MAN, 18ton, bouwjaar 1997
Ik heb twee meters voor de luchtdruk.
Als we een tijdje hebben stil gestaan moet ik 5 minuten luchtdruk opbouwen voor de remmen los zijn.
Vanmorgen bleef één van die twee meter op nul staan.
Maar: de handrem wat los, de koppeling ging licht, de stoelen waren omhoog en ik kon remmen.
Dus toch maar gaan rijden. Na enige tijd ploepte de meter naar 10atm zijn gewone bedrijfs-stand.
Even later was hij weet "leeg".
De diesel meter én de oliedruk hebben hetzelfde euvel.
Roept U maar
Luchtdruk MAN, 18ton (1997)
Re: MAN, 18ton, bouwjaar 1997.
slecht contact in de gezamenlijke massa of plusleiding ?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Luchtdruk MAN, 18ton (1997)
Als je kunt rijden, remmen en koppelen heb je druk genoeg. En dus is het een slecht elektrisch contact ergens en daar kun je je een versuffing naar zoeken. Zoek de sensoren op en neem de stekker los en weer vast. Helpt dat niet zul je achter het dashboard moeten zoeken. Of dat eerst doen, dat kan ook natuurlijk. Slechte aardcontacten bestaan niet in een touringcar, hooguit een stekkertje wat los is gaan zitten.
Re: Luchtdruk MAN, 18ton (1997)
Lucht remmen bij net voldoende druk (meestal ergens rond de 5 bar) komen ze los en kun je rollen en remmen koppeling vraagt meestal iets meer luchtdruk stekkertje ergens los of geoxideerd is in dit geval het meest waarschijnlijk. Zoek en gij zult vinden. Maar 5 minuten lucht draaien vindt ik wel veel.
Gr Aad
Gr Aad
Re: Luchtdruk MAN, 18ton (1997)
5 Min lucht draaien heb ik ook, als ik langer dan 48 uur stil heb gestaan zijn bij mij de tanken legen van de remmen. Niet van de lucht vering. De specificatie van MAN is 6 bar verlies in 12 uur is acceptabel.
idd dit klinkt als een elektrisch probleem. Bij mijn MAN (1998) zijn er 2x druk sensor op de 2 lucht tanken achter de bestuurder. Deze geven de signalen naar de metertjes. Deze zijn met een stekker aangesloten die niet 100% waterdicht zijn. Mischien iets om mee te beginnen om te kijken of er corrosie op zit.
idd dit klinkt als een elektrisch probleem. Bij mijn MAN (1998) zijn er 2x druk sensor op de 2 lucht tanken achter de bestuurder. Deze geven de signalen naar de metertjes. Deze zijn met een stekker aangesloten die niet 100% waterdicht zijn. Mischien iets om mee te beginnen om te kijken of er corrosie op zit.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Luchtdruk MAN, 18ton (1997)
Dat zijn verschillende zaken.
Als je hem 5 minuten moet laten draaien om lucht op te bouwen dan heb je ergens een lek. Zoeken , geduld. Met zeepsop op al de verbindingen. Onder in het chassis en achter de grill op de stekkers en in de cabine op de zetels.
Ben je even zoet mee..
Zelf had ik al lekken op de klep van de TGV luchtdrukhoorn en op de luchtdroger/afblaasventiel.
Als 1 metertje uitvalt zou ik het zoeken op de elektrische contacten van dat metertje tot aan de sensor. Zie foto hierboven.
Als tegelijk ook de oliedrukmeter enzo uitvallen dan zit het probleem waarschijnlijk op de contacten achter op het display. Even dashboard demonteren en nakijken. Ook de massa.
Als je hem 5 minuten moet laten draaien om lucht op te bouwen dan heb je ergens een lek. Zoeken , geduld. Met zeepsop op al de verbindingen. Onder in het chassis en achter de grill op de stekkers en in de cabine op de zetels.
Ben je even zoet mee..
Zelf had ik al lekken op de klep van de TGV luchtdrukhoorn en op de luchtdroger/afblaasventiel.
Als 1 metertje uitvalt zou ik het zoeken op de elektrische contacten van dat metertje tot aan de sensor. Zie foto hierboven.
Als tegelijk ook de oliedrukmeter enzo uitvallen dan zit het probleem waarschijnlijk op de contacten achter op het display. Even dashboard demonteren en nakijken. Ook de massa.
Groeten Kampo