regelgeving extra zitplaatsen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vlamman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 mei 2022, 22:36

regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door Vlamman »

Hallo,
ik ben een nieuw gezicht op het forum, maar geen zelfbouwmaagd. Wel begin ik met een nieuw zelfbouw project en waar ik niet uit kom is de regelgeving omtrent ectra zitplaatsen. Ik heb het forum doorzocht, maar kan niet het concrete antwoord vinden. Verwijs me vooral door als ik het over het hoofd heb gezien.
Ik heb een ducato maxi uit 2010. Op het moment staat deze nog geregistreerd als bedrijfswagen (ik ben zzp'er) en op het het kentekenbewijs staat geen aantal zitplaaten geregistreerd. Ik wil graag extra 2 zitplaatsen achterin (kinderen etc). Ik kom er niet helemaal uit welke regels voor mij van toepassing zijn. Is het nodig om sowieso tot camper te laten keuren? Of juist geen herkeuring want zitplaatsen zijn al niet geregistreerd. En als ik dat wel doe en wil dat ze goedgekeurd worden, hoe zit dat dan? Of valt mijn bus nog in de categorie waar de regels minder streng zijn. Kan ik zelf een gordelbok aanschaffen en een bankje bouwen?

Alvast bedankt voor de hulp!
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door pele »

Als je twee extra rij-zitplaatsen wilt hebben, is de enige veilige oplossing een gordelbok met daarop een tweezitsbankje, al dan niet gevormd door de duobank die je uit de cabine overhoudt en vervangt door een enkele stoel. Het zou kunnen dat in Nl het nog toegelaten is om zijdelings geplaatste zitten te hebben. Die hebben dan geen gordel, zijn oncomfortabel tijdens het rijden. Persoonlijk zou ik het nooit doen, en al zeker niet voor je eigen kinderen.
Ik vind die oplossing alleen maar verantwoord voor sporadisch gebruik.
Het moeilijke punt is om een goede enkele bijrijdersstoel te vinden. "Er zijn nog XXXXX wachtenden voor u."