Update ontwerp Peugeot Boxer L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
NoMoa
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 21:31

Update ontwerp Peugeot Boxer L2H2



Bericht door NoMoa »

We gaan binnenkort een buscamper ombouwen. Nu heb ik een briljant ontwerp hiervoor bedacht. Alleen kan ik dit ontwerp online nergens terug vinden, dus ik vrees dat het toch iets minder briljant is dan ik denk 😉 vandaar graag jullie mening.

Een toelichting op het ontwerp:
1. Het idee is een breedtebed, wat je met minimale inspanning kan veranderen in een lengtebed. Het enige wat je hoeft te doen is de tafel laten zakken en de rugkussens op het tafelblad leggen. (De tafel is niet getekend, maar deze zit bevestigd op de draaipoot tussen de stoelen in). Je kunt nu in de lengte slapen, maar ook met zijn 3-en in de breedte (dit zal misschien heel sporadisch gebeuren).
2. Het 140 bed is opgebouwd uit een frame met lattenbodems (deze liggen in de lengte, maar als blijkt dat we vaak op het breedtebed slapen, gaan we ze in de breedte leggen). Het bed is ongeveer 75 cm hoog (excl. Matras), dus hieronder een prima ‘garage’.
3. De zitplaatsen zijn 2 keukenkasten met in de ene de koelkast en in de ander lades. Dit is ook tevens de reden dat we een hoge zithoek willen (de opbergmogelijkheden).
4. De verhoging tussen de zitplaatsen is een bak/lade waar het toilet in zit.
5. Het keukenblok staat tegen het tussenschot aan en wordt tussen de 40 en 60 cm diep (afhankelijk van de ruimte die we overhouden na plaatsing van bed/zitplaatsen)
6. Bovenkasten doen we in eerste instantie niet; tenzij blijkt dat we te weinig opbergruimte hebben, dan willen we deze alsnog ophangen.

Mijn vraag is eigenlijk: heeft er iemand op- en aanmerkingen of aanvullingen op mijn ontwerp? Voldoet het misschien niet aan de Belastingdienst/RDW eisen? Of zijn er andere dingen die ik helemaal vergeten ben? Ik hoor het graag!
Bijlagen
Concept ontwerp.jpg
Concept ontwerp.jpg (82.54 KiB) 1296 keer bekeken
Laatst gewijzigd door NoMoa op zo 20 nov 2022, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door Aloys »

Wij hebben hetzelfde formaat bus, maar je maten kloppen niet helemaal. Een L2 is van binnen iets langer, 2.20 tot aan de schuifdeur volgens mij. Dan houd je circa 1m35 over, de schuifdeuropening. Dus die keuken van 60 diep lukt wel.
Waarom haal je de tussenwand er niet uit?
De keuken kan ook tegen de zijkant, achter de bestuurdersstoel. Kun je de stoelen draaien, maar waarschijnlijk wil je de drie zitplaatsen voorin behouden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door henk en lila »

Leuk, iemand die er eens even anders tegenaan gaat.
Ik denk hardop mee:
Ik zie weinig bergruimte. Bovenkastjes met schuifdeurtjes geven ons veel plezier.
Ik zie weinig "beweegruimte". 's Morgens met minstens 2 personen opstaan, aankleden, tandenpoetsen enz.
Wij zijn veel buitten maar 's avonds zit je al gauw een paar uur binnen. Dus als het even kan, tussenschot eruit en (na de keuring) draaistoelen maken. Die zitten fijner en geven vooral een veel ruimtelijker beleving, juist in een L2 bus.
Die hoogte van de voetensteun plus toilet nog even precies uitmeten. Voor mijn gevoel komen je knieën erg hoog.

Wij zelf hebben er twe lengte bedden in, resp 1,90 en 1,80 (bij de schuifdeur0). Die van 1,80 kunnen we opklappen tegen de wand en dus onder de bovenkastjes. Wij kunnen dus zonodig ook dwars met drie slapen of in de lengte op 2x80 cm met evt. opvulling ernaast. Uiteraard zonder tussenschot bij ons en met draaistoelen.
Succes met het ontwerp en hou ons op de hoogte.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door annoh »

Een heel belangrijke vraag is wat voor een ruimte beleven jij wilt in je camper. Wanneer ik onze bijrijdersstoel draai en ik meet de afstand van leuning gedraaide stoel tot leuning bank dan is die afstand pakweg 220 cm. Dat betekent dat je comfortabel tegenover elkaar kan zitten zonder het risico van blauwe schenen. (Door kou of nat weer kan het gebeuren dat je een avondje binnen zit.) Diezelfde ruimte gebruik je ook om bijvoorbeeld te koken.

In de getekende opstelling zitten de stoelen krap tegen over elkaar. Afstand leuning tot leuning pakweg 180 cm minus dikte bekleding. De maten lijken een beetje op een keukenstoel.

TS, je zou, om zaken zelf te ervaren, 2 keukenstoelen tegenover elkaar gaan zetten op een afstand die past bij de breedte van een Ducato. En ga maar eens een avondje tegenover elkaar zitten. Indien jullie dat goed uit kunnen houden, en er een vakantie gevoel bij hebben, dan is dit een uitstekende opstelling voor jullie!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door DucatoDolf »

Waarom zou je in de lengte willen slapen? Want als je lattenbodems hebt, dan kun je dat toch niet 123 omdraaien? Dus ik denk óf een breedte óf een lengtebed opstelling. Tenminste als je met lattenbodems werkt.

Tussen de wandplaten haal je +/- 2 meter. Met een kort kussen (heb ik ook sinds vorige week) is dat goed te doen. Ik ben 186-187. Maar dat probeer je het beste dan zelf ook uit.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door pele »

Correctie: met aan weerszijde 2 cm isolatie en 0,5 cm afwerking heb je maximaal 195 cm breedte, géén 200 cm!
Gemiddeld genomen is een breedte-bed in een Ducato nog aanvaardbaar comfortabel voor personen tot 185. Dat is dan nog afhankelijk van hoe je gewoonlijk ligt: rug, zijdelings,... .
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door Johan de Jongh »

Ook ik slaap in de breedte in een L2H2, er past een matras van 2.00 x 1.40.
Op je tekenin mis ik de hoogtematen en ik vermoed dat je daarmee in de knoei komt zoals hiervoor al geschetst.
Je bed is 75 cm hoog zeg je, dus je zittingen ook.
Je toilet is minstens 40 cm dus tussenzitting en voethoogte blijft 35 cm over....
Zoals ook reeds gezegd is daar terplaatse de bus tussen de C-stijlen 1.84 mtr breed, trek daar 2 zitplaatsen vanaf en het wordt dan knietje vrijen...
Door de wc naar achteren in de "garage" te plaatsen win je hoogte en word de breedte minder een issue.
Succes met je verdere ontwikkeling !!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door Aloys »

WC achterin in de garage? Is die 's nachts nog te gebruiken dan? Want je wilt toch niet om 03.00 uur 's nachts de bus uit om een boom te zoeken? :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door Johan de Jongh »

:lol: :lol: :lol:
Aloys ik bedoelde 60 cm naar achteren plaatsen waardoor het front van het wc kastje in de wand van het bed komt en de wc feitelijk in de "garage" komt.
Je houd dan voor je benen hoogte over als je op de bankjes zit.
ik heb zo mn ladekastje gemaakt nl.
IMG-20210429-WA0000.jpg
IMG-20210429-WA0000.jpg (74.13 KiB) 1048 keer bekeken
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door pele »

Door de cabinestoelen erin te betrekken, krijg je toch heel veel meer ruimte!
NoMoa
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 21:31

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door NoMoa »

Leuk dat jullie meedenken!

Aloys, We wilden eigenlijk de cabine dicht te houden en dus 3 zitplaatsen voorin behouden, maar als ik de reacties zo lees gaan we er nog eens over nadenken.
Henk, ik had eigenlijk bedacht heel veel buiten te zitten, maar ja, misschien handiger om binnen toch wel comfortabele stoelen te hebben, dus waarschijnlijk zijn draaistoelen dan toch wel fijn. En de hoeveelheid beweeg- en bergruimte is ook iets om over na te denken. Wel nog een vraag: de draaistoelen pas na de keuring plaatsen kan toch niet, omdat je dan niet aan de eis van 2 zitplaatsen voldoet?
Annoh, goede tip van de keukenstoelen en het vakantiegevoel is zeker belangrijk, dus we gaan het thuis nog even uitmeten.
Ducatodolf/Pele de mogelijkheid om het breedtebed in een lengtebed te veranderen heeft te maken met de lengte van mijn man (1,86). Maar ook omdat ik het misschien zelf toch te benauwd vind om tegen de achterdeuren te slapen en over iemand heen te moeten klimmen als ik ’s nachts naar het toilet moet.
Johan, klopt, de wc is minimaal 40 cm plus de 'deksel/vloerplaat', maar op de zittingen komt nog een matrasdeel, dus qua hoogte moet het volgens mij dan wel weer aardig kloppen. En de wc naar achteren plaatsen is een optie, maar dan heb ik dus geen mogelijkheid meer voor mijn lengte bed.

Al met al: ik ga mijn ontwerp nog eens kritisch bekijken en bedenken of ik echt een 3 persoons wil of dat een 2 persoons ook voldoende is. Dan is het al makkelijker om de stoelen uit de cabine erbij te betrekken.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door henk en lila »

In jouw ontwerp zaten/zitten al twee zitplaatsen in het camperdeel. Zonder gordels maar voldoende voor de RDW tot bouwjaar (weet ik niet precies). Is wel te vinden op het forum. Voor de belastingdienst maak je dan foto's met (ook) de draaistoelen maar let top, de tafel moet altijd achter de leuning van de voorstoelen zitten met die stoelen in de normale stand, dus in het camperdeel.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door pele »

Misschien is een stapelbed te overwegen, deels eenvoudigweg te combineren met een zitplaats, zoals te zien op de onderstaande foto's.
Het is een Boxer L2H2 die ik 10 jaar geleden bouwde. Knap ontwerp van een broer architect.

972E2660-1F9A-4B07-9555-C4C4477BAB70_1_105_c.jpeg
Op deze manier krijg je twee lengtebedden van 200 cm op 75 cm
972E2660-1F9A-4B07-9555-C4C4477BAB70_1_105_c.jpeg (72.48 KiB) 846 keer bekeken
Bijlagen
6E2C96CC-BADB-4677-B610-6BFE01C45CCE_1_105_c.jpeg
De deur links geeft achteraan de bus toegang tot een vast toilet, wastafel en douchebak, compact, maar bruikbaar.
6E2C96CC-BADB-4677-B610-6BFE01C45CCE_1_105_c.jpeg (59.52 KiB) 846 keer bekeken
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp L2H2 (formaat Boxer/Jumper/Ducato): graag reacties!



Bericht door pele »

Ik heb geen ervaring met het draaibaar maken van een tweezitsbankje in een Ducato (Boxer, Jumper). Of eventueel het bankje vast vooraan en de bestuurdersstoel draaibaar, zodat twee personen tgo elkaar kunnen zitten aan de tafel en er toch mogelijkheid is om een derde persoon (occasioneel) mee te nemen.

Met om te vormen lengtebedden die je in vorig bericht zag, is er behalve een compleet keukentje met kolomkast en koelkast op hoogte, ook nog een ruimte achteraan mogelijk voor het toilet en wasgelegenheid.

D7D149E4-DA07-4E58-8D5B-8C76224DC802_1_105_c.jpeg
draaibare cabinestoelen bij een zwenkbare tafel
D7D149E4-DA07-4E58-8D5B-8C76224DC802_1_105_c.jpeg (75.68 KiB) 823 keer bekeken
Bijlagen
A81E7076-E8B6-437D-9B0A-8E91E64C60CA_1_105_c.jpeg
toiletruimte achteraan, klein maar bruikbaar
A81E7076-E8B6-437D-9B0A-8E91E64C60CA_1_105_c.jpeg (60.78 KiB) 823 keer bekeken
Plaats reactie