Ontsteking Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pa3csm
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 18:48

Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door pa3csm »

Onze koelkast valt soms uit. Als ik aan de draden van de p810 ontsteking rommel gaat hij weer aan. Hoe krijg ik deze stekker los om de contacten schoon te maken?

Moet ik het lipje indrukken of naar buiten buigen?
Mvg Jan

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH1907 met Tapatalk
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door fstuif »

Een soortgelijk probleem heb ik na veel zoekwerk opgelost door een klein stukje hard plastic tussen de stekker en het metaal te plaatsen. Geeft druk op de contacten en dat heeft jaren goed gefunctioneerd. Eenvoudiger kan een oplossing niet zijn, als het tenminste bij jou ook werkt.
Succes.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door seth_space »

De zwarte en rode stekker zitten er gewoon ingestoken.
Trek ze eruit, knijp het koper holle pennetje ietsje dicht en plaats terug.

Zie voorbeeld kabeltje.
Screenshot_2022-05-10-19-08-20-237_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-05-10-19-08-20-237_com.android.chrome.jpg (30.7 KiB) 1711 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pa3csm
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 18:48

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door pa3csm »

Stukje tyraps tussen de connector en het huis gedaan. Nu oke 👍
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Zelfde ervaring.
Dacht eerst dat het aan de automaat lag en een vervanger gehaald bij Jasicamp.
Deed het nog niet.
Nu in de aansluitstekker vanaf de kant waar de kabels naar binnen gaan de “klemmetjes” zover mogelijk aangedrukt met een dunne schroevendraaier.
Resultaat: hij doet het weer
En ik heb een reserve branderautomaat omdat electronica niet terug gebracht kan worden. 😇
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Ben even zoek, nu.
Als ik de schakelaar op de koelkast op de stand gas zet na 1 seconde zonder dat ik de ontsteking hoor tikken het lampje aan als signaal dat de koelkast het zou doen. Maar ik heb hem niet horen ontsteken met de kenmerkende tikjes. Ik kan zo nog niet checken of hij koud wordt.
Klemmetjes van de stekker zijn aangedrukt en ook die naar de ontsteking. En de andere branderautomaat ook al geprobeerd.
Heeft iemand een idee?
Is een bedradingsschema om eventueel wat door te meten?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Die 8 polige steker maakt na verloop van jaren geen goed contact meer, ondanks aandrukken.
Heb dit steker type gevonden bij Reichelt en hebben de volgende nr's:

JST VH8P BU omschrijving JST - Contactdoosbehuizing, 1x8-polig - VH
JST VH CKS omschrijving JST - krimpcontact, bus - VH

De draden eraf knippen, eerst labellen zodat ze op de goede plek weer terug komen te zitten.
8 (of 7 die gebruikt zijn) krimpcontact-bussen met korte draden maken. Die krimpcontacten kun je in de behuizing klikken.
Vervolgens de draden weer aan elkaar solderen elk met krimpkous eromheen en steker er weer in.
Goede kans dat het euvel over is, geen garantie natuurlijk, maar is wel een meer voorkomend probleem.
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Bedankt voor de tip en ik ga het uitproberen.
Ondertussen bij Jasicamp losse connectoren kunnen kopen die passen op de pennen. Dus ga het doen met de losse kabels en aan het eind de connectoren met er omheen een stukje krimpkous. Ziet er iets minder mooi uit als de connector maar kan nu wel direct voor het komende weekend alles in orde maken. Ik laat nog wel weten of het is gelukt.
Bijlagen
IMG_4410.jpeg
IMG_4410.jpeg (236.32 KiB) 1214 keer bekeken
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Ondertussen aangesloten met losse connectoren maar werkt niet echt lekker. Dus ga toch even bij Reichelt de connector bestellen.
Kom er nu achter dat als ik de 3 draadjes vanaf de knop op de koelkast (wit, zwart en paars) niet aangesloten heb op de automaat en ik schakel de koelkast in met de draaiknop op gas dat dan het lampje gaat knipperen net of hij ontsteekt. Als ik de 3 connectoren op de automaat zet dan gaat het lampje direct branden en gaat hij niet knipperen of hij ontsteekt.
Maar eerst maar even afwachten tot de connector komt
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Die paarse, zwarte en witte draden gaan naar een 3-polige steker op de printplaat (ook wel power module genoemd).
Zou ook nog kabelbreuk kunnen zijn of slecht contact van de 3-polige steker op de printplaat.
3 draden kun je nog met een ohm meter controleren van de printplaat tot de ontstekingsautomaat.
Als deze verbindingen goed zijn en de ontstekingsautomaat ook, dan blijft er slechts de mogelijkheid over van een defecte printplaat.
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Goede suugerstie maar mag ik vragen waar ik deze powermodule kan vinden. Ik kan nu even niet in de camper kijken maar volgens mij lopen de 3 draden naar boven. Maar ik weet zo niet waar ze eindigen om iets door te kunnen meten.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Achter het bedieningspaneel zit de module met de print erin, althans bij onze koelkast.
De knoppen eraf trekken, erachter zitten schroeven, losmaken komt heel de module eruit.
Maar kan afhangen van het type koelkast.
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Stekker zoals genoemd hierboven ondertussen binnen van Reichelt maar ik snap de constructie niet helemaal. De internal zitten aan beide kanten pinnetjes op en daar zal ik op 1 van de kanten de kabels moeten solderen. Maar als ik dit in het witte blokje schuif dan zitten er op de branderautomaat ook pinnetjes, dus dat schuift niet lekker. Doe ik iets fout of heb ik de verkeerde stekker besteld?
Bijlagen
IMG_8540.jpeg
IMG_8540.jpeg (177.09 KiB) 829 keer bekeken
IMG_8541.jpeg
IMG_8541.jpeg (216.49 KiB) 829 keer bekeken
IMG_8543.jpeg
IMG_8543.jpeg (162.12 KiB) 829 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Kroppie »

bij sommige merken/types stekkers zitten die pennetjes wat scheef t.o.v. van elkaar en maken ze contact doordat ze TEGEN elkaar zitten i.p.v. IN elkaar, misschien bij jou ook
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie