Overspannings beveiliging

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Overspannings beveiliging



Bericht door nitoma »

Vraagje. heb 2 nieuwe HH , 95 amp paralel geschakeld en die zijn aangesloten op mn NE185 vorige probleem is opgelost, was een massaprobleem. Nu het volgende, heb naast het controlepaneel ook een voltmeter gemonteerd en zie dat de spanning wisselt.nHangt mn camper aan de 230 dan zie ik 14.2 volt. Zonder wallstroom geeft de meter 13.2 v . Heb een tv 12 hangen, maar daar zit een spanningsbeveiliging ingebouwd maar heb ook nog ipad, labtob en een jbl luidsprekerset die ik middels stopcontacten oplaad en afspeel 12v. Tevens heb ik de gehele camper voorzien van leds. Nou zie k bij conrad een kemo m168 overspanningsbeveiliging voor nog geen 12 euro. Wat moet ik nu doen om de voltage gewoon op 12 te krijgen in de hele camper, zo’n beveiliger aansluiten op de ne185 de + en - ingang of moet die op de accu en dan waarschijnlijk 2 stuks op iedere accu 1. Gr Theo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door EasyBee »

Hoe lang van de walstroom af dat je die 13,2 V meet?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door TestCase »

Ik zou me geen zorgen maken, dit verschijnsel hebben we allemaal. De 12v is nooit 12v en daar wordt rekening mee gehouden.
Er is maar zéér weinig apparatuur die daar niet tegen kan, ik heb er zo eentje de ventilator in mijn dakluik maar daar was ik ook voor gewaarschuwd. (Nee is geen MaxFan voordat we die discussie krijgen.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door beatrix18 »

12 Volt is eigenlijk een naam voor een systeem.
Zelden zal in een 12 Volt systeem de spanning exact 12 Volt zijn.
In een auto, camper of boot met een 12 Volt systeem kan de spanning, van veel factoren afhankelijk, zomaar tussen de 11 en 15 Volt liggen.
Iets dat is gemaakt voor mobiele "12 Volt" toepassing kan hier, normaal gesproken, gewoon op aangesloten worden.
Je gehele systeem "beveiligen" is dus niet nodig.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door DJSmiley »

Zoals gezegd, nodig is het niet, als je goede spullen gebruikt die voor automotive zijn. Daar zit die marge in

Spul wat echt voor 12v gemaakt is kan er wel wat wisselend mee omgaan. Tenslotte is 14,8v bij een hele volle loodaccu wel 25% meer… en dan kan het wel nuttig zijn.
Soms is een stabilisator dan de makkelijkere/goedkopere optie dan geschikt spul kopen. (Wat soms niet altijd beschikbaar is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door veetee »

Je noemt o.a. iPad en luidsprekerset die je via de stopcontacten oplaad, dus dat zal wel usb zijn, dus 5v, dus geen probleem. Ook de laptop zal zijn eigen dc/dc ladertje hebben, ook geen probleem. Zoals gezegd zijn de mobiele toepassingen in het algemeen wel aangepast voor een variabel spanningsbereik.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Overspannings beveiliging



Bericht door nitoma »

Dank, 5 meldingen, geen 1 die zegt dat heb je echt nodig, dus wat doen we ...... Mag slotje op :)
Plaats reactie