Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?

defusestudio
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 jan 2022, 15:33

Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door defusestudio »

Hallo,

Ik heb hier al heel wat opgezocht over de bruggen naar Zweden. Het blijft toch 1 groot mysterie.

Ik zie dat je een Bropas kan bestellen, maar ook een Brobizz. Dan zwijg ik nog over EasyGo.
Klopt het nu nog dat als je een Bropas bestelt je ook een Brobizz krijgt? Of klopt dit niet?

Ik zoek de gunstigste oplossing om 1maal naar Zweden en terug te rijden met camper 6,5meter en <3,5T. Ik bedoel daarmee dat ik liever de kortingen geniet dan onbezonnen de volle pot betaal.

Prijs van de veerboten lijkt mij op dit moment (voor juli/augustus 2022) gelijklopend met de prijs voor de bruggen.

Heeft iemand dit recentelijk nog uitgezocht en gedaan?

Groeten
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bropas en Brobizz - niet aan uit te kunnen



Bericht door Marco Polo »

defusestudio
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 jan 2022, 15:33

Re: Bropas en Brobizz - niet aan uit te kunnen



Bericht door defusestudio »

Perfect!

Een zeer volledige en actuele uitleg!

Hartelijk dank
Beroepsreiziger

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Beroepsreiziger »

defusestudio schreef:
za 07 mei 2022, 10:42
Prijs van de veerboten lijkt mij op dit moment (voor juli/augustus 2022) gelijklopend met de prijs voor de bruggen.
Ook naar de kilometers gekeken?
defusestudio
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 jan 2022, 15:33

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door defusestudio »

Ja hoor…

Ik kom voor de twee bruggen met Brobizz aan 230euro (ongeveer). Ticket heen en terug met de ferry is momenteel 288euro. Met diesel zullen de bruggen duurder zijn. Ik zie het echter niet zo zitten om 7 uren op een ferry te verblijven (met hond die blijkbaar niet binnen mag?)

Ook nog nooit op een ferry gezeten…en de echtgenote is snel misselijk.

En als je die korte ferrie neemt moet je ook nog over de oresundbrug als ik het goed begrepen heb.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door EasyBee »

Is veerboot Putgarden-Rodby en dan Helsingor-Helsingborg nog een optie?
Twee relatief korte oversteekjes.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door De Boer op toer »

Deze doen wij ook vaak, Puttgarden- Rødbyhaven is ongeveer 50 minuten varen en Helsingør-Helsingborg ongeveer 20 minuten.
En scheelt ongeveer 200 kilometer rijden, dus besparing op je diesel als je over de bruggen gaat
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Suntracker »

Hallo,
Al eerder heb ik op dit camperforum een heel stuk geschreven over deze materie. Als het goed is moet dit hier nog terug te vinden zijn.
Wij zijn nu juist terug van een reis heen en weer: Zweden - Nederland - Zweden. We hebben deze reis ditmaal gemaakt met de Finnlines. Deze maatschappij vaart met Ro-Ro schepen tussen Travemünde en Malmö v.v.
We zijn met de camper (lengte 7,80 meter) op een dagreis overgestoken, inclusief stroom voor de camper en incl. 2 maaltijden voor 2 personen en een hut voor ongeveer 1.450 Zweedse kronen (ongeveer 150 Euro - enkele reis). Hiermee spaar je een deel kilometers door Denemarken en ook de veerboot van Puttgarden - Rödby alsmede de Öresundsbrug, die ook niet gratis is! Als je in de zomer reist zal de prijs wellicht hoger zijn en ook als je 's nachts reist.
We wonen reeds vele jaren in Zweden en hebben ongeveer alles al uitgeprobeerd wat het reizen aangaat. De reis duurt weliswaar 9 uur, maar als je zelf rijdt ben je ook heel wat uren onderweg.
Voor ons was dit een ideale manier om rustig en zonder stress te reizen en ook nog voor een redelijk bedrag. Finnlines hield speciaal voor personenauto's (sommige met caravan) en campers een hele rijbaan vrij aan boord, zodat je als laatste aan boord rijdt en als eerste eraf.
Op de website van Finnlines kun je zelf kijken wat een oversteek voor jullie zal gaan kosten.
Goede reis!
André
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Suntracker »

Kijk eens op deze website: https://brobizz.com/se/foretag/operatorer/norge/
Als je het niet kunt lezen en begrijpen, dan wil ik je wel proberen te helpen daarmee. We wonen al jaren in Zweden en spreken ook de taal.

Wij hebben zelf voor de camper ook een BroBizz en dat werkt goed. Kost ca. 20 Euro statiegeld voor de sensor, die je achter de ruit moet hebben.
Niet te verwarren met een apparaatje voor de Öresundsbrug!! Je kunt wel een abonnement voor deze brug koppelen aan BroBizz, maar dan betaal je gewoon extra juist daarvoor.

Voor de Öresundbrug is de BroPAS: https://www.oresundsbron.com/en/bropas

André
Beroepsreiziger

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Beroepsreiziger »

We hebben deze reis ditmaal gemaakt met de Finnlines. Deze maatschappij vaart met Ro-Ro schepen tussen Travemünde en Malmö v.v.
We zijn met de camper (lengte 7,80 meter) op een dagreis overgestoken, inclusief stroom voor de camper en incl. 2 maaltijden voor 2 personen en een hut voor ongeveer 1.450 Zweedse kronen (ongeveer 150 Euro - enkele reis). Hiermee spaar je een deel kilometers door Denemarken
Die prijs betaal je ook voor de pondjes/pondje brug.
Echter is het 200km minder rijden.
Je kan de dagboot nemen.
Of de avondboot. (Die zal wel de duurste zijn.)
En er is altijd nog een nachtboot. Vertrek 02.30.

En er is nog de TT line.
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Suntracker »

@ Beroepsreiziger:
Die 1450 kronen is wel inclusief hut en douche, alsmede inclusief 4 maaltijden (we waren met 2 personen) en ook stroomaansluiting voor de camper.

Het is maar net wat je wilt. Als je gaat zwemmen kost het helemaal niks... Mogelijkheden te over.

André
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door seth_space »

En omdat je over een hond sprak.
Met finnlines kun je voor 20 euro je hond bijboeken waarna je die meeneemt naar je eigen hut. Op een van de dekken is dan een uitlaatplek gecreëerd.

Utrecht_ travemunde is ca 550km daarna boot naar malmo.
Utrecht_ Malmö per brug is ca 1050km.
Naast de dure bruggen verstookt je dus ook nog 50l diesel a 2 euro.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Ponytail52 »

Als ik alles nu een beetje snap is het het handigste en makkelijkste om een Bropass-contract af te sluiten met een gratis Brobizzresponder/Oresundresponder via de site van Oresund. En dit vervolgens aanmelden bij EasyGo.
Dan kan ik via de linker-/blauwe rijstroken direct doorrijden (30 km/u) en de eventuele tolbetalingen worden via EasyGo geregeld.

Het blijft wat ingewikkeld...

Meld ik niks aan en schaf niks aan dan rij ik via tolpoorten e.d. en betaal via een rekening thuisgestuurd zonder eventuele kortingen.

Klopt dit zo?
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Bropas en Brobizz: wie weet hoe het zit?



Bericht door Peter+Annie »

seth_space schreef:
vr 13 mei 2022, 15:14
En omdat je over een hond sprak.
Met finnlines kun je voor 20 euro je hond bijboeken waarna je die meeneemt naar je eigen hut. Op een van de dekken is dan een uitlaatplek gecreëerd.

Utrecht_ travemunde is ca 550km daarna boot naar malmo.
Utrecht_ Malmö per brug is ca 1050km.
Naast de dure bruggen verstookt je dus ook nog 50l diesel a 2 euro.
Wij varen donderdag van Rostock naar Nynashamn,vergeleken met de ponten van Puttgarden /Rodby een Helsingor/Helsingborg bespaar mij dat 638 km,waarvan 550 op Zweeds grondgebied.
Wij betalen 2 personen 65+ ,2 x € 65= € 130,00 de camper ,6-9 meter meter kost € 156,00,totaal € 286,00
Slaapstoelen zij inbegrepen,maar omdat de boot 18 uur vaar ( van 19.00 uur tot 13.00 ) hebben we er een hut bijgenomen,die kost € 134,00,zodat we voor € 402,00 in Stockholm staan.
Plaats reactie