Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door Markus »

Na een week zit ik nu op 47 GB, geweldige race van Max gezien afgelopen zondag!
En het verbaast me hoe stabiele 4G verbinding ik heb in Zweden aangezien we in zeer landelijke omgeving vertoeven.
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door gjvonk »

Die verbazing deel ik: waar onze mobiele telefoons geen internet verbinding meer op kunnen bouwen, haalt de mifi router met gemak een 4G binnen, zelfs plat liggend op een plankje zonder raam of dakluik van onze buscamper in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
CamperverhalenBram
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 20:52

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only?



Bericht door CamperverhalenBram »

Ga in ieder geval een XIAOMI TV Stick 4K aanschaffen om te streamen en Tv te kijken via 4G.

Ik heb deze XIAOMI stick gehad maar veel pech ermee en de vuilbak in.
Lees de reviews eens over deze stick.

Nu de Chromecast van Google.
Iets duurder maar lijkt tot nu toe veel beter.
Dit is mijn persoonlijke ervaring.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door DJSmiley »

gjvonk schreef:
di 02 aug 2022, 7:50
Die verbazing deel ik: waar onze mobiele telefoons geen internet verbinding meer op kunnen bouwen, haalt de mifi router met gemak een 4G binnen, zelfs plat liggend op een plankje zonder raam of dakluik van onze buscamper in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Antenne's van een mifi zijn beter dan een kleintje ergens in een telefoon gevrot. En een hogere LTE cat helpt ook, doordat er meerdere banden gebruikt kunnen worden. Daardoor zie je dat die B818 en de Netgear M2 enz duidelijk beter presteren dan de gemiddelde kleine LTE cat 4/6 mifi router

En ondanks dat ie kleiner is doet de Netgear niet veel onder tov de Huawei, met als klein extra voordeel in sommige situaties dat ie ook nog een eigen accu heeft en dus ergens anders gelegd kan worden, en (makkelijker) ook nog voorzien kan worden van extra prik via een powerbank.

Budget beperkt en geen stand-alone nodig? dan een (2e hands) Huawei.
Wil je iets meer uitgeven en een nieuwe? Dan is zo'n Netgear een hele goede optie.

Externe antenne's? Verschil is in de praktijk minimaal, mede omdat je terugvalt naar 2x2 mimo. Ik durf wel te stellen dan voor 90% van de mensen dat geen noemenswaardige meerwaarde heeft.
CamperverhalenBram schreef:
di 02 aug 2022, 8:00
Ga in ieder geval een XIAOMI TV Stick 4K aanschaffen om te streamen en Tv te kijken via 4G.

Ik heb deze XIAOMI stick gehad maar veel pech ermee en de vuilbak in.
Lees de reviews eens over deze stick.

Nu de Chromecast van Google.
Iets duurder maar lijkt tot nu toe veel beter.
Dit is mijn persoonlijke ervaring.
Chromecast vs Xiaomi oid is een beetje Apple vs Android.

Een Chromecast werkt gewoon, maar is wat duurder. Idem bij Apple..

Een Android stick of Android telefoon bied betere kwaliteit / performance voor minder geld, maar het kan wat lastiger en meer variabelen hebben om het goed naar je zin te krijgen. En er zijn tig modellen en opties, daardoor ook sneller wat compatibiliteitsdingen. Maar voor veel mensen is dat niet perse een probleem.

Met beide apparaten zijn genoeg mensen heel tevreden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door PE1OPQ Theo »

De huawai kost nieuw 250 euro en de netgear M2 450 euro, dat vind ik zijn accu niet waard.

Theo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door gjvonk »

Dat mag, zo heb ik een persoonlijke antipathie tegen Huawei: ooit een smartphone van dat merk van mijn baas gekregen. Mijn oren werden er roodgloeiend van; bijna letterlijk: het ding werd tijdens het bellen loeiheet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door JoopBrekken »

DJSmiley schreef:
di 02 aug 2022, 9:10
Externe antenne's? Verschil is in de praktijk minimaal, mede omdat je terugvalt naar 2x2 mimo. Ik durf wel te stellen dan voor 90% van de mensen dat geen noemenswaardige meerwaarde.
Dat kan ik bevestigen. Afgelopen weekend op het Heegermeer ( druk, dus veel gebruikers ) met de 818 en externe mimo omni antenne, 4 van de 5 streepjes sterkte en snelheid slechts 0,8 mbps via Tmobile.
Zonder ext. antenne ( in een stalen boot ) slechts 2/5 sterkte maar wel 35 mbps!
Voor TV kijken heb je minimaal 5 mbps nodig.
De 4 interne antennes doen het dus inderdaad veel beter en signaal sterkte is minder belangrijk.
Alleen als je via de interne antennes NIETS meer ontvangt kan mogelijk een externe antenne nog helpen.
Dirk Dreamer
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door Dirk Dreamer »

Normaal gezien zal de datasnelheid beter zijn als de ontvangst beter is.

Echter aan de zendmast zit ook dataverbinding met de ‘centrale’ bij wijze van spreken. Als er dus ergens meer mensen in het zendgebied van die mast zitten dan hij op ‘voorzien’ is , kan je dus perfect volle ontvangst hebben en toch geen datasnelheid.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door Camper-T »

JoopBrekken schreef:
di 02 aug 2022, 13:13
DJSmiley schreef:
di 02 aug 2022, 9:10
Externe antenne's? Verschil is in de praktijk minimaal, mede omdat je terugvalt naar 2x2 mimo. Ik durf wel te stellen dan voor 90% van de mensen dat geen noemenswaardige meerwaarde.
Dat kan ik bevestigen. Afgelopen weekend op het Heegermeer ( druk, dus veel gebruikers ) met de 818 en externe mimo omni antenne, 4 van de 5 streepjes sterkte en snelheid slechts 0,8 mbps via Tmobile.
Zonder ext. antenne ( in een stalen boot ) slechts 2/5 sterkte maar wel 35 mbps!
Voor TV kijken heb je minimaal 5 mbps nodig.
De 4 interne antennes doen het dus inderdaad veel beter en signaal sterkte is minder belangrijk.
Alleen als je via de interne antennes NIETS meer ontvangt kan mogelijk een externe antenne nog helpen.
Dat kan ik niet bevestigen. 8-) Ik heb de B818 na aanschaf gelijk 4 externe antenne-uitgangen gegeven en hier een Poynting 4x4 Mimo dakantenne opgezet. In het hele westen van Europa praktisch nooit onder de 75% 4G ontvangst gezeten. Waarbij ik de externe antenne 1 of 2 keer op het dak heb gelegd tijdens een verblijf in een buitengebied met minimale dekking en -/- 50% 4G ontvangst.
Of het zonder externe 4x4 Mimo antenne minder zou zijn kan ik dus niet zeggen. Wel is het zo dat ik het niet echt zie zitten om deze antenne permanent op dak van een 2 jaar oude camper te boren. Zeker niet voor een 4G router die ik tweedehands heb gekocht en sinds dien alleen maar ouder wordt. Misschien wordt het over enige tijd wel een nieuw model 5G router die zonder externe antennes al prima presteert.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door JoopBrekken »

4 buitenantennes op de 818 is natuurlijk weer een ander verhaal.
Jammer dat je geen snelheids metingen hebt gedaan met, en zonder die buitenantennes.
Zoals ik gemeld heb zegt de ontvangststerkte niets over de datasnelheid.
Wat bedoel je met 50% 4g?
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door Camper-T »

JoopBrekken schreef:
di 02 aug 2022, 15:12
4 buitenantennes op de 818 is natuurlijk weer een ander verhaal.
Jammer dat je geen snelheids metingen hebt gedaan met, en zonder die buitenantennes.
Zoals ik gemeld heb zegt de ontvangststerkte niets over de datasnelheid.
Wat bedoel je met 50% 4g?
Klopt, ik heb nooit speedtesten gedaan in de originele situatie. Maar goed, met een hogere kwaliteit 4x4 Mimo antenne en korte 2 meter coaxkabels van eveneens goede kwaliteit zal het niet minder zijn geworden gok ik. Praktisch gezien ben ik er door de andere B818 ervaringen nog niet helemaal uit of de externe antenne's echt een 100% aanvulling zijn geweest. Het was dan ook een impulsieve actie vanuit de eerdere ervaringen met matig 4G ontvangst via de iPhone. Onder het mom van een aparte 4G router zonder hotspot gedoe dan ook maar gelijk een externe antenne.
Praktisch gezien is een grotere losse antenne met 4 coaxkabels soms een dingetje. Maar zolang alles in een kastje verstopt zit is het prima werken.

Met 50% 4G doelde ik op 50% ontvangstssterkte, beetje onhandig omschreven. En wat je zegt, met 100% 4G ontvangst in een buitengebied met geknepen backbone is de datasnelheid evengoed minder. Maar goed, als je eigen setup maar in orde is, dat scheelt extra vertraging en/of demping.
Laatst gewijzigd door Camper-T op di 02 aug 2022, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door Camper-T »

... (foutje)
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door JoopBrekken »

Bij ons kan ik antennes via de instellingen lokaal of extern zetten, misschien gaat dat bij jou niet meer vanwege de extra aansluitingen?
Ik heb wel eens gedacht om de hele 818 in een stukje rioolbuis van 23 cm op het dak van de bus te zetten. Zou ik dan dezelfde ontvangst hebben als jij? Alleen de wifi "in" de bus is dan zwakker.

We hadden eigenlijk een apart draadje over 4g routers moeten maken :-B
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Mifi 4G-router en Prepaid data only vraag?



Bericht door FrankdB »

Of het een verbetering is, is natuurlijk te proberen zonder rioolbuis, op een droge dag. De B818 geeft ergens in één van de menus de signaalsterktes van het ontvangen signaal weer. Dat maakt een vergelijk goed mogelijk.

Frank
Plaats reactie