Verzekeringen zal ik wel nooit snappen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door HJM »

Besten,
Wellicht iets waar jullie wat aan hebben: onze Pössl kochten we (erg op tijd) in 2019 en verzekerden deze bij een erg bekende club, voor de aanschafprijs.
Gezien de gekte heb ik hem (haar?) laten taxeren en de waarde was schokkend gestegen, dus ik verzekerde voor de nieuwe waarde.
Das simpel, maar wat is in mijn hoofd mis? Ik ga veel meer waarde verzekeren en een beetje minder premie betalen, de uitleg is dat ze nu een verzekering afsluiten obv. taxatierapport ipv aankoopbedrag en dat is nu eenmaal goedkoper :crazy: .
Baat het niet,
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6328
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Bas vd laar »

Ja apart, waarom dat goedkoper zou zijn is me ook een raadsel.
Blijkbaar weten ze het zelf ook niet, "want dat is nou eenmaal zo " :-B

Ik verkocht vroeger o.a. verzekeringen maar kan het ook niet plaatsen, het risico van schade, of diefstal, blijft even groot, het uit te keren schadebedrag is hoger, maar de premie lager.

Als de taxaties in de regel lager zouden uitvallen dan het aankoopbedrag dan zou het kloppen, maar dat is meestal andersom.
Bijzonder.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door AadenAnke »

Intussen ben je dus 3 jaar verder (2019<>2022) meer schade vrije jaren en dus meer no-claim korting misschien?
Of een wijziging in de voorwaarden die voor jou zelfs geen invloed hoeven te hebben. Wees ervan overtuigd dat er een reden is verzekeringsmaatschappijen verlagen de premie echt niet zomaar :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door HJM »

Dat bedacht ik me ook en voor de zekerheid een belletje geinvesteerd, maar het klopt wel zeker wordt me verteld en ja ook de meneer vondt het ook gek maar het staat zo in de voorwaarden dus vandaar deze post, wellicht helpt het jullie ook aan een lagere premie.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Schovie »

Als je camper eerst voor nieuwwaarde of vervangingswaarde verzekerd was kan ik het begrijpen. De huidige aanschafwaarde voor mijn camper van 4 jaar oud is voor wat betreft de basisprijs (dus zonder opties) inmiddels verhoogd van € 79.000 naar € 102.500 (Er is niet veel aan de camper gewijzigd). Toen ik dit van de week zag, schrok ik mij kapot.
Ik ben verzekerd voor 7 jaar nieuwwaarde. Ik kan me voorstellen dat als ik dit wijzig naar taxatiewaarde, ik minder premie ga betalen.
Beroepsreiziger

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Beroepsreiziger »

Heb je misschien eerst niet teveel betaald? :DD

Of zoals een slogan: Overstappen scheeld. (Soms.)

Of..... Heb je wel goed de kleine lettertjes gelezen? :wink:
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Pirke123 »

Wellicht is de premie lager omdat de dekking lager is? Verzekeren tegen nieuwwaarde is vaak 7 of 10 jaar. Verzekeren tegen taxatiewaarde is vaak maar 3 of 5 jaar. Het risico bij verzekeren tegen taxatiewaarde is lager: als hij over 8 jaar gestolen wordt krijg je niet de taxatiewaarde van vandaag, terwijl de nieuwwaarde verzekering wel uitkeert (en dan wellicht ook nog met inflatiecorrectie indexatie er bovenop).

Oftewel goed je polisblad en voorwaarden doorlezen om geen ongewenste verrassingen te krijgen over X jaar als je de verzekering onverhoopt nodig hebt.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door HJM »

Daarom poste ik het, onze camper is uit 2012, dus niet heel nieuw, de aanschaf waarde was 13.500,= lager dan de huidige taxatie waarde.
Wellicht is het taxeren een investering die je uit de premie terug krijgt?
Groeten,
HJM

Nb. idd gekke tijden :shock:
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Aloys »

Ik denk dat de verklaring van Pirke de juiste was.

1. Met een nieuwwaarde verzekering krijg je gedurende een aantal jaren de volledige nieuwwaarde terug bij total-loss. Zo'n verzekering is natuurlijk duurder dan een "gewone" all-risk/volledig casco verzekering.

2. Nu heb je een verzekering op basis van een taxatie: die taxatie bepaalt de premie die je betaalt. De taxatie was hoger dan de nieuwprijs, maar tóch betaal je minder premie. Waarom? Bij schade krijg je ook minder!

Een voorbeeld. Stel dat de camperhype over 3 jaar achter de rug is. Jij rijdt de camper total-loss en de verzekering betaalt je een bedrag gebaseerd op wat de camper vlak voor het moment van schade waard was. En dat kan dan bijvoorbeeld wel € 30.000 minder zijn dan de huidige taxatiewaarde. En daarom is de premie ook lager.

Ze zullen je dus NIET de huidige taxatiewaarde uitbetalen, zoals dat wel het geval was met de nieuwwaarde-verzekering. Je krijgt gewoon de taxatie-waarde van het moment van schade.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31982
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Bob Diesel »

Als er een taxatie waarde vermeld word
Is dat het bedrag wat word uitgekeerd
Bij totaal verlies/schade

En niet wat hij op dat moment waard zou zijn
Minder/meer
Dat is de zg dagwaarde
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door Aloys »

Denk even na. Toen ik mijn zelfbouw klaar had werd ie door de verzekering getaxeerd op € 42.000.
Nu, tien jaar later, krijg ik € 42.000 als ik 'm in de prak rijd? Dacht het niet...

Waarom is die verzekering van die duurdere camper goedkoper geworden? Omdat ie nu verzekerd is voor de dagwaarde i.p.v. de nieuwwaarde, wat hij eerst had.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door AadenAnke »

Nee dat klopt bij taxatie waarde is net als bij nieuwwaarde voor een beperkte tijd meestal 3a5 jaar daarna of een nieuwe taxatie of over naar dagwaarde.

Gr Aad
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6388
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door rongreven »

Taxatiewaarde geldt zo lang als de taxatiewaarde bij de verzekering loopt.
Voorbeeld: net geen 5 jaar geleden taxatiewaarde €26.000,00.
Dus nu total loss keert de verzekering €26.000,00 uit.
Dat is nu net waarom je iets tegen taxatiewaarde verzekerd.
Helaas eigen waarneming.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Verzekeringen zal ik wel nooit snappen



Bericht door HJM »

We verzekerden voor aankoopwaarde(7 jaar oud), beduidend lager dan taxatiewaarde, nu 3 jaar verzekerd voor taxatiewaarde tegen een lagere premie.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Plaats reactie