gierend geluid cardan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

Goedemorgen,
heb sinds kort een Transit MK2 en heb een probleem, gierend geluid vanaf diff, en als ik gaspedaal los laat is het geluid nagenoeg weg, geef ik weer gas gaat ie weer flink gieren, denk zelf aan pignon lager?!
heb al wel keerring van voorkant vervangen, deksel er af gehad en olie was verder zonder gruis of dergelijke.
gelijk ook tussen as lager vervangen, dacht eigenlijk dat dat de oplossing was omdat keerring van de bak ook lekte, niet dus
denk om een lager set te vinden en dan te gaan vervangen?
of heb ik het mis, en zal het iets anders kunnen zijn?
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Zijspan »

Daar zitten gewoon losse conische lagers in, zullen zeker Engelse maten zijn.
Maar ook de krimpbus vervangen die er tussen zit, dan je cardan helemaal goed afstellen, ik bedoel je tand flanken beeld tegen de kroonwiel, dat tand flanken beeld zie je door alles schoon te maken dan de delen kroonwiel waar de tanden tegenaan komen met verf insmeren dan kroonwiel tegenhouden (zwaar draaien) en keer heen en weer over de verf.
Dan zie je waar de tanden dragen en stel je met sjims de diepte af.
Die sjims vind je onder de zijlagers vh kroonwiel.
Een snelle uit leg zo en een klus voor een ervaren monteur.
Ooit begon ik m’n loopbaan bij de Ford garage das nu zeker 45 jaar terug en deed elke week die klus wel
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gierend geluid cardan



Bericht door hathi »

Het was een kwaaltje bij de mk Ford,maar ik zou eerst controleren,of de aandrijfas ,niet de boosdoener is,en dan pas de Kardan, hier een foto,niet v Ford,maar dan heb je een idee,je ziet ook de krimpbus,welke Zijspan bedoeld !………….er zijn,nog maar weinig bedrijven,welke daar aan beginnen,of tegen een heel hoge prijs.
061977E2-FE23-4CA7-8843-0E8C7FA63382.jpeg
061977E2-FE23-4CA7-8843-0E8C7FA63382.jpeg (101.6 KiB) 724 keer bekeken
Hans
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

aandrijfas is in orde, kruiskoppelingen goed en voor de zekerheid al zweeflager vervangen,
heb deksel er af gehad schoon gemaakt en volgens mij was kroonwiel wel in orde
keerring lekte, dus vervangen en verse olie
geluid bleef en naar mijn idee nog iets feller van geluid, bij gas los laten onder het rijden is geluid weg
diff2.jpg
diff2.jpg (180.46 KiB) 709 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Kroppie »

tandwielen, als het met gas los weg is draaien de lagers nog steeds, en zou lagergeluid dan nog steeds hoorbaar zijn, dus hoogstwaarschijnlijk de tandwielen want met gas los lopen de minst gebruikte tandflanken op elkaar, en die zijn gewoon nog goed [worden met gas los weinig belast] itt de met rijden belaste tandflanken .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Zijspan »

Kijk ik naar de foto dan zie ik al enkele plekjes op de tanden zitten van het kroonwiel!
Is dit de aandrijf kant? Kan dat zo niet zien.
Maar dat kunnen al herrie makers zijn!
De pignon en zijlagers zitten onder een stevig moment er in, ik dacht pignon op 35 kg(toen) draaimoment met nieuwe lagers en krimpbus.
Zijlager kappen dacht ik toen 10 kg?
De krimpbus is maar 1x te gebruiken steeds beetje vast tot het juiste draaimoment, nooit losser.

Haal je de zijlagers van de cardan af! Let op de sjimmer ringen per kant anders! Gewoon weer terug er tussen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

foto is vanaf achterkant, deksel er af,
wat lager betreft, pignon lager is taps, gewone bijvoorbeeld wiel lagers recht, misschien dom van mij dan te denken dat bij gas los de druk er af is en dat je hem bijna niet hoort?
de krimpbus niet opgelet eigenlijk
dus een mogelijkheid om pignon lager en krimpbus toch te vervangen en kijken wat dat opleverd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Kroppie »

is zonde van het geld, want op de aandrijf kant van het kroonwiel zitten de slijtplekken, jammer maar ik denk dat de wens de vader van de gedachte is om met een nieuw lager minder geluid te krijgen, soms nog wel meer lawaai want pignon en kroonwiel zullen nooit meer op excact dezelfde manier op elkaar lopen
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 15 mei 2022, 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Chevy55 »

Zo maar de tandwielen vervangen is niet altijd de oplossing , heb er laatst nog een gedaan een diff , de speling van kroonwiel op het pignon wiel moet ook juist zijn , doe je met meetklok , en even wat verf om te kijken of de afdruk juist is , na dat gedaan te hebben was de boel stil .
Bijna stil want er bleek daarna nog een wiellager slecht te zijn , het is soms erg lastig om de juiste diagnose te stellen , zeker als het op leeftijd is , kunnen er meerder oorzaken zijn
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

oke wat is dan de wijsheid om te doen, ik bedoel is en blijft oud busje, begrijp dat deze altijd wel een bij geluidje heeft hier en daar, cardan helemaal aan pakken of een goed cardan vinden en deze er onder
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

misschien is mijn kennis niet toereikend om het zelf te doen en weet iemand waar ik hem kan brengen en deze voor me reviseert voor een redelijke prijs
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Zijspan »

Wil je verder met je oude busje, dat is de vraag, en er zal wel meer op je pad komen wat je niet zag.
Of er hier in Nederland nog goede assen zijn betwijfel ik.
Eens in Engeland speuren of daar wat te koop is of onderdelen, die zijn daar vaak goedkoper, er zal daar best een club van dat merk en type Transit bussen zijn waar men dan weer de contacten heeft die je nodig hebt.
Soms een beetje geluk of meer geduld kan helpen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: gierend geluid cardan



Bericht door ducati 900 »

Keerring vervangen en de moer te vast gedraaid dus de afstelling gewijzigd.
De boel loshalen, nieuwe krimpbus monteren en opnieuw afstellen., gebeurt heel vaak.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Ploppie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 13:16

Re: gierend geluid cardan



Bericht door Ploppie »

ja wil zeker verder mijn mijn transitje, veel te blij dat ik een leuke gevonden heb
keihard, nieuwe motor in leuk kleurtje, ja zeker verder mee
geduld heb ik wel, rustig op zoek naar iemand die er meer verstand van heeft dan ik zelf en die uiteraard tegen betaling mij helpen kan
dus weet u een adres hoor ik graag
Bijlagen
IMG-20220423-WA0005.jpeg
IMG-20220423-WA0005.jpeg (207.67 KiB) 582 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ploppie op zo 15 mei 2022, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie