Truma X-Paneel en Dometic Freshjet 2200CI koppelen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Acel
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 15:31

Truma X-Paneel en Dometic Freshjet 2200CI koppelen?



Bericht door Acel »

Hallo,

Voor onze camper hebben we een nieuwe airco aangeschaft, de Dometic Freshjet 2200. Ook hebben we het nieuwe Truma X Paneel aangeschaft om daarmee zowel de boiler, de verwarming als de airco te kunnen bedienen aangezien TRUMA aangeeft dat deze combinatie met elkaar werkt. Ik heb vervolgens contact opgenomen met Truma om te vragen hoe dit werkt echter weten zij hier geen antwoord op te geven. Behalve dan dat dit met een CI-Bus aansluiting zou moeten.

Nu is de vraag op welke manier deze verbonden worden. De achterkant van het TRUMA X Paneel heeft een CI bus aansluiting (zie plaatje). Op de Dometic zitten ook een aantal aansluitingen. Welke aansluiting zou gebruikt moeten worden om het een met het ander te verbinden? En wat voor kabel heb ik hier voor nodig?
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-05-13 om 12.49.44.png
Schermafbeelding 2022-05-13 om 12.49.44.png (194.71 KiB) 825 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-05-13 om 12.45.58.png
Schermafbeelding 2022-05-13 om 12.45.58.png (195.75 KiB) 825 keer bekeken
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma X Paneel + Dometic Freshjet 2200 CI



Bericht door myway »

Dat gaat niet werken.
Wel met een Truma airco.
Acel
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 15:31

Re: Truma X Paneel + Dometic Freshjet 2200 CI



Bericht door Acel »

Op de website van TRUMA staat dat dit wel zou moeten werken.

https://www.truma.com/nl/nl/faq/compabi ... et-x-panel:

Vraag blijft hoe.

Gisteren zowel met Dometic als met Truma als met de airco dealer contact gehad. Het is voor iedereen nieuw, de verwachting is wel dat het moet kunnen.

Vandaag maar even de airco aan een inspectie onderwerpen.
Acel
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 15:31

Re: Truma X Paneel + Dometic Freshjet 2200 CI



Bericht door Acel »

In de afgelopen dagen meer informatie gezocht. Nu weer een update - een stapje verder! Maar we zijn er nog niet.

De kabels van de airco hebben allemaal een bestemming. Wat overblijft zijn twee dunne kabeltjes. Een groene en een gele. Deze zijn gelabeld met CI-bus.

Deze kabeltjes zouden moeten gaan naar het TRUMA-X Paneel. Op de foto (zie bijlage) is zichtbaar hoe dat werkt bij de 12v kabeltjes. Die zitten in een connector. De connector is over de printplaat heen geschoven.

Nu is de vraag wat voor connector dit is. Hoe heet 'ie en waar is dit te verkrijgen? Truma heeft hem (nog) niet. De dealer ook niet. In deze connector moeten dan vervolgens de gele en de groene draad geplaatst worden. De een is massa en de ander data. (De positie en de eigenschap van de kleur in de connector is nog onduidelijk, maar dit zou getest kunnen worden. Maar dan liefst met een goede connector.

Dus concreet:

* Welke connector is dit?
* Iemand een idee hoe / op welke je dit aan moet sluiten?

En... out-of-the-box.... zou het kunnen zijn dat de gele en groene draad via een rj45/rj11 draad via de TIN-bus aangesloten moeten worden of is dit onmogelijk?
Bijlagen
IMG_1642.JPG
Overzicht van de situatie.
IMG_1642.JPG (166.43 KiB) 595 keer bekeken
IMG_4575.jpg
Om deze connector gaat het nu!
IMG_4575.jpg (73.16 KiB) 595 keer bekeken
jeepee
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 10:28
Locatie: Scheveningen

Re: Truma X Paneel + Dometic Freshjet 2200 CI



Bericht door jeepee »

Hoi Acel,
Ik was benieuwd of je al verder was gekomen. Ik heb inmiddels eenzelfde probleem/uitdaging 😜
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2157
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Truma X Paneel + Dometic Freshjet 2200 CI



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

De verbinding tussen je airco, kachel, en iNet box is een 6-aderige kabel lijkt veel op een telefoon stekker of een netwerk stekker maar die zijn 4 en 8 aderen.
Als je deze verbonden hebt gaat bij 1e opzet je iNet paneel zelf configureren.
Kabel verlengen met kroonsteen, niet doen mijn advies, liever compleet nieuwe kabel van begin tot eind, voorkomt storingen
En als het al niet mocht lukken gebruik dan WAGO klemmen (bij de bouwmarkt). Blijven toch draadjes van is het 0,5 mm? en zwak dus.
(Edit : ik had ook eerst verlengd maar kwam kak van, toen hele kabel vervangen en stekkers aangeknepen, nu perfect).
Die stekkertjes kan je bij Conrad vinden, helaas soms niet per 1 stuks :(
Wil je nog iets weten gaarne geen een seintje
En trouwens GIMEG de importeur en weet ik het van TRUMA is nu niet particulier klant vriendelijk 99,9% van de tijd word je afgescheept naar een dealer.

Groeten Jaap van Duijn.

Stekkertjes en kabel kocht ik - vlakbij ons in Leiden - bij "onlinekabelshop.nl". En daar altijd geslaagd.
Bijlagen
kabel.JPG
kabel.JPG (21.87 KiB) 435 keer bekeken
truma-1.JPG
truma-1.JPG (25.09 KiB) 435 keer bekeken
Truma-2.JPG
Truma-2.JPG (67.7 KiB) 435 keer bekeken
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Plaats reactie