Lithium accu loopt vanzelf leeg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeamLotz »

We hebben onlangs deze accu aangeschaft. Deze heb ik nog niet actief in gebruik, want onze bus is nog lang niet af, maar we hebben m onlangs al wel deels opgeladen, tot 52% (53,9 Ah) volgens de bijbehorende monitor app, daarna hebben we de accu weer afgekoppeld. Nu zijn we zo'n 10 dagen verder en volgens de app zit er nu nog 35% (36,5 Ah) in. Dat zou dus betekenen dat hij per dag 1,74 Ah kwijt is geraakt. Is dat iets wat te verwachten valt of is dit niet normaal? Dit zou betekenen dat een volledig opgeladen accu na zo'n 57 dagen volledig leeg zou zijn gelopen.

Voor de duidelijkheid: er staat dus helemaal niets aangesloten op de accu, de enige sluipverbruiker die ik me dan ook kan bedenken is de ingebouwde bluetooth module, die voor zover ik weet niet uit te schakelen is.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door GeMa »

Een LifePO4 accu heeft normaliter nagenoeg geen zelfontlading. Dat is één van de punten waarom mensen dit soort accu's aanschaffen, gedurende de winterstalling blijft ie op peil en hoef je niet tussendoor op te laden.

Dat deze zo snel, zoveel ontlaadt, is volgens mij dan ook niet OK.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door DJSmiley »

Ik weet niet welke BMS hun gebruiken. Maar bij de meeste BMSsen is de indicatie van SOC (state of charge) niet heel nauwkeurig

De JBD bmssen hebben bv een aantal cycli nodig om een beetje in de buurt te komen. Ik zou er vooralsnog niet teveel waarde aan hechten.
Idealistischer wil je een capaciteitstest doen, dan zie je het echt wat er nog in zit. Ik gok dat je wel meer dan die 35Ah eruit kan halen.

Meestal worden ze met 30-40% geleverd. Eigenlijk zou je m moeten opladen tot ie stopt (dus helemaal vol), 2 weken niets doen en dan een capaciteitstest.

BMS / Bluetoothverbruik is verwaarloosbaar. Dat wordt pas relevant als je de accu jaren ongebruikt weg zou zetten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeamLotz »

Hm, toen ik deze accu ontving was hij helemaal leeg, als in dat de app aangaf dat er 0% in zat. Dat vond ik al dubieus maar volgens de leverancier (Bluepowershop) zou dit geen probleem moeten zijn. Ik zal m vandaag eens naar 100% opladen en dan kijken hoe lang ie daarna op niveau blijft.
TeunVoltaBatteries
Berichten: 3
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 13:21

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeunVoltaBatteries »

De gemiddelde zelfontlading van een lithium ijzerfosfaat accu is lager dan 3% per maand.

In principe moet het geen probleem zijn om een lithium accu volledig leeg te laten lopen echter wordt de levensduur van de accu significant langer als je hem tussen ongeveer 20-80% op- en ontlaad. Een leverancier zou hiervan moeten weten en (normaal gesproken) worden lithium accus op 50% geleverd.

Dit betekent dat er bij jullie zeker iets aan de hand is met de accu en ik zou een vervanging aanvragen.

Veel succes!

Teun van 't Veer
Founder & CEO @ Volta Batteries
www.volta-batteries.com
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeamLotz »

Hm ok... Dat zou dan wel een tegenvaller zijn, ik ging er vanuit dat de informatie van de leverancier wel correct zou zijn. Ik denk dat ik m toch eerst maar eens volledig ga opladen (hij hangt nu aan de lader) en dan het een week of wat aankijk. Mocht ie dan alsnog weer zo snel leeglopen, dan neem ik wel weer contact op met Bluepowershop.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 13 mei 2022, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door rhomodel »

Zou ook het voltage meten als de lader of BMS aangeeft dat hij vol zit en dan na een tijdje weer meten.. Dan zie je het zelf. Mijn BMS geeft bij een cel hel vaak een 4.4. Volt aan: maar als ik dan met een multimeter meet is het gewoon net als de andere cellen 3.3 volt ( om daaromtrend).. Maar op zich wel vreemd, tenzij je een BMS hebt die zelf veel energie gebruikt en de hele dag via BlueTooth staat te zenden voor de draadloze verbinding.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door kampo »

1. Eerst maar eens een paar keer de LFP volledig laden en ontladen zodat je kan beginnen met meten.
2. Als je zegt dat alle verbruikers uit staan, is dat dan ook zo en hoe heb je dat dan gecontroleerd ?
3. Wat zegt je leverancier over het LFP eigenverbruik en over de juistheid/precisie van de informatie op die App ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door Kroppie »

accu volladen, dan accu GEHEEL loskoppelen, dus NIETS, maar dan ook echt helemaal Niets op de accu aangesloten, en dan laten staan en regelmatig effe kijken wat ie aan geeft, dan heb je een reeel beeld wat de accu zelf wel of niet doet.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeamLotz »

Ja, ik heb m dus afgelopen week volledig opgeladen en zal in de komende tijd in de gaten houden wat ie doet.
En ik weet dat ie alle verbruikers uitgeschakeld zijn is omdat ik de hoofdschakelaar van ons elektra systeem heb omgezet, dus de accu staat nergens meer op aangesloten.

De leverancier heb ik nog niet aangeschreven, mocht de accu nog steeds leeglopen dan ga ik dat volgende week nog doen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door Kroppie »

!!!!!!!!, niet alleen de hoofdschakelaar uitzetten, accu GEHEEL LOS KOPPELEN!!!!, dan pas weet je zeker dat er geen onbekend sluipverbruik is.!!!!!!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door TeamLotz »

Er is nog helemaal niks op ons elektra systeem aangesloten. En de hoofdschakelaar koppelt de plus aansluiting helemaal af. Dus er is echt geen verbruik meer.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door Camperic »

Doe nou niet zo eigenwijs en koppel de accu los van het systeem zonder dat iets is aangesloten op de accupolen.
Kleine moeite en een zuiver resultaat.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu loopt vanzelf leeg



Bericht door Kroppie »

het kan natuurlijk gebeuren dat een accu een heel grote zelfontlading heeft, door wat voor oorzaak dan ook, maar dat wil je dan wel 100% zeker weten, zodat je gericht bij de leverancier kan reclameren, maar dan moet je wel 100% zeker zijn van jezelf, vandaar die aanrading om geheel los te koppelen, maar als je op een andere manier ook zeker van je zaak bent, ook goed hoor. :D :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie