Gewone kraan met dompelpomp

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door TeamLotz »

Ah ok. Onze dompelpomp (we hebben er meteen reserve bij gekocht trouwens) zou 1,5 bar moeten kunnen leveren, dus je zou zeggen dat het dan goed moet komen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door Kroppie »

als een gewone huis tuin en keuken kraan open staat is er een open doorstroming mogelijk van ingang naar uitgang zit verder niets tussen in open stand dus een open leiding, dus of er nu 3 bar of 0,3 bar op staat maakt behalve het aantal liters per minuut[hoeveelheid] niets uit, hoe meer druk hoe meer liters per minuut, en omgekeerd natuurlijk.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door marjasjaak »

myway schreef:
di 10 mei 2022, 19:57
marjasjaak schreef:Met een dompelpomp heb je niks met waterdruk te maken.
Mijn link niet geopend?
Een losse dompelpomp bouwt geen druk op.
Maar de oplossing die jij aandraagt, met een membraam relais is zeker een goede oplossing.

Zorg er dan wel voor dat het stukje leiding tussen pomp en schakeling 1,5 bar kan hebben.

Wat betreft aansluiten elektra.
De plus kabel gaat aan de ene kant op de schakeling en aan de andere kant er weer uit naar je pompje. De min gaat rechtstreeks.

Zorg wel voor een extra aan/uit schakelaar, in de plus kabel. Als je de jerrycan gaat verwisselen, of deze is leeg gaat de pomp doordraaien.
Met een schakelaar kan je handmatig de pomp uitzetten. Ook handig als je niet op reis bent.
Sjaak
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door TeamLotz »

marjasjaak schreef:
do 12 mei 2022, 21:44
Een losse dompelpomp bouwt geen druk op.
Maar de oplossing die jij aandraagt, met een membraam relais is zeker een goede oplossing.

Zorg er dan wel voor dat het stukje leiding tussen pomp en schakeling 1,5 bar kan hebben.
Ik neem aan dat een kort stukje degelijke slang, vastgezet met de juist klemmen, hier wel aan zal voldoen?
Wat betreft aansluiten elektra.
De plus kabel gaat aan de ene kant op de schakeling en aan de andere kant er weer uit naar je pompje. De min gaat rechtstreeks.

Zorg wel voor een extra aan/uit schakelaar, in de plus kabel. Als je de jerrycan gaat verwisselen, of deze is leeg gaat de pomp doordraaien.
Met een schakelaar kan je handmatig de pomp uitzetten. Ook handig als je niet op reis bent.
Sjaak
Dat is inderdaad wel een goede tip, zo'n extra schakelaar!
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door TeamLotz »

Inmiddels hebben we een kraan aangeschaft, hier zitten slangen bij met een G3/8'' aansluiting. Hier wil ik een 10 mm slang op aansluiten, zou zoiets daar bruikbaar voor zijn?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door Kroppie »

ja waarom niet, 1 kant daar past de slang op en de andere kant past in de kraan, beetje afdichtmiddel [tape/kit]op de schroefdraad, en klaar
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door myway »

Dat werkt prima, de meeste krijgen dit niet gevonden
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door TeamLotz »

Ok, mooi :)
beetje afdichtmiddel [tape/kit]op de schroefdraad, en klaar
Dat is toch wel aan te raden ja? Ik zat als her en der te zoeken hoe ze dit soort slangen aansluiten, ik zie wisselende dingen en soms vertrouwen ze blijkbaar op alleen het rubbertje dat in de aansluiting van de kraan slang zit, maar daar had ik al mijn twijfels bij.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door Hymerferry »

Het rubber ringetje werkt prima als de rand van de schroefdraad zijde vlak is. Dat is meestal het geval bij de Hornbach aansluitingen. Zit er een schuin weglopende rand aan dan is het beter om tape te gebruiken.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door rbisdom »

Dat onderdeel heet "slangpilaar ". Ben ik zelf ook pas achter gekomen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door HoK »

Of een tule afhankelijk welke kant van Nederland je woont.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door Kroppie »

slangtule 10mm x 3/8" uitw, in de bovenkant van nederland
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door TeamLotz »

Ik schop even een oud topic van mezelf naar boven. Door allerlei omstandigheden heeft de bouw van onze bus (veel) langer geduurd dan voorzien, maar inmiddels zijn we bijna klaar en staat de keuring eind van de maand op de planning. Nu heb ik het water gebeuren aangelegd zoals hierboven gesuggereerd werd, dus met een dompelpomp (Maas 10) en de genoemde Barwig membraanschakelaar, maar helaas zorgt die schakelaar er niet voor dat het pompje wordt uitgeschakeld als de kraan dicht gezet wordt. Ik heb ook een handmatige schakelaar erbij gezet, dus ik kan het geheel wel uitschakelen als de kraan dicht is, maar dan moet ik alsnog elke keer als ik water wil gebruiken eerst met de hand een schakelaar om gaan zetten en het idee was nu juist dat dat met die membraanschakelaar niet nodig zou zijn... Iemand enig idee waarom dit niet zou werken? Ik heb alles goed gecontroleerd, de schakelaar zit in de juiste stroomrichting van het water gemonteerd, maar toch werkt het niet...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gewone kraan met dompelpomp



Bericht door veetee »

Die membraamschakelaar schakelt af (volgens specificatie) bij 1 Bar, haalt dat dompelpompje die druk wel?
Waarom niet een gewone drukknop schakelaar, ik had er een op kniehoogte, handiger als een voetschakelaar.
Plaats reactie