Auto als microcamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Auto als microcamper



Bericht door DucatoDolf »

Leuk man! Het uitvinden is eigenlijk ook het leukst.

(de koppelingen werken niet helaas)
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Jeetje, het is weer anderhalf jaar later geworden! Sorry dat jullie zo lang moesten wachten, hopelijk heeft iedereen zich ook zonder mij weten te vermaken... :cheers:
Eind 2022 ben ik (weer) van werk veranderd, fijne kantoorbaan waar ik goed in ben (cijfertjes), pal aan de Betuwelijn (modeltreintjes in het groot :wink: ), leuke collega's, 2x per maand een stoelmasseur... Hier tot aan m'n pensioen lijkt me prima.

In 2023 heb ik het vakantiegeld besteed aan een goede systeemcamera-set met het juiste statief, diverse lenzen, filters en overig toebehoren. Nabewerken van foto's doe ik niet (uit principe) dus komt het puur aan op mijn (on)kunde, maar het dwingt mij ook om hiervoor alle tijd te nemen. Dat werkt super-ontspannend, klapstoeltje erbij, helemaal Zen.

In juni 2024 staat een solo-roadtrip door Zuid-Noorwegen (2 wkn) en langs de Westkust van Zweden (1 wk) gepland, waarbij alleen de boot naar Larvik gereserveerd is. Overnachten in voornamelijk hostels, soms in de auto als het zo uitkomt, een vouwmatras+slaapzak is een goed alternatief (getest). Koelbox blijft thuis, net zoals de ladenkast/microkeuken vanwege de ruimte wat het inneemt. Het dwingt me om dagelijks een bakkerij of lunchroom binnen te stappen, en het benodigde kookgerei, servies en bestek voor max 2 personen past allemaal in 1 Curverbox.
Waar ik in 2022 de dagafstanden te groot had gemaakt en elke overnachting vooraf bekend was, wordt het dit jaar grotendeels "we zien wel waar de dag eindigt" en is de dagelijkse rijtijd maximaal 4 uur, zodat er genoeg tijd is voor fotograferen, relaxen, eten & drinken en ontmoeten. Er is een route gepland, maar daarvan kan ik ook makkelijk afwijken als ik ergens een dagje wil (of moet, bijv. door pech) blijven.

Groeten weer!
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Auto als microcamper



Bericht door DucatoDolf »

Leuk dat je blijft terugkoppelen. Wij gaan in Juni ook naar zuid Noorwegen :D, Kristiansand en dan linksom met Bergen als hoogste bestemming. In Noorwegen kun je prima in je auto overnachten op de mooiste plekjes. Kun je vanuit je bed fotograferen/wild spotten :wink:. Of niet meer van plan in de auto te overnachten? Slecht slapen kun je niet gebruiken. Een goed bed is belangrijk, focus daar op en laat de rest optioneel. Maar volgens mij heb je dat intussen al wel door :thumbup:

Bon voyage :cheers:
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Auto als microcamper



Bericht door cor heku »

Misschien nog een "bouw"ideetje.
Heb zelf een HRV en weet dus van de achterklep.
Een rail op het blinde gedeelte,niet de ruit, waarin je tentdelen/stukken kunt schuiven(voortentprincipe)
Klep open en het stuk "tentstof met pees"inschuiven aan 3 zijden.(tentharing om vast te zetten) Afgeschermd voor windinslag en inkijk.
Makkelijk ook voor de emmer/stoeltje, voor de grote boodschap..
"T is maar een ideetje.
Cor
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Auto als microcamper



Bericht door Husky »

Fijn dat mijn terugkoppelingen gewaardeerd worden, en wie weet hebben andere lezers er ook iets aan.

Het aantal "autonachten" is afhankelijk van best veel variabelen (eigen gevoel, het weer, drukte vd dag, locatie) en hoe goed het uiteindelijk bevalt. Het is begonnen als een in-geval-van-nood-oplossing, maar inmiddels is het gegroeid naar een prima-kampeerweer-oplossing. Als het de hele dag heeft geregend, is het binnenin ook klam en koud, dus dan kies ik graag voor een hostel. We gaan het meemaken.

Hoi Cor, bedankt voor je ideetje. Zoiets heb ik ook al over nagedacht, vooral de tarp die aan de achterklep wordt gehaakt, voornamelijk als zon-/windbescherming.

De spullen voor koken, proviand, handdoeken/douchegerei/schoonmaakartikelen, kledinglaag 1+2 en kledinglaag 3 krijgen ieder een eigen vouwkrat van 30 liter, gasblikjes e.d. worden onder de laadvloer bewaard (koelst) en een klassieke Curverbox voor natte/vuile schoenen voordat ik naar binnen klim.
Portiersokken (van elastisch gaas met mini-regenluifeltje), vouwcampingstoel en autostoel-(tent)organizer worden nog gekocht. Achterruit wil ik ook nog blinderen/tinten, tussen de B-stijlen wil ik nog iets maken zodat ik de inkijk & lichtinval langs/tussen de voorstoelen kan voorkomen, 2 stukjes alu buis met verduisteringsdoek eraan over de hoofdsteunen drapperen lijkt me voldoende, is simpel te verwijderen en klein op te rollen/-bergen.

Groeten!
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Auto als microcamper



Bericht door DucatoDolf »

Folie om te blinderen bij de Action. Spotgoedkoop en voldoet prima. Voor zo'n krat adviseer ik een Euronorm krat. O,a. bij de Hornbach. Die zijn een stuk steviger dan de gemiddelde Curver. Zijwindschermen voor op de voordeur zijn ideaal, zodat je de ramen iets open kunt houden bij regen ter ventilatie.
Plaats reactie