Ontsteking Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Je hebt de goede behuizing besteld, maar een verkeerde pin header (dat is nl dezelfde die in de P810 zit)
De 8 losse bus contacten die je nog moet bestellen passen in de behuizing.
Die losse bus contacten worden eerst aan een draad gekrompen en dan in de behuizing geklikt.
Dit is de goede omschrijving voor de buscontacten, zoals eerder aangegeven:

JST VH CKS omschrijving JST - krimpcontact, bus - VH
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Kroppie »

kijk iemand die het echt weet :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Boulum
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 11:29

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Boulum »

Ondertussen de koelkast weer aan de praat gekregen met de losse stekkertjes met daaromheen krimpkous. Het bleek dat er toch een breuk zat in een van de kabeltjes. Werkt weer prima en schakelt over naar gas als ik de walstroom eraf trek. Dus topic kan gesloten worden wat mij betreft.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door campertje »

Mag ik hier even bij aanhaken?
Ik heb hier een hymer camper met ook n probleem dat hij het niet op gas doet. Eerst deed hij niets en sprong meteen in storing. Wat aan de connector op de ontsteking automaat gezeten maar geen verschil. 1 keer ontsteking en storing.
Toen direct signaal op gasklep gezet en met aansteker ontstoken en hij doet het.
Onstekingsautomaat gewisseld met andere camper, incl complete brander, bij de ene camper bleven de zelfde symtonen en bij de andere camper bleef de koelkast het goed doen op gas.
Dus nieuwe brander, nieuwe onstekingautomaat , nieuwe gasklep is geen oplossing.
Nog n keer de 8 polige stekker goed zuivergemaakt en terug geduwd en nu is er wel wat verandert. Hij onsteekt, vlam gaat aan en meteen is signaal van de gasklep weg en gaat dus uit. Na ff weer opnieuw, maar blijft niet branden. Gaat ook niet in storing.
Na ongeveer 50 keer proberen is hij 1 keer blijven branden maar de andere keren viel het stuursignaal van de gasklep meteen weg. Geen storing

Kan dit toch aan die connector liggen en moet ik de verbindingen beter maken? Of zou het toch het signaal zijn van het bedieningspaneel? Het lijkt erop dat hij het signaal krijgt om weer uit te gaan, maar ledje dat hij op gas staat blijft branden en gaat niet in storing.

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen om hem weer op gas te laten werken, dus ik hoor graag wat jullie er van denken!
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Dometic maakt zoveel verschillende. Wat is het type nr van de koelkast?
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door campertje »

Type C40/110
Mod no RM 8501 :-B
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door Metor »

Helaas geen ervaring met de 8 serie van Dometic.
Zit er een thermokoppel in of een ionisatie-pen die detecteren of de gasvlam brand?
Die werken wezenlijk verschillend. De ionisatie-pen werkt in combinatie met electronica,
Moeten goed in/bij de gasvlam gemonteerd zitten.
Alle verbindingen controleren op corrosie en draadbreuk.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Dometic koelkast ontsteking



Bericht door campertje »

Metor,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb de brander compleet met ontsteker en ik denk, ionisatie pen (zie foto voor de brander), gewisseld met de andere camper. Maar de fout ging niet mee. Dus mijn conclusie is dan dat dit ook in orde is. Want de complete brander uit de camper die het niet doet, doet het in de andere camper perfect.
Ook alle aansluitingen, massa goed zuiver gemaakt.

Gisteren nog wel even mee aan het stoeien geweest en ik had hem 1 uur op laten staan. na enkele minuten hoorde je steeds een ontsteking en een plofje, dus hij blijft het proberen en ik was even weg geweest en toen ik terug kwam deed hij het.
Uit gezet, en weer aan, na een uurtje weer gaan kijken en hetzelfde, af en toe een plofje en na een uur deed hij.
Na een half uur deed hij het nog niet en stond ook niet op storing :?: :?:

Is zo niet echt een betrouwbaar systeem, maar ik weet zo ook niet meer wat ik zou kunnen doen.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan zijn de 3 draden die naar het bedieningspaneel gaan gecontroleerd omdat ik het bedieningspaneel wel los krijg maar niet ver genoeg naar voren om er bij te kunnen. Bedieningspaneel is een elektronisch met alleen drukknopjes en ledjes. Ook de koelkast kreeg ik niet zo snel naar voren geschoven, zat goed vast.
Bijlagen
_102965_990_01_4.jpg
_102965_990_01_4.jpg (44.41 KiB) 639 keer bekeken
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door Metor »

Zit er een P810 ontstekingsmodule in?
Die drie draden die naar het bedieningspaneel lopen (althans bij de 7 serie) , zijn vervolgens een lage geregelde voedingsspanning van (dacht ik) +1.4V, een 0V en een draad die het sensor signaal van de ionisatie-pen bevat (signaal dat misschien al voorbewerkt is in de P810 module).
Als het gas wel ontsteekt maar vervolgens weer uit gaat, komt de voedingsspanning dus wel aan en is die sensor draad verdacht. Zit met een 3 polige klem connector op de zijkant van de print in het bedieningspaneel.
Connector misschien nog eens goed aandrukken en draad doormeten?
Meer kan ik er ook niet van maken.
pa3csm
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 18:48

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door pa3csm »

Ik heb ook al deze problemen gehad en op het laatst de gasklep vervangen en toen werkte alles ineens weer als vanouds.
De oude was erg gecorrodeerd en ik denk daardoor iets lek en daardoor is de gasdruk op de brander te laag.
Ik hoor nu ook het vlammetje weer branden als de koelkast aangaat.

Mvg Jan
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door campertje »

Meter

Dan ga ik die nog een goed bekijken. Er zit inderdaad de p810 onstekingsmodule in. Die 1,4 volt meet ik wel aan de gasklep maar zodra hij 1 keer heeft ontstoken dan valt de spanning direct weg.
Is 1 van die 3 draden het sensor signaal en komt deze met een 3 polis stekker in het bedieningspaneel?
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door campertje »

pa3csm schreef:
ma 05 jun 2023, 17:28
Ik heb ook al deze problemen gehad en op het laatst de gasklep vervangen en toen werkte alles ineens weer als vanouds.
De oude was erg gecorrodeerd en ik denk daardoor iets lek en daardoor is de gasdruk op de brander te laag.
Ik hoor nu ook het vlammetje weer branden als de koelkast aangaat.

Mvg Jan
Als ik direct spanning zet op de gasklep zet dan doet de brander het prima. Dus ik sluit de gasklep eigenlijk uit.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door Metor »

campertje schreef:
ma 05 jun 2023, 18:18
Dan ga ik die nog een goed bekijken. Er zit inderdaad de p810 onstekingsmodule in. Die 1,4 volt meet ik wel aan de gasklep maar zodra hij 1 keer heeft ontstoken dan valt de spanning direct weg.
Is 1 van die 3 draden het sensor signaal en komt deze met een 3 polis stekker in het bedieningspaneel?
Jazeker, en dit sensor signaal (wat in feite van de ionisatie-pen afkomstig is) wordt door de electronica in het bedieningspaneel getest op waarde en die besluit dan vervolgens of de gasklep open mag blijven. Evengoed kan het zijn dat die electronica in het bedieningspaneel defect is. Dan moet de printplaat vervangen worden.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Ontsteking Dometic koelkast



Bericht door campertje »

Ok, bedankt, ga ik dat eens goed testen.

Anders toch maar eens kijken voor een nieuwe module. Heeft nu iets mindere prio, de grote vakantie zit erop en de weekendjes is makkelijk uit te zoeken dat er altijd stroom is.

Maar moet natuurlijk wel weer betrouwbaar werken :-B
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Plaats reactie