Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door MonRoe »

Als eerste, ik bel niet zelf in de auto, neem wel de telefoon handsfree op. Maar als ik zelf handsfree zou gaan willen bellen moet ik veel meer gekke dingen doen op mijn radio dan dat ik op mijn telefoon moet doen. Kleine radio, klein scherm, draaiknop om van alles te kunnen kiezen etc.
Ik probeer het af en toe met Siri, maar dat werkt ook niet altijd.

eens per week zit ik 350 km op een dag op de snelweg en ja dan zie je heel veel gekke dingen. Je ziet heel gauw wie er aan het bellen is, vaart minderen, vaak gaan ze even tussen de vrachtwagens rijden om later weer met een rotgang voorbij te komen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Marco Polo »

Om de zoveel jaar komt er, sinds de mobiele telefonie gemeengoed is geworden, uit onderzoeken dat het bellen op zich de gevaarzetting vormt.
Handsfree of met telefoon in de hand bellen maakt daarbij elke keer geen verschil.

Rijbewijs innemen bij niet handsfree is dus slechts een beetje poppenkast.
Verhelpt het probleem niet.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door metatoon »

Is niet meer dan logisch,dom onderzoek.
Wat was 60 jaar geleden bij niet zo'n intensief verkeer als nu.de oproep ook al weer die achter de chauffeur hing.?
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Kroppie »

ach zoals zo veel dingen poppenkast zijn, mij tel zit in mijn broekzak en komt er enkel uit als ik stil sta, enne vroeger met zo,n telefoon aan de muur was ik ook wel eens niet bereikbaar, geen moeite mee
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Marco Polo »

metatoon schreef:
zo 15 mei 2022, 12:39
Is niet meer dan logisch,dom onderzoek.
Wat was 60 jaar geleden bij niet zo'n intensief verkeer als nu.de oproep ook al weer die achter de chauffeur hing.?
Gr. Toon.
Zo dom is het onderzoek dan ook weer niet.
Mensen hebben ook nog wel eens passagiers in de auto waarmee gepraat wordt.
En dat blijkt veel minder risico op te leveren.
Ook de passagier heeft over het algemeen wel in de gaten wanneer het spannend word :mrgreen:
En dan valt het gesprek stil :wink:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Marco Polo »

Blijkbaar is er geen maatschappelijk draagvlak voor een algeheel verbod op bellen in de auto.
Daarnaast lijkt me handhaving ook een dingetje.
Is niet of nauwelijks te controleren.
Een optie is artikel 5 toepassen (in gevaar brengen van overig verkeer) op elk individueel geval maar dat wordt met name gedaan na ongevallen.

Dus blijven we maar op de oude voet doorgaan.
Juichen om strenge maatregelen.
En doorgaan “op de weg’ die net zoveel risico oplevert :thumbup: :cheers: :lol3:
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door tonic »

Een beetje hypocrisie is hier wel aan de orde! Na 2,5 uur 2 pagina's bijval en veroordelingen aan het adres van die mobiele mobiel gebruikers. Law & order, handhaven en rijbewijzen inleveren. Regels zijn regels en de verkeersveiligheid wordt heiligverklaart.
Als we uitgeschreven zijn stappen we weer in onze zwaar overbeladen camper want dat regeltje geldt niet voor ons.😇
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Kroppie »

en zo levert ieder zijn bijdrage
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door seth_space »

Je hebt zelfs mensen die bij ieder onderwerp hun stokpaardje van stal halen :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Elliot 5
Berichten: 680
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Elliot 5 »

Het overgrote deel van de automobilisten schijnt wel eens op de telefoon te kijken tijdens het rijden.
Dat is natuurlijk niet goed.
Gelukkig zitten op dit forum geen automobilisten dus kunnen we allemaal roepen dat er hogere straffen moeten komen.

Dus bij deze: Er moeten hogere straffen komen!!😂

(p.s. zou er wel een een camperaar op camperforum kijken onderweg?, daarvoor dan een uitzondering toch?)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Kroppie »

nog veel hoger, heb er toch geen last van :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door Bas vd laar »

We hebben het hier over bellen, maar er wordt bijna niet gebeld.
Er worden berichten getypt, foto's verstuurd, sites bezocht enz.
Bellen is ook niet slim, maar appen en dergelijke is veel erger.
Vandaag terug gekomen uit de Ardennen, veel slingerende mensen gezien die op hun telefoon zaten.
Blijkbaar is het in Belgie nog niet doorgedrongen dan.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door cor heku »

er zou een systeem moeten komen van, 1ste keer betrapt op telefoongebruik tijdens de rit, boete 500, 1 maand rijbewijs kwijt en , intern in de computer een aantekening. 2de keer, boete 1000 euro en 5 maanden rijbewijs kwijt, extra aantekening in systeem.3de keer 2000 boete en 1 jaar rijbewijs kwijt.
Het onding is levensgevaarlijk in het verkeer en mensen beseffen niet hoe erg. Zou ik dit hetzelfde schrijven omdat het onder invloed van alcohol/drugs zou zijn , dan zegt vrijwel iedereen, je hebt gelijk.Zet dat kastje uit!! terwijl je achter het stuur zit.
Het geeft een stuk rust.
Rijdt eens iemand dood met dat ding in je hand!! Denk na en besef wat het aanricht, je telefoontje.Er is geen excuus te verzinnen!!!
Ben geen moraalridder maar gebruik mijn mobiel telefoon zelden, en na gebruik, uit! dus niet--stand by.
Je bepaalt namelijk zelf wanneer je bereikbaar wil zijn dus , gebruik je verstand en breng anderen niet in gevaar met je gedrag.
Zeer hoge boetes en lange invorderingen die oplopen bij herhaaldelijk gedrag vind ik aanvaardbaar.
Bij de controle van het gezag, onmiddellijk toegang tot het systeem.
Ja, zeer streng, maar het kost veel mensenlevens.
Misschien ook het Uwe?
cor
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen



Bericht door tranny »

Voor zo'n systeem is wel meer live handhaving nodig, maar tegenwoordig is de handhaving voornamelijk digitaal op kentekenhouder en de pakkans daarmee dus heel klein geworden.
Ik ben wat verkeersovertredingen betreft meer voorstander van het duitse systeem: naast een (t.o.v. NL) kleine boete tevens strafpunten op je rijbewijs, en bij voldoende strafpunten cursus volgen of rijbewijs kwijt... dat puntensysteem werkt toch wat eerlijker in de kloof tussen rijk en arm als het enkel financieel aanpakken.
Maar goed, daar heb je ook een wat andere vorm van handhaving en verwerking voor nodig, en dat zie ik in nederland nog niet gaan veranderen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie