Oplopende bandendruk
Re: Oplopende bandendruk
Dat de bandendruk oploopt met stijgende temperatuur is algemeen bekend. Nu vind ik 1bar wel veel bij 27°C. Bij mij heb ik dat enkel bij lange ritten en buitentemperaturen van boven de 35°C.
Als je alarm dan al afgaat ligt het aan de instellingen of aan een niet aangepast systeem.
Op hoeveel drukstijging is je alarmgrens ingesteld ?
Als je alarm dan al afgaat ligt het aan de instellingen of aan een niet aangepast systeem.
Op hoeveel drukstijging is je alarmgrens ingesteld ?
Groeten Kampo
Re: Oplopende bandendruk
Gay-Lussac's Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Gay-Lussac%27s_law
P1T1=P2T2
dus als 20 graden / 4.5 bar / = X graden / 5.5 bar
X graden = 20 /4.5 * 5.5 = 24 graden
persoonlijk zou ik het bijna niet kunnen geloven, dat met zo een kleine temperatuur stijging de druk zo op loopt
Ziet iemand hier de fout ?
Het volumen van de band wordt nu niet echt veel groter om hier significant effect op te hebben
P1T1=P2T2
dus als 20 graden / 4.5 bar / = X graden / 5.5 bar
X graden = 20 /4.5 * 5.5 = 24 graden
persoonlijk zou ik het bijna niet kunnen geloven, dat met zo een kleine temperatuur stijging de druk zo op loopt
Ziet iemand hier de fout ?
Het volumen van de band wordt nu niet echt veel groter om hier significant effect op te hebben
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Oplopende bandendruk
Net als oliepeilen
Indicatie op dashboard is handig, maar zelf meten = weten.
Sensoren op ventieldoppen geven uiteraard geen betrouwbare weergave van de temperatuur. In absolute zin heb je er niet veel aan, relatief echter wel aangezien een wijziging t.o.v. "normaal" of verschil tussen links/rechts een signaal is om te checken. Zo heb ik ooit door het temperatuurverschil links/rechts ontdekt dat bij één wiel de rem bleef hangen. Niet zodanig dat het merkbaar was tijdens het rijden, maar de wrijving zorgde wel voor warmte en dus het verschil.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Oplopende bandendruk
Mogelijk veroorzaakt door temperatuur van het uitlaatgas.
Ik heb hetzelfde systeem. Links is altijd een paar graden hoger. De uitlaat zit er een halve meter voor.
De relatieve signaalverwerking is ook voor mij doorslaggevend. Zo werd eens een verhoging van de temperatuur gesignaleerd, het bleek veroorzaakt door een leeglopende band. Veilig verholpen.
Gr Arie
Ik heb hetzelfde systeem. Links is altijd een paar graden hoger. De uitlaat zit er een halve meter voor.
De relatieve signaalverwerking is ook voor mij doorslaggevend. Zo werd eens een verhoging van de temperatuur gesignaleerd, het bleek veroorzaakt door een leeglopende band. Veilig verholpen.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11
Re: Oplopende bandendruk
De fout is dat je de temperatuur in de formule in Kelvin (0°C = 273°K) moet gebruiken en dan geeft bvb. een temp. verhoging van 5°C bij 4,5 barg een drukstijging van 0,075 barg. Als 4°C een drukstijging zou geven van 1 barg dan zou in de zomer alle banden stukspringen en in de winter alle banden plat staan...amigob2 schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:44Gay-Lussac's Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Gay-Lussac%27s_law
P1T1=P2T2
dus als 20 graden / 4.5 bar / = X graden / 5.5 bar
X graden = 20 /4.5 * 5.5 = 24 graden
persoonlijk zou ik het bijna niet kunnen geloven, dat met zo een kleine temperatuur stijging de druk zo op loopt
Ziet iemand hier de fout ?
Het volumen van de band wordt nu niet echt veel groter om hier significant effect op te hebben
Re: Oplopende bandendruk
Achterbanden zijn bij campers vaak overbeladen, dus die 1750 kg MTA zou je wel eens overheen kunnen gaan. Dan zou ik het even voor je uit moeten rekenen, maar mogelijk geeft 4,5 bar dan te veel invering, dus warmteontwikkeling, waardoor de temperatuur in de band hoog oploopt, en daardoor de druk hoger oploopt.
Het zou kunnen, 1 bar bij die hogere buitentemperatuur , maar mijn inschatting is dat het iets lager moet zijn.
Ik heb een lijstje gemaakt voor externe sensoren, zodat je tijdens het rijden zelfs , uit je hoofd de temperatuur in de band kunt uitrekenen.
Want externe sensoren geven mogelijk zeer nauwkeurig de temperatuur aan aan het einde van het ventiel, en dus niet van de lucht in de band.
Bij 4,5 bar staat 5,5grC per 0,1 bar.
Dus dan 1 bar stijging is 10x 5,5grC is 55grC warmer dan 20grC is 75grC.
Bij 20 grC buitentemperatuur, verwacht je ongeveer 40 a 45grC temp in de band , als je 80 a 90kmpu rijdt, en bandendruk met genoeg reserve is.
Je snelheid was hoger, 100kmpu, en buitentemp ook , 27 grC., schat ik in temp in band 60 grC , als je druk genoeg is.
60 min 20 is 40 gr/ 5,5= ongeveer 0,7 psi zou ik verwachten in stijging.
Dus heel voorzichtig zou ik vermoeden dat je koude druk omhoog moet.
Druk bij 20grC./ gradenC/0,1 bar
2,8 bar/ 7,5 C/0,1bar
3,0 bar/ 7,5 C/0,1bar
3,1 bar/ 7 C/0,1bar
3,3 bar/ 7 C/0,1bar
3,4 bar/ 6,5 C/0,1bar
3,6 bar/ 6,5 C/0,1bar
3,7 bar/ 6 C/0,1bar
4,0 bar/ 6 C/0,1bar
4,1 bar/ 5,5 C/0,1bar
4,5 bar/ 5,5 C/0,1bar
4,6 bar/ 5 C/0,1bar
5,1 bar/ 5 C/0,1bar
5,2 bar/ 4,5 C/0,1bar
5,8 bar/ 4,5 C/0,1bar
5,9 bar/ 4 C/0,1bar
6,8 bar/ 4 C/0,1bar
6,9 bar/ 3,5 C/0,1bar
8,0 bar/ 3,5 C/0,1bar
8,1 bar/ 3 C/0,1bar
9,6 bar/ 3 C/0,1bar
9,7 bar/ 2,5 C/0,1bar
12,0 bar/ 2,5 C/0,1bar
Het zou kunnen, 1 bar bij die hogere buitentemperatuur , maar mijn inschatting is dat het iets lager moet zijn.
Ik heb een lijstje gemaakt voor externe sensoren, zodat je tijdens het rijden zelfs , uit je hoofd de temperatuur in de band kunt uitrekenen.
Want externe sensoren geven mogelijk zeer nauwkeurig de temperatuur aan aan het einde van het ventiel, en dus niet van de lucht in de band.
Bij 4,5 bar staat 5,5grC per 0,1 bar.
Dus dan 1 bar stijging is 10x 5,5grC is 55grC warmer dan 20grC is 75grC.
Bij 20 grC buitentemperatuur, verwacht je ongeveer 40 a 45grC temp in de band , als je 80 a 90kmpu rijdt, en bandendruk met genoeg reserve is.
Je snelheid was hoger, 100kmpu, en buitentemp ook , 27 grC., schat ik in temp in band 60 grC , als je druk genoeg is.
60 min 20 is 40 gr/ 5,5= ongeveer 0,7 psi zou ik verwachten in stijging.
Dus heel voorzichtig zou ik vermoeden dat je koude druk omhoog moet.
Druk bij 20grC./ gradenC/0,1 bar
2,8 bar/ 7,5 C/0,1bar
3,0 bar/ 7,5 C/0,1bar
3,1 bar/ 7 C/0,1bar
3,3 bar/ 7 C/0,1bar
3,4 bar/ 6,5 C/0,1bar
3,6 bar/ 6,5 C/0,1bar
3,7 bar/ 6 C/0,1bar
4,0 bar/ 6 C/0,1bar
4,1 bar/ 5,5 C/0,1bar
4,5 bar/ 5,5 C/0,1bar
4,6 bar/ 5 C/0,1bar
5,1 bar/ 5 C/0,1bar
5,2 bar/ 4,5 C/0,1bar
5,8 bar/ 4,5 C/0,1bar
5,9 bar/ 4 C/0,1bar
6,8 bar/ 4 C/0,1bar
6,9 bar/ 3,5 C/0,1bar
8,0 bar/ 3,5 C/0,1bar
8,1 bar/ 3 C/0,1bar
9,6 bar/ 3 C/0,1bar
9,7 bar/ 2,5 C/0,1bar
12,0 bar/ 2,5 C/0,1bar
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Oplopende bandendruk
Klopt, dat van temperatuur in Kelvin.Provence013 schreef: ↑ma 16 mei 2022, 23:34De fout is dat je de temperatuur in de formule in Kelvin (0°C = 273°K) moet gebruiken en dan geeft bvb. een temp. verhoging van 5°C bij 4,5 barg een drukstijging van 0,075 barg. Als 4°C een drukstijging zou geven van 1 barg dan zou in de zomer alle banden stukspringen en in de winter alle banden plat staan...amigob2 schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:44Gay-Lussac's Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Gay-Lussac%27s_law
P1T1=P2T2
dus als 20 graden / 4.5 bar / = X graden / 5.5 bar
X graden = 20 /4.5 * 5.5 = 24 graden
persoonlijk zou ik het bijna niet kunnen geloven, dat met zo een kleine temperatuur stijging de druk zo op loopt
Ziet iemand hier de fout ?
Het volumen van de band wordt nu niet echt veel groter om hier significant effect op te hebben
Daarnaast moet in de gaswetformules voor de waarde van de druk de absolute druk gebruikt worden, dacht ik.
Een temperatuurverhoging van 5 grC vanaf een begintemperatuur T1 van 20 grC (293 K) geeft een einddtemperatuur T2 van 25grC (298 K).
Neem aan dat de omgevingsdruk 1 bar bedraagt.
Met een begindruk P1 van 4,5 barg (5,5 bara) wordt de einddruk P2:
P2 = P1 * T2 / T1
P2 = 5,5 * 298 / 293 = 5,594 bara = 4,594 barg.
De druk is met 0,094 bar toegenomen.
Als ik het goed heb is deze rekenwijze ook gebruikt in het lijstje van Jadatis.
Peugeot Expert L2H2 2009
Re: Oplopende bandendruk
Je kan het berekenen maar dat blijkt nog niet zo éénvoudig te zijn
Vanuit de praktijk kan ik een paar waardes toevoegen. Wel met speciale banden XZL die zeer soepele flanken hebben en dus serieus in veren/opwarmen.
Normaal zijn mijn banden 5,5 bar bij start temperatuur.
Naarmate ik ga rijden warmen ze op en zie ik na een tijdje 5,8 à 6,0 bar verschijnen.
Maar in de hete zomer in combinatie met lange ritten zoals door Spanje Extremadura loopt de banden temperatuur op tot boven de 70°C. Ook de temperatuur van de as naven (met naafreductie en olie) ligt dan boven de 100°C. De bandendruk van 5,5 bar koud is dan opgelopen tot 6,5 bar warm. Daar heeft de TPMS moeite mee en gaat een alarm geven wat ik dan moet "wegdrukken"
Dus een drukstijging met 1,0 bar heb ik al gezien.
Vanuit de praktijk kan ik een paar waardes toevoegen. Wel met speciale banden XZL die zeer soepele flanken hebben en dus serieus in veren/opwarmen.
Normaal zijn mijn banden 5,5 bar bij start temperatuur.
Naarmate ik ga rijden warmen ze op en zie ik na een tijdje 5,8 à 6,0 bar verschijnen.
Maar in de hete zomer in combinatie met lange ritten zoals door Spanje Extremadura loopt de banden temperatuur op tot boven de 70°C. Ook de temperatuur van de as naven (met naafreductie en olie) ligt dan boven de 100°C. De bandendruk van 5,5 bar koud is dan opgelopen tot 6,5 bar warm. Daar heeft de TPMS moeite mee en gaat een alarm geven wat ik dan moet "wegdrukken"
Dus een drukstijging met 1,0 bar heb ik al gezien.
Groeten Kampo
Re: Oplopende bandendruk
KAMPO schreef.
Vanuit de praktijk kan ik een paar waardes toevoegen. Wel met speciale banden XZL die zeer soepele flanken hebben en dus serieus in veren/opwarmen.
Soepele flanken produceren bij zelfde invering juist minder warmte, lijkt mij.
En ze veren dan bij zelfde druk iets minder in, omdat de overgangskromming van onbelaste straal naar plat op de grond , kleiner is.
Of andersom kunnen met lagere druk zelfde gewicht dragen , om zelfde invering the krijgen. Ik verdenk energysavers van soepele wangen( flanken?).
Vanuit de praktijk kan ik een paar waardes toevoegen. Wel met speciale banden XZL die zeer soepele flanken hebben en dus serieus in veren/opwarmen.
Soepele flanken produceren bij zelfde invering juist minder warmte, lijkt mij.
En ze veren dan bij zelfde druk iets minder in, omdat de overgangskromming van onbelaste straal naar plat op de grond , kleiner is.
Of andersom kunnen met lagere druk zelfde gewicht dragen , om zelfde invering the krijgen. Ik verdenk energysavers van soepele wangen( flanken?).
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11
Re: Oplopende bandendruk
Inderdaad, heb ik over het hoofd gezien. Je moet rekenen met de absolute druk.bennieh schreef: ↑di 17 mei 2022, 13:36Klopt, dat van temperatuur in Kelvin.Provence013 schreef: ↑ma 16 mei 2022, 23:34De fout is dat je de temperatuur in de formule in Kelvin (0°C = 273°K) moet gebruiken en dan geeft bvb. een temp. verhoging van 5°C bij 4,5 barg een drukstijging van 0,075 barg. Als 4°C een drukstijging zou geven van 1 barg dan zou in de zomer alle banden stukspringen en in de winter alle banden plat staan...amigob2 schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:44Gay-Lussac's Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Gay-Lussac%27s_law
P1T1=P2T2
dus als 20 graden / 4.5 bar / = X graden / 5.5 bar
X graden = 20 /4.5 * 5.5 = 24 graden
persoonlijk zou ik het bijna niet kunnen geloven, dat met zo een kleine temperatuur stijging de druk zo op loopt
Ziet iemand hier de fout ?
Het volumen van de band wordt nu niet echt veel groter om hier significant effect op te hebben
Daarnaast moet in de gaswetformules voor de waarde van de druk de absolute druk gebruikt worden, dacht ik.
Een temperatuurverhoging van 5 grC vanaf een begintemperatuur T1 van 20 grC (293 K) geeft een einddtemperatuur T2 van 25grC (298 K).
Neem aan dat de omgevingsdruk 1 bar bedraagt.
Met een begindruk P1 van 4,5 barg (5,5 bara) wordt de einddruk P2:
P2 = P1 * T2 / T1
P2 = 5,5 * 298 / 293 = 5,594 bara = 4,594 barg.
De druk is met 0,094 bar toegenomen.
Als ik het goed heb is deze rekenwijze ook gebruikt in het lijstje van Jadatis.
Bedankt voor de verbetering.
Re: Oplopende bandendruk
Toch moet ik maar eens meer lezen dan alleen maar naar de formule kijken
Met de 5 graden ~0.1 bar nog eigenlijk best veel
Met de 5 graden ~0.1 bar nog eigenlijk best veel
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Oplopende bandendruk
En dat is de bedoeling van mijn lijstje, om het simpel , en makkelijk onderweg te gebruiken.
Zelfs al zou je van 10 grC uitrekenen, zal het nog niet veel uitmaken.
Al het lastige rekenwerk heb ik al gedaan, en nauwkeurigheid is ook niet zo belangrijk.
Of het nu op 70 graden of 75 graden uitkomt, hoef je ook niet van wakker te liggen.
Zelfs al zou je van 10 grC uitrekenen, zal het nog niet veel uitmaken.
Al het lastige rekenwerk heb ik al gedaan, en nauwkeurigheid is ook niet zo belangrijk.
Of het nu op 70 graden of 75 graden uitkomt, hoef je ook niet van wakker te liggen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Karelkaywa
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Het wordt mij allemaal te technisch .
Ben maar een simpele berijder van een Ducatobus en geen natuurkundige.
Inmiddels veilig thuis gekomen.
Ik heb nu de alarm-instellingen uitgelezen.
Bandendruk: voor 4,1 bar, achter 4,5 bar.
Alarminstelling te lage druk: voor 3,79 bar, achter 4,14
Alarminstelling te hoge druk: voor 5,1 bar, achter 5,45
Alarminstelling hoge temperratuur 70ºC
Ik kreeg dus afgelopen zondag een melding hoge druk links achter bij 5,52 bar, rechts achter was op dat moment iets lager, weet niet de exacte waarde.
De rest van de reis de alarminstelling achter op 5,52 gezet, wat langzamer gereden, ca 90km/h en de buitentemperatuur was ook iets lager.
Hoogst afgelezen druk was nu 5,38 bar. Dat is nog altijd ca. 0,9 bar meer als de koude druk. Als ik de reacties voorgaand lees is dit niet normaal maar ik heb daar geen verklaring voor.
Wat ik nog niet gedaan heb is kijken wat het display aangeeft als ik met koude banden vertrek. Dat zal ik over een paar dagen nog eens bekijken.
Ben maar een simpele berijder van een Ducatobus en geen natuurkundige.
Inmiddels veilig thuis gekomen.
Ik heb nu de alarm-instellingen uitgelezen.
Bandendruk: voor 4,1 bar, achter 4,5 bar.
Alarminstelling te lage druk: voor 3,79 bar, achter 4,14
Alarminstelling te hoge druk: voor 5,1 bar, achter 5,45
Alarminstelling hoge temperratuur 70ºC
Ik kreeg dus afgelopen zondag een melding hoge druk links achter bij 5,52 bar, rechts achter was op dat moment iets lager, weet niet de exacte waarde.
De rest van de reis de alarminstelling achter op 5,52 gezet, wat langzamer gereden, ca 90km/h en de buitentemperatuur was ook iets lager.
Hoogst afgelezen druk was nu 5,38 bar. Dat is nog altijd ca. 0,9 bar meer als de koude druk. Als ik de reacties voorgaand lees is dit niet normaal maar ik heb daar geen verklaring voor.
Wat ik nog niet gedaan heb is kijken wat het display aangeeft als ik met koude banden vertrek. Dat zal ik over een paar dagen nog eens bekijken.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Oplopende bandendruk
En daarom denk ik , dat je koude druk achter omhoog moet, wordt de warme druk ook hoger , maar dan bijvoorbeeld 5, 0 bar die naar 5,8 bar gaat.
Belangrijkste is dat het bandmateriaal niet te heet wordt.
Zonder externe factoren is die aardig gerelateerd aan de temperatuur van het gasmengsel in de band.
Belangrijkste is dat het bandmateriaal niet te heet wordt.
Zonder externe factoren is die aardig gerelateerd aan de temperatuur van het gasmengsel in de band.
Laatst gewijzigd door Jadatis op ma 08 aug 2022, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners