Oplopende bandendruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door kampo »

Karelkaywa schreef:
di 17 mei 2022, 22:37
...Hoogst afgelezen druk was nu 5,38 bar. Dat is nog altijd ca. 0,9 bar meer als de koude druk. Als ik de reacties voorgaand lees is dit niet normaal maar ik heb daar geen verklaring voor....
Nou, als je mijn reactie nog eens naleest dan zie je dat de druk tijdens het rijden met 1,0 bar kan stijgen. In jou geval is dat bij relatief lage omgevings/asfalt temperatuur en aan beperkte snelheid. 1,0 bar is wel veel maar niet alarmerend. De rekenaars proberen het te berekenen :thumbup: maar ik lees het gewoon af op het display...
Blijven meten en monitoren. Als je interesse groot is kan je ook de velg en bandflank temperatuur eens meten bij de start en vervolgens onderweg.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door kampo »

Jadatis schreef:
di 17 mei 2022, 14:34
...Soepele flanken produceren bij zelfde invering juist minder warmte, lijkt mij.

En ze veren dan bij zelfde druk iets minder in, omdat de overgangskromming van onbelaste straal naar plat op de grond , kleiner is.
Of andersom kunnen met lagere druk zelfde gewicht dragen , om zelfde invering the krijgen. Ik verdenk energysavers van soepele wangen( flanken?).
Hmm... ik zou je aanraden van eens te googelen op Michelin XZL 365/80R20 dan zal je zien dat dit bijna ballonbanden zijn.
Die banden vervormen geweldig veel tijdens het rijden en vervorming is wrijving in de rubber en dat wekt warmte op. Dus hoge/soepele flanken = meer temperatuur stijging als bij laag profiel. banden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Camperic »

Karelkaywa schreef:
di 17 mei 2022, 22:37
Als ik de reacties voorgaand lees is dit niet normaal maar ik heb daar geen verklaring voor.
Theoretisch is het wellicht niet normaal, maar op basis van praktijkervaring met Tiremoni wel :wink:
Don't worry
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door seth_space »

Dit is een beetje het gevolg als je apparatuur hebt die allerlei info geeft die je anders niet hebt.
Normaal gesproken wad je van niets bewust en reed je probleemloos door.
Nu groeit er twijfel op basis van deels juiste info.
Ik zou eens beginnen met je bandenspanning voor en direct na een rit te meten met fatsoenlijk spul.
Als de waardes per as gelijk blijven bij beide metingen (dus incl een stijging) dan is er niks aan de hand.
Investeer volgende keer in interne sensoren. Die zijn voor een banden centrale simpel te installeren en veel betrouwbaarder.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Karelkaywa »

Nu een paar maanden verder en meermaals met hoge temperaturen snelwegen gereden en geen last meer gehad van meldingen. Later realiseerde ik me dat de reis welke eind mei eindigde bij een hoge buitentemperatuur gestart was op 3 februari. Toen was de temperatuur ca. 7 graden. Voordat we vertrokken zijn de banden op spanning gebracht en de maanden daarna liep de temperatuur en dus ook de bandenspanning op. Zal niet veel zijn maar net genoeg voor die alarmmelding. Zal me er niet druk meer over maken. Iedereen weer bedankt voor het meedenken.


Groeten Karel
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Hansl
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 22:37
Locatie: Emmerich-Elten

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Hansl »

TPMS Systemen zijn onrust stokers!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door EasyBee »

Ben ik met je eens. Ik rijd al bijna 50 jaar auto's, motoren, busjes, campers, bestelwagens en wat al niet.
Gaat al 50 jaar prima zonder die dingen. Zorg gewoon goed voor je banden, te beginnen bij correcte spanning voor vertrek.
Eigenlijk net zo als al horloges en aanverwante dingen die je hartslag en bloedruk en ...... in de gaten houden.
Ik liep laatst met een collega op het werk van onze werkplek naar de vergaderzaal. Hij heeft ook zo'n Fitbit (achtig) geval om zijn pols.
Trots vertellen wat dat ding allemaal kan en in de gaten houdt. Ik nog vragen of hij hem had vanwege gezondheidsklachten.
Dat was niet het geval, hij vond het een leuk ding. Terwijl hij dat ding toont kijkt hij mij verbaasd aan.
Volgens dat ding was hij dood. Geen hartslag en zo. Batterij was niet leeg. We zijn maar naar de vergadering gegaan.
Dat is nou weken terug en mijn collega leeft nog steeds en draagt dat ding niet meer. Wordt hij zenuwachtig van.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door hathi »

Easy Bee, :thumbup: ,en zo creeert men zelf een probleem,wat er eigenlijk niet is,en dat is bij veel onnodige controle hebbedingetjes/ gadgets
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door seth_space »

Zo is dat.. Een brandstofmeter is ook voor watjes. Voor elke rit even de peilstok erin :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Camperic »

EasyBee schreef:
zo 07 aug 2022, 13:55
Ben ik met je eens (…)
Gaat al 50 jaar prima zonder die dingen (…)
Eigenlijk net zo als al horloges en aanverwante dingen die je hartslag en bloedruk en ...... in de gaten houden.
(…)
Dat is nou weken terug en mijn collega leeft nog steeds en draagt dat ding niet meer. Wordt hij zenuwachtig van.
Dus je gebruikt ook geen navigatiesysteem?
Gaat al 50 jaar prima zonder, houdt dingen in de gaten die helemaal niet nodig zijn en zegt je bijvoorbeeld weleens linksaf te gaan als er geen weg is. Om zenuwachtig van te worden!
… of je gebruikt het zoals het is bedoeld als hulpmiddel :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Karelkaywa »

@Camperic


Groeten Karel
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door hathi »

Camperic / Karel,als het verschil niet ziet,tussen de aangehaalde navi,zul je het toch niet begrijpen,zoals gezegt,controle voor vertrek,en dan heb je nergens geen omkijken meer naar,wat niet wil zeggen dat er niets kan gebeuren,maar dat is iets anders,ik heb al ooit geschreven,dat mijn camperbuurman,kwam vragen,er was iets niet goed met zijn camper,het metertje stond helemaal anders dan gisteren,wat er dan stuk was,ik gekeken,en gevraagd als dat metertje er niet was,had je het dan ook gevraagd nee dus,de volgende dag kwam hij me gelijk geven,waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet nuttig kunnen zijn :-B ,maar iemand zonder, zou zo,n vraag niet stellen,dus het kan ook averechts werken,zulke naderhand ingebouwde controlesystemen,zeker omdat er zoveel inferieure kwaliteit,te koop is
Hans
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Tec »

Bij tiremoni kun je de laagste en hoogste druk instellen. Bij jou is kennelijk de bovendruk te laag ingesteld. En banden gaan stuk van onderdruk ( warmte) en niet van bovendruk
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Oplopende bandendruk



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
ma 08 aug 2022, 12:55
Camperic / Karel,als het verschil niet ziet,tussen de aangehaalde navi,zul je het toch niet begrijpen
Als jij de overeenkomst niet ziet en de strekking van mijn bericht niet begrijpt, dan zullen we elkaar inderdaad niet gaan begrijpen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie