Oplopende bandendruk
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Oplopende bandendruk
Ik rijd momenteel op de Duitse autobaan. Mijn Tiremoni tpms systeem geeft een alarm voor te hoge druk achterbanden. Koud 4,5 bar nu 5,52 bar. Michelin Agiles Camper banden 225/70R15CP AT 80 PSI. Volgens de website van Michelin mag de Max. druk 5,5 zijn. Ik neem aan in koude toestand. M.a.w. de melding zou voorbarig zijn. Overigens is de buitentemperatuur 27 graden en ik rijd ca. 100km/uur. Vraag aan onze deskundigen, kan ik gewoon doorrijden of is er iets aan de hand. Ter aanvulling, belasting achteras is ca. 1750 kg en is dus het maximum.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Oplopende bandendruk
Ik denk dat het mailen met het forum onder het rijden een groter probleem is
Dit even ter zijde
Dit even ter zijde
Re: Oplopende bandendruk
Als je bij het afgaan van de waarschuwing stopt en je voelt met de rug van je hand de wang van de band is die dan warm of lauw en voel je een echt verschil met de band voor? Als het alleen de druk is zou ik er minder moeite mee hebben dan wanneer ook de temperatuur een stuk hoger is. Ik zou nu de wagen eerst een tijdje in de schaduw zetten en dan eens kijken hoe de druk is
Gr Aad
Gr Aad
Re: Oplopende bandendruk
Aangegeven maximale druk is inderdaad “koud” (bij 20C dacht ik) en op snelweg bij die temperatuur is het +1 bar oplopen niet verontrustend.
Welke temperatuur geeft Tiremoni aan en wat is het verschil tussen links en rechts?
De melding is niet voorbarig, maar je hebt de grenswaarde te laag staan
Welke temperatuur geeft Tiremoni aan en wat is het verschil tussen links en rechts?
De melding is niet voorbarig, maar je hebt de grenswaarde te laag staan
Laatst gewijzigd door Camperic op zo 15 mei 2022, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Oplopende bandendruk
https://www.bandopspanning.nl/correctie ... sspanning/
Landurig op de snelweg en hogere omgevingstemperatuur.
Lijkt me allemaal geen probleem.
Te lage druk is het echte probleem en dat is hier totaal geen issue.
Landurig op de snelweg en hogere omgevingstemperatuur.
Lijkt me allemaal geen probleem.
Te lage druk is het echte probleem en dat is hier totaal geen issue.
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Systeem geeft temperatuur aan van 32 graden. Verschil links en rechts minimaal ca. 0,1 bar. Maak me niet echt ongerust maar wou zekerheid. Allen bedankt voor de reacties. Ik ga verder richting NL. Morgen laatste stuk en dan na 3,5 maanden weer thuis.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Oplopende bandendruk
Ook temperatuur is een “normale waarde” en minimaal verschil links/rechts is geruststellend.
Geen zorgen maken over de bandenspanning en goede thuisreis!
Geen zorgen maken over de bandenspanning en goede thuisreis!
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Dank je.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Misschien reed mijn vrouw wel en kon ik mailenMarco Polo schreef: ↑zo 15 mei 2022, 15:19Ik denk dat het mailen met het forum onder het rijden een groter probleem is
Dit even ter zijde
Maar ter geruststelling, ik was even gestopt op een P.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Thanks
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Oplopende bandendruk
Als ik dit zo lees gebruik je externe banden sensoren. Dus dopjes op het ventiel.
Een bandtemperatuur van 31 graden bij een buitentemperatuur van 27 graden op de Duitse autobahn is bijzonder onwaarschijnlijk. Normaal ligt die temp al snel 10 to 20 graden boven de buiten temp. Lange ritten aanzienlijk meer.
Of dit was direct na de start van de dag.
Hoe dan ook, die temp zou ik met een pak zout nemen.
Alleen interne sensoren geven een betrouwbare meting van de temp.
Een bandtemperatuur van 31 graden bij een buitentemperatuur van 27 graden op de Duitse autobahn is bijzonder onwaarschijnlijk. Normaal ligt die temp al snel 10 to 20 graden boven de buiten temp. Lange ritten aanzienlijk meer.
Of dit was direct na de start van de dag.
Hoe dan ook, die temp zou ik met een pak zout nemen.
Alleen interne sensoren geven een betrouwbare meting van de temp.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Oplopende bandendruk
Daar ben ik me van bewust. Na gestopt te zijn heb ik met mijn hand gevoeld en de banden waren handwarm en zeker niet heet.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Oplopende bandendruk
Karel maak er een gewoonte van dit altijd te doen stoppen uitstappen voelen dan leer je heel snel wanneer er iets afwijkend is en temperatuur is meestal veroorzaakt door een te lage/hoge druk/belasting en soms door slepende remmen maar lijdt bijna altijd tot een klapper
Gr Aad
Gr Aad
Gr Aad
Gr Aad