van ongeveer 100watt, met pieken naar 350watt.
.....
100 Watt => 8,33A => na 24 uur => 200Ah
350 Watt => 29,16 => na 24 uur => 700Ah

Dus uit jouw schrijven durf ik af te lijden (met ij !) Dat je ergens tussen de 200 <=> 700 A per dag dient te ''produceren'' bij 12 Volt
Of in vermogen uitgedrukt: tussen 2400 Watt <=> 8400 Watt

Als je deze getallen gebruikt als sluipverbruik, was is jouw totale verbruik dan?

Verder kan ik Kroppie zijn antwoord alleen maar bijtreden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Kroppie »

WELKOM BACK Atoz, goed weer wat van je te lezen. :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Kroppie »

en zonne energie opslaan gaat met een camper enkel in accu,s, of als warmte met een zonnecollector en opslag in een geisoleerde tank
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zon energie opslaan



Bericht door hathi »

Mitch…..Ik sta Nooit aan de stroom,alles werkt ook bij mij op 12 V…..ook de fiets lader12/36V, een omvormer voor 230v is er niet, ook geen stroom kabel ,toch is alles aanwezig zoals iedere andere Camper,… maar als jij niet uitkomt,met je voorraad,kun je als eerste die sluipverbruikers uitschakelen, maar mij lijkt het makkelijker om je behoefte aan te passen,er is tenslotte ook nog Gas aan boord?
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zon energie opslaan



Bericht door evdoetelaar+larana »

Er zijn verschillende (gangbare) manieren om de hh-accu te laden:
a. via walstroom met een acculader (los apparaat of vast ingebouwd) > in ons geval via de EBL
b. via zonnepanelen > in ons geval rechtstreeks op de hh-accu
c. tijdens rijden via de dynamo > in ons geval via een 30A DC-DC-lader tussen boordaccu en hh-accu.

In ons geval wordt er dus als volgt geladen:
- als we walstroom hebben > via EBL en de zonnepanelen
- als we rijden > via zonnepanelen en DC-DC-lader.
Uit een berekening van onze energiebalans blijkt dat we in voor ons de ongunstigste situatie (als 2 accu's van de e-bikes voor 80% ontlaad zijn) een dagelijks verbruik hebben van max. 1.450Wh. We hebben geen router, camera en/of domotica die constant stroomvraag hebben en we hebben gee 230V-apparaten (dus ook geen omvormer).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Kroppie »

voor de volledigheid, jullie hebben toch een lifepo accu en een 30ampere booster.?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: Zon energie opslaan



Bericht door Camper_01 »

Beste Mitch76 als U de voorbeelden op de site bestudeerd dan kunt U zien wat al de mogelijkheden zijn
Diverse USB aansluitingen van groot vermogen 12 volt DC zonnepaneel aansluitingen etc.
Ik gebruik dit systeem omdat mijn vrouw een CPAP apparaat moet gebruiken met een UPS functie om permanent spanning beschikbaar te hebben voor medische redenen.
Omschakeltijd ongeveer 30 mS bij UPS gebruik
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zon energie opslaan



Bericht door evdoetelaar+larana »

Kroppie schreef:
ma 16 mei 2022, 19:09
voor de volledigheid, jullie hebben toch een lifepo accu en een 30ampere booster.?
Klopt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie