Lekstroom / accuschakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom / accuschakelaar



Bericht door Kroppie »

als je met 1 accu genoeg hebt is dat een prima oplossing, wel kijken of alle kabels van en naar die 2e accu dan ook echt weg zijn of op zijn minst goed geisoleerd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Lekstroom / accuschakelaar



Bericht door Leon1973 »

Ik ga vanavond de bestuurder stoel verwijderen en verder met de speurtocht. Wij staan eigenlijk altijd op een locatie waar 230V beschikbaar is. de huishoud accu is eigenlijk alleen voor de koelkast tijdens de rit en op een schaarse situatie wanneer het voorkomt dat we geen 230V beschikbaar hebben.

Bij benadering, hoe lang kan een klein inbouw koelkastje op een 100A accu blijven draaien?

Wel bedenk ik mij dat de laadkabel van de Dynamo van de auto (vermoedelijk) naar accu 1 loopt. Het systeem zit nu zo in elkaar:
- Laden van de accu's via auto dynamo via accu 1 naar parallel geschakelde accu 2.
- Laden van de accu's via 230V lader via accu 2 naar parallel geschakelde accu 1. Dus precies tegen gesteld!
- Laden van de accu's via zonnepaneel via accu 2 naar parallel geschakelde accu 1. Dus precies ook tegen gesteld!

De draad die tussen de 2 accu's ligt is een een draad van 2,5mm² deze gaat onder de stoel het chassis in om onder de andere stoel weer uit te komen.

wanneer ik Accu 1 (defecte accu) buiten gebruik stel, voldoet deze draad dan wel om het laden van accu 2, de huishoud accu die dan als enige overblijft via de auto dynamo te laten laden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom / accuschakelaar



Bericht door Kroppie »

dat kleine koelkastje wat is dat voor een type koelkast een adsorptie of een compressor en wat is het stroomgebruik op 12 volt, essentiele gegevens om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen hoelang zoiets op een accu 100Ah kan draaien
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Lekstroom / accuschakelaar



Bericht door Leon1973 »

Het is een kleine 50liter 12V compressor koelkast van ongeveer 70 watt. Hij slaat wel regelmatig voor korte tijd aan.
Het gaat mij ook niet om het exacte aantal uren, maar meer een indicatie.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lekstroom / accuschakelaar



Bericht door EasyBee »

Je vertelt er niet bij welk merk en type, maar 70 watt op 12 V is 6A, dus in een uur 6Ah. Maar hij staat (zoals je zelf schrijft) maar af en toe aan.
Meestal geven ze voor die compressorkasten een verbruik van ongeveer 25-30Ah in de 24 uur op. Met een 100 Ah accu kom je dan een nacht wel door.
2 Nachten is dan weer wat veel, want dan trek je die accu naar 50% ontlading en dat vinden ze niet fijn en leven minder lang.
Wij hebben één 100 Ah accu aan boord en staan ook wel eens vrij. Maar trekken hem hooguit voor 25 tot 30 % leeg oftewel nog 70 tot 75 % vol.
We deden met de vorige accu 10 jaar.
Wat we doen is overdag dan een kofferzonnepaneel aansluiten op de accu en weer bijladen. Moet de zon uiteraard wel schijnen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie