Accu testen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Accu testen



Bericht door campertje »

Hallo,

Ik heb even een gek dingetje wat ik niet snap.
Ik heb 2stuks Beaut 180Ah AGM accu volledig geladen. Ik heb ze helemaal losgekoppeld en 24 uur laten staan.
Spanning was van beide accuus ong 13 volt.
Ik heb op beide accuus een lampje van 35 watt gehangen en deze 14 uur er aan laten hangen.
Tussen door (dus met lampje aan) regelmatig een keer op de polen gemeten en bij allebei de accuus heb ik vreemde meet resultaten.
bv na 1 uur 12V en na 4 uur 12,6V. Omdat ik twijfelde aan mijn meter dit met een 2de meter gemeten hier zat niet meer als 0,05 v verschil in. :-?
Dit deed zich voor bij beide accuus. :?: :?:
Na 14 uur de lampjes afgekoppeld en er bleek 1 accu 10,5 volt te zijn en na 2 uur ook dus die is overleden.
Maar de andere accu was 11,5 volt direct na uitzetten van lamp, na 1 uur 12 volt en en na 2 uur 12,5 volt. Maar ook hier heb ik tijdens test van die gekke waardes gezien, het ene moment 11,8 volt en 1 uur later 12,6 volt.
Dit fenomeen ken ik niet. Zou deze accu nog te redden zijn met een goede agm lader met reconditionering?? Of is hij ook gewoon overleden?
Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt en zijn deze gekke waardes te verklaren??
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu testen



Bericht door DJSmiley »

Een accu komt altijd weer met een iets hogere spanning na een tijdje tot 'rust'.

Gebaseerd daarop en jouw meetresultaten lijkt die 2e accu nog redelijk, maar eigenlijk is de test niet volledig uitgevoerd. Een loodaccu test je idealiter bij 0.2C, dus 36A bij een 180Ah accu.

Jij hebt met 35W (= 3A) getest. Dan mag je 190-200Ah ofzo verwachten. 12V na een 30min zou ongeveer 50% ontladen zijn, terwijl jij er maar 40Ah uitgehaald hebt.

Dus 40Ah halen is minder dan de helft wat zou moeten, zelfs nog wat minder omdat je met een veel te lage ontlading gemeten hebt.
Met 12V zou je 90Ah ontladen moeten hebben, zelfs wat meer omdat je dus met een veel te lage stroom getest hebt.


Accu is 1 dood, accu 2 is zeer matig is mijn conclusie.

Los daarvan is altijd het vervangen van beide accu's het advies, dus ook al zou die 2e goed zijn, dan nog is het niet raadzaam om daar een nieuwe naast te hangen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Accu testen



Bericht door campertje »

Hoi DJ,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp je antwoord echter niet helemaal :-(
Vooral deze zin niet : Dan mag je 190-200Ah ofzo verwachten. 12V na een 30min zou ongeveer 50% ontladen zijn, terwijl jij er maar 40Ah uitgehaald hebt.
Ik heb er inderdaad ong 40Ah uitgehaald maar de rest van de zin snap ik niet :-(
Bedoel je dat ik een belasting er aan moet hangen die 36 amp trekt? dus een kleine 500watt??

Ik snap dat de accu in rust iets hoger wordt, dat is inderdaad gebruikelijk maar mijn verbazing zit hem vooral in het feit dat ik tijdens de test met lampje aan bij beide accuus op een later moment een flink hogere spanning heb gemeten als een eerder moment.
Laatst gewijzigd door campertje op do 12 mei 2022, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Accu testen



Bericht door campertje »

DJSmiley schreef:
do 12 mei 2022, 15:00
Los daarvan is altijd het vervangen van beide accu's het advies, dus ook al zou die 2e goed zijn, dan nog is het niet raadzaam om daar een nieuwe naast te hangen.
De vorige eigenaar heeft deze accus erin gezet omdat hij vrijstaand beide fietsaccuus wilde laden. Ik heb deze capaciteit echt niet nodig. Er komen zeker geen 2st. 180Ah terug :-B

Ik gebruik alleen TV gemiddeld 3 uurtjes en de gasafsluiter staat 24 uur open en die is 11 watt. Hiernaast nog n ledlampje en GSM opladen dat is het wel. Dit kan makkelijk met 1 van 180 Ah want er liggen ook nog 2 zonnepanelen op :-)
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu testen



Bericht door henk en lila »

En koelen op gas? Dat is dan een eitje.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen



Bericht door JoopBrekken »

Alleen die gasklep gebruikt wel bijna 24Ah per dag........
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Accu testen



Bericht door campertje »

Het verbruik is niet zo zeer het probleem.

Als ik vrij sta gebruik ik de KK op gas en dan moet inderdaad de electrische klep van de LPG installatie open en die verbruikt 11 watt.

Wat mij echter verbaasd is dat ik tijdens de test bij allebei de accuus eerst een echt lage waarde heb gemeten en 2 uur later was deze waarde zomaar ongeveer 0,8V hoger.
vb: na 1 uur test 12,8V; na 3 uur test 11,8V; na 5 uur test 12,6V
Dat kan ik niet verklaren en ik vraag me af of dit een indicatie is over de staat van de accu. Of is dit bij een AGM accu onder deze omstandigheden te verklaren/normaal???

Dus accu helemaal afgesloten van alles, polen vrij alleen het 35 watt lampje erop.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Accu testen



Bericht door seth_space »

JoopBrekken schreef:
do 12 mei 2022, 16:45
Alleen die gasklep gebruikt wel bijna 24Ah per dag........
Leg eens uit. Die snap ik niet?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen



Bericht door JoopBrekken »

11 watt is bijna 1 A. In 24 uur is dat 24Ah. :-B
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Accu testen



Bericht door seth_space »

Dat is rekenen, dat bedoel ik niet. Welke gasklep verbruikt zoveel?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen



Bericht door JoopBrekken »

Onduidelijke vraag dus, maar het antwoord is: die van campertje.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen



Bericht door JoopBrekken »

Onze gasklep verbruikt veel minder omdat ik daar een 15W halogeen lampje mee in serie heb gezet.
Met aantrekken is het lampje koud en heeft een lage weerstand dus de klep krijgt veel stroom. Als de klep eenmaal open staat mag de stroom veel minder zijn om de klep open te houden, en dat gaat vanzelf omdat het lampje gaat gloeien en dus de weerstand hoger wordt.
Met die 1 A van campertje en de 24 h, zal de spoel van de gasklep wel flink heet worden. Dat was eerst bij ons ook zo. Lijkt me niet veilig.
Op onze boot werkt de gasklep met 2 schakelaartjes, 1 voor de houdstroom en 1 voor de aantrekstroom.
Dit is een van mijn langste verhalen geworden hier op het forum, sorry daarvoor :-?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu testen



Bericht door EasyBee »

Als we aankomen, draai ik de LPG gaskraan open en als we weg gaan, draai ik hem weer dicht. Kost 0 watt. Tijdens het rijden draait die op 12V van de dynamo. Al die automatisch schakelende dingen wordt je lui van en kost te veel stroom.
Wij kunnen met een 90 Ah accu en een kofferzonnenpaneel dagen vrij staan.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 16 mei 2022, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Accu testen



Bericht door campertje »

JoopBrekken schreef:
vr 13 mei 2022, 17:02
Onze gasklep verbruikt veel minder omdat ik daar een 15W halogeen lampje mee in serie heb gezet.
Met aantrekken is het lampje koud en heeft een lage weerstand dus de klep krijgt veel stroom. Als de klep eenmaal open staat mag de stroom veel minder zijn om de klep open te houden, en dat gaat vanzelf omdat het lampje gaat gloeien en dus de weerstand hoger wordt.
Met die 1 A van campertje en de 24 h, zal de spoel van de gasklep wel flink heet worden. Dat was eerst bij ons ook zo. Lijkt me niet veilig.
Op onze boot werkt de gasklep met 2 schakelaartjes, 1 voor de houdstroom en 1 voor de aantrekstroom.
Dit is een van mijn langste verhalen geworden hier op het forum, sorry daarvoor :-?
Joop, toch nog ff een vraagje hierover: Dus als jouw gasklep open staat brand er altijd een lampje??? Want hij moet gloeien anders verlaagd de weerstand niet???????
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Plaats reactie