regelgeving extra zitplaatsen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vlamman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 mei 2022, 22:36

regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door Vlamman »

Hallo,
ik ben een nieuw gezicht op het forum, maar geen zelfbouwmaagd. Wel begin ik met een nieuw zelfbouw project en waar ik niet uit kom is de regelgeving omtrent ectra zitplaatsen. Ik heb het forum doorzocht, maar kan niet het concrete antwoord vinden. Verwijs me vooral door als ik het over het hoofd heb gezien.
Ik heb een ducato maxi uit 2010. Op het moment staat deze nog geregistreerd als bedrijfswagen (ik ben zzp'er) en op het het kentekenbewijs staat geen aantal zitplaaten geregistreerd. Ik wil graag extra 2 zitplaatsen achterin (kinderen etc). Ik kom er niet helemaal uit welke regels voor mij van toepassing zijn. Is het nodig om sowieso tot camper te laten keuren? Of juist geen herkeuring want zitplaatsen zijn al niet geregistreerd. En als ik dat wel doe en wil dat ze goedgekeurd worden, hoe zit dat dan? Of valt mijn bus nog in de categorie waar de regels minder streng zijn. Kan ik zelf een gordelbok aanschaffen en een bankje bouwen?

Alvast bedankt voor de hulp!
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door pele »

Als je twee extra rij-zitplaatsen wilt hebben, is de enige veilige oplossing een gordelbok met daarop een tweezitsbankje, al dan niet gevormd door de duobank die je uit de cabine overhoudt en vervangt door een enkele stoel. Het zou kunnen dat in Nl het nog toegelaten is om zijdelings geplaatste zitten te hebben. Die hebben dan geen gordel, zijn oncomfortabel tijdens het rijden. Persoonlijk zou ik het nooit doen, en al zeker niet voor je eigen kinderen.
Ik vind die oplossing alleen maar verantwoord voor sporadisch gebruik.
Het moeilijke punt is om een goede enkele bijrijdersstoel te vinden. "Er zijn nog XXXXX wachtenden voor u."
Zo'n gordelbok kost een 600 - 700 euro (CTA is tegenwoordig 'hot', want goedkoper en lichter dan de concurrenten. Gemakkelijk zelf te plaatsen en door de overheid aanvaard. Er zijn voorbeelden genoeg op dit forum. Ik toon er nog maar eens twee.
Bijlagen
8FA0A50D-020B-40E4-BB5C-0144451CA898_1_105_c.jpeg
zithoek met 4 veilige, comfortabele zitplaatsen
8FA0A50D-020B-40E4-BB5C-0144451CA898_1_105_c.jpeg (83.01 KiB) 2479 keer bekeken
085A6903-65A4-4490-A927-303F57859F2A_1_105_c.jpeg
uitgekleed bankje op gordelbok
085A6903-65A4-4490-A927-303F57859F2A_1_105_c.jpeg (75.72 KiB) 2479 keer bekeken
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door ducati 900 »

TS vraagt hoe het kan:

Voertuigen die in het verkeer zijn gekomen voor 21-07-2012
Zitplaatsen mogen zijdelings worden geplaatst. Dat wil zeggen: met de rugleuning tegen de zijkant van de buscamper.
Daarbij heb je geen gordel nodig, maar de stoelen / banken moeten wel stevig zijn gemonteerd met bouten in het chassis.
Daarnaast moeten ze zijn voorzien van een rugleuning en hoofdsteun.
Zowel de zitting, rugleuning als hoofdsteun dienen te zijn bekleed.
Een zitting bedraagt minimaal 40 cm p.p. en een volwassen persoon moet er logischerwijs op kunnen zitten.
D.w.z.: geen kasten vlak boven de zitting monteren.
Aldus Bijnomads.

Zo laten keuren en dan kun je het daarna evt veilig maken.

En laten keuren als camper is niet onverstandig.
Als je extra zitplaatsen wilt.
Anders zul je een dubbele cabine moeten inbouwen en ook weer laten keuren.
Ga er niet mee rijden met ingebouwde zitplaatsen voordat je hem hebt laten keuern, dat kan je tot € 6000 boete kosten.

Naheffing tot een jaar terug:
Basisheffing €422
Brandstoftoeslag 1361
Fijnstoftoeslag 364
Opcenten 828
Boete 2975
Totaal 5950
En volgens mij komt er ook nog een stukje BPM bij
Dit omdat hij een stukje snelweg nam met alleen een stoel gemonteerd in de laadruimte.
Had deze er los in gelgen dan was dat geen probleem geweest.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door pele »

Ben
"
Wat bedoel je met : "daarna kun je het veilig maken " (na keuring) ?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum Vlamman. Achterin de laadruimte van een grijs kentekenbus mag je geen zitplaatsen hebben. En met een dubbele cabine is het moeilijk kamperen. Het feit dat er geen zitplaatsen op je kenteken staan ontslaat je niet van de geldende regelgeving omtrent het gebruik ervan. De precieze ingangsdatum van gordelplicht op naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen kun je opzoeken (ik weet ze niet zo uit mijn hoofd). Zijdelingse zitplaatsen kun je wel monteren, maar dan moet je er dus ook een camper van maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door ducati 900 »

Dat was eigenlijk ook wat ik erboven beschreef Luc.

@ Pele omdat mij zijdelingse zitplaatsen niet veilig toe lijken, beter lijkt het mij om
zitplaatsen in de rijrichting te mointeren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door pele »

Maar waarom zou je dan eerst dat bankje in langsrichting plaatsen om het achteraf toch veilig te maken met een gordelbok?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door JTG »

Omdat je dat een keuring op locatie (bij je thuis) scheelt.
De RDW wil best komen kijken maar rekent daar wel kosten voor. Je kunt tijdens zo een keuring dan wel weer gelijk draaischijven mee laten keuren (indien voorzien van de vereiste documenten) alsook de ombouw zelf.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door ducati 900 »

:thumbup: :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door Camperbassie »

Een toegestane methode is zijdelingse zitbanken laten goedkeuren met 2 of 5 zitplaatsen wat je wilt, tijdens omkeuren naar camper.
Als je dan zonder gordels mensen gaat vervoeren mag dat maar hoeft geen toelichting hoe gevaarlijk dat is.

Vervolgens de boel ombouwen en niet herkeuren mag niet. Maar dat doen er veel wel.

Een goedgekeurde zitplaats veelal een gordelbok in laten bouwen en keuren zelf doen kan slagen maar tref je een ijverige inspecteur kan het ook afgekeurd worden.
Inbouwen bok uitbesteden inclusief keuring is het duurste maar geeft je zekerheid.



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door annoh »

Indien een gecertificeerde bok conform de montage voorschriften, zoals vermeld in het certificaat, gemonteerd wordt kan de RDW e.e.a. niet afkeuren.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door John lamers »

precies zo is het, hoe ijverig de inspecteur ook is.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door Johan de Jongh »

Tijdens keuring worden foto's genomen van datgene wat het RDW goedkeurd
Iedere wijziging niet vallend onder de toen goedgekeurde camper is onregelementair.
Ook wanneer dit een gordelbok met alle papieren betreft.

Het rdw te slim af zijn is een illusie.
Er zal echter niet op gehandhaaft worden totdat er stront aan de knikker is. ( in de vorm van een ongeval b.v.)
En ik weet wie dan aan het kortste eind trekt.....
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: regelgeving extra zitplaatsen



Bericht door pele »

Dus: doe het meteen goed zoals het moet! Het plaatsen van een gordelbok is niet zo moeilijk.
Plaats reactie