knikarm Omnistor repareren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bert
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Bert »

Super Rudy


Bert
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Arie55 »

Ik zou eens kijken of je het onderdeel zelf kan repareren, door er een stuk aluminium tegen te schroeven (rode rechthoek). Eerst een 'kamertje' maken waar dat nieuwe stukje gemonteerd wordt. Daarna zo bewerken dat de gaten in lijn geboord worden.

Ohw enne, het gebruikte materiaal zal een aluminium legering zijn, wat het lassen heel lastig maakt

Arie
Bijlagen
RepIdiee.jpg
RepIdiee.jpg (56.67 KiB) 1168 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Kroppie »

elkaar beetje helpen de een is goed hierin en een ander daarin, samen kom je heeel ver, en het is nog gezellig ook . :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door ducati 900 »

Het onderdeel is gegoten en om het wat beter vloeibaar te maken wordt er lood toegevoegd.
Daardoor is het bijna niet te lassen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Chevy55 »

Dat het te lassen is , is zeker , broer lief had de boel een keer kapot in zweden , daar hebben ze hem toen gelast , en zit nog steeds .
Nu heb ik de Camper overgenomen, en heb ik de hele luifel verwijderd en er een nieuwe gemonteerd , kreeg hem moeilijk sluitend omdat er tijdens het breken waarschijnlijk behoorlijk krachten zijn ontstaan , op de voorrand , die dan weer in de bak moet passen met inrollen , alles lichtelijk getordeerd/verbogen .
Doek was ook versleten en begon te delamineren , en moest vervangen worden , was goedkoper en een ergenis minder , om er een mooie nieuwe op te hangen .

De oude kunnen verkopen , het gebrek uitgelegd , en daar nam de man genoegen mee , kwam boven zijn bubbelbad in de tuin , zodat ie niet zo bekeken werd ;;-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik mag aannemen dat Geert bij mij langs komt.
Het repareren van dit oog is een fluitje van een cent, maar een beetje bewerkelijk.
Er hoeft zelfs niet gelast te worden. Slechts heel inventief zagen, inpassen, borgen met M5 en het is klaar. Het is geen hogere wiskunde maar gezond verstand.
Alleen, als je er niets van wilt zien, zal er gepolijst moeten worden.
Overigens zit Arie dicht bij de, volgens mij, juiste manier. Ik ga een klein stukje verder zodat ik zeker weet dat grote krachten worden opgevangen. Hoewel, als ik naar hetzelfde scharnier van een Fiamma kijk, dan is de Omnistor twee keer zo sterk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Hymer-S555 »

Het is gelukt!

Gisteren bij Rudy geweest en met een zo goed als nieuwe arm weer naar huis gegaan.

Ik had een donor arm mee, daarvan hebben we het bovenste scharnier losgehaald en gebruikt voor mijn arm. We hebben twee keer een veer los gehaald en één keer weer op spanning gebracht.

Ja, er staat een heel grote kracht op die veer, maar met een bankschroef, M6 draadeind, voorzichtigheid en twee paar handen was het heel goed te doen!

Rudy, nogmaals dank. Het was een eer om je aan het werk te zien!

Mooie dag!
Geert
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik was toch even wat te enthousiast met dat "fluitje van een cent".
De nieuwe veer zat een stuk strakker dan van de oude arm die ik getest had. Mijn hulpgereedschap brak in stukken en ik had het bijna opgegeven en stond op punt om naar de Gamma te gaan om ander materiaal te halen.
Ja en voor de mensen die mij kennen, met geen geweld kon ik wat bruikbaars vinden in mijn omvangrijke "magazijn :-B ".

Op het nippertje viel mijn oog op een gebruikte uitdraaisteun (buis vierkant 30) daarna was het 10 minuten werk.

Maar, ik kan nu wel een stuk speciaal gereedschap maken waar de arm eenvoudig mee uit elkaar te halen is. Ik weet nu hoe het moet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door JPWGusta »

Kijk, dit lees ik graag, hierin erken ik mezelf :-? :-B
Bij onze wintertrip heb ik, bij een uitwijkmanoeuvre, een dikke tak geraakt met de omnistor, een flinke deuk van +40 cm lang. Omdat die nooit gebruikt wordt, heb ik 'm er maar afgehaald (kg meer laadvermogen :-B ), 60 cm inkorten ging net om de armen nog te laten passen, en nu hangt ie thuis aan de Z-W-gerichte slaapkamer. Dus dubbel winst :-B
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Miep mobiel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 sep 2022, 19:12

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Miep mobiel »

Beste Rudi

Ik heb een soortgelijk probleem met de knikarmen van een omnistor 6300.
De middelste scharnieren zijn afgebroken en ik wil deze vervangen.
Hiervoor moet ik ook de veer demonteren.
Kun je nog eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt?

Weet je toevallig ook of de scharnieren van een omnistor 5200 hetzelfde zijn als die van een 6300?

Mart
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door hathi »

Zie hier
9D08AD74-86AA-4255-8DCC-34456F1D6208.png
9D08AD74-86AA-4255-8DCC-34456F1D6208.png (134.6 KiB) 554 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Hoofdnoorman »

Miep mobiel schreef:
di 20 sep 2022, 19:49
Beste Rudi

Ik heb een soortgelijk probleem met de knikarmen van een omnistor 6300.
De middelste scharnieren zijn afgebroken en ik wil deze vervangen.
Hiervoor moet ik ook de veer demonteren.
Kun je nog eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt?

Weet je toevallig ook of de scharnieren van een omnistor 5200 hetzelfde zijn als die van een 6300?

Mart
Beste Mart.

Het is niet uit te leggen hoe het moet, althans ik kan het niet en de enige manier is om, volgens mij, met een timelapse recorder de operatie te filmen.
Maar die operatie gaat dit jaar niet meer gebeuren.
Ik doe nog klusjes tot 15 oktober die voor 15 september zijn besproken. Daarna ga ik met mijn eigen camper bezig om hem klaar te maken voor de overwintering.
Volgend jaar maart/april, ben je van harte welkom.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Miep mobiel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 sep 2022, 19:12

Re: knikarm Omnistor repareren



Bericht door Miep mobiel »

Beste Rudy

Ik heb inmiddels via marktplaats twee knikarmen van een omnistor 5200 op de kop getikt.
De armen zijn exact gelijk aan die van een 6300, enkel de aansluitblokken zijn anders, maar die heb ik nog van mijn oude scherm.
Het probleem is dus opgelost

Mart
Plaats reactie