Overwinteren in Marokko 2022/2023

Plaats reactie
christine1
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 20:19
Locatie: zutphen
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door christine1 »

Beste Marokkogangers,
Ik snap dat het af en toe wat raar kan overkomen dat Marokko er aan hecht dat er geen grens op de kaart te zien is tussen Marokko en de Westelijke Sahara maar het is wel een gebied waar oorlog om is gevoerd, waar nog steeds spanningen zijn en waar nog steeds allerlei landen en bevrijdingsgroepen om zitten te touwtrekken. Dus misschien niet zo raar dat de douane bij binnenkomst hier niet van gecharmeerd is.
Ik zou nu ook niet met een sticker waar de Krim bij Rusland is getekend, Oekraïne in rijden. En dat kunnen wij wel onvergelijkbare grootheden vinden maar voor Marokko ligt het net zo gevoelig.
Verder wens ik jullie allemaal een mooie tijd in Marokko en baal ik dat ik niet ook aan de andere kant van het water zit.
Lieve groet Christine Daaleman
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Maranopreis »

In het kielzog van velen gaan ook wij zo meteen over met de boot naar Tanger. Wij betaalden dezelfde prijs als Thole €293,- voor een open retour. Wij doen uiteraard weer verslag van onze reis.
https://www.maranopreis.nl/met-de-campe ... rjaar-2023
Wij hebben er reuze zin in!
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Christine, een goede nuancering. :thumbup: Kwestie ligt erg gevoelig bij de Marokkanen die toch al sterk nationalistisch zijn ingesteld.
Ook Marokko gebruikt nu drones in de strijd tegen leden van het Polisariofront in de Westelijke Sahara. Afgelopen week zijn er zo 3 Polisarioleden gedood die in een auto reden. De drones zijn gekocht van Turkije.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
smdeb
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 17:15

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door smdeb »

Dag Thole,
Wij zijn ondertussen al weer terug uit Marokko. We betaalde 270 € met open retour naar Ceuta. We kregen dan nog wel 30 € korting van Carlos door het feit dat we destijds toch een ticket hebben moeten kopen vanuit Ceuta (haven Algeciras was dicht). Ergens vraag ik mij af of die Carlos wel te vertrouwen is. In feite kan (en heeft hij waarschijnlijk) het totale bedrag teruggekregen van Baleares en dat was wel 125 €. Heb ook al gehoord dat sommige tickets hadden gekocht ergens anders en best stukken goedkoper. Volgende keer probeer ik eerst ergens anders.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Carlos, ik weet het niet.
Maar Ceuta is in ieder geval goedkoper dan Tanger Med.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door EasyBee »

Het kan -8 graden worden... in Marokko

Een deel van Marokko krijgt deze week te maken met ijskoude taferelen. Na Nederland volgt nu het Noord-Afrikaanse land met een code oranje-waarschuwing wegens sneeuwval.
Het Directoraat-Generaal voor Meteorologie (DGM) heeft gewaarschuwd voor een temperatuurdaling in meerdere provincies. Er worden deze week minimumtemperaturen tussen -8 en -3 graden verwacht.

Volgens meteoroloog Wouter van Bernebeek van Weerplaza gaat het om dezelfde luchtbel die laatst boven ons land hing. ,,Die komt helemaal uit het noorden van Europa. Vorige week hadden wij er hier last van met code oranje door sneeuw en ijzel.”

IJskoud in de bergen
Inmiddels is de koude lucht afgezakt naar het noordwesten van Afrika. Daarvoor zorgde de winterbubbel nog voor sneeuwval op Mallorca en Ibiza. De Spaanse krant Ultimahora schreef dat er op sommige plekken in Mallorca zeven centimeter sneeuw lag. Italië had vorige week ook te maken met zware sneeuwval. Dat leidde daar tot gesloten scholen en wegen.
Helemaal uitzonderlijk zijn de winterse taferelen niet, maar wel opvallend, stelt Van Bernebeek. ,,Onderweg is de luchtbel ietsjes opgewarmd. Maar in bergachtige Marokkaanse gebieden gaat het best koud worden. Ik sluit niet uit dat er her en der sneeuw zal vallen.” Dat kan zelfs al op 600 meter boven de zeespiegel zijn, stellen klimatologen.

De weerdienst van Marokko heeft code oranje uitgeroepen voor de provincies Ifrane, Taza, Sefrou, Boulmane, Beni Mellal, Azilal, Khenifra, Al Haouz, Midelt en Tinghir. Nieuwswebsite Morocco World News voegt toe dat enige regenval welkom is. Het land kampte afgelopen zomer met een van de ergste droogteperiodes ooit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Zo heel bijzonder is dit niet voor Marokko.
De genoemde provincies liggen in of vlakbij het Atlasgebergte.
Ifrane is bv een Marokkaans wintersportgebied. Afgelopen weekend is er ook al sneeuw gevallen daar.
Aan zee , de Atlantische Oceaan, kan het morgen 20º worden ten zuiden van Rabat.
Ook bv in Taroudant wordt het 20º, ligt net ten zuiden van de Atlas. En zelfs in Tafraout wat op 900m hoogte ligt, wordt het tussen de 18 en 20º de komende dagen.
En in Aourir , bij Agadir, wordt het morgen 23º. Dus het valt allemaal reuze mee als je niet in de bergen zit :thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Odyssee »

Ik kom toch nog maar even terug op mijn bericht over de inname van wegenkaarten.
Waarop een reactie kwam in de trant van een "oud verhaal" ergens in een achterhoofd en een "misvatting"
In mijn bericht stond duidelijk dat de betrokkenen voor de kerst overgevaren waren. Wellicht had ik er bij moeten zetten "vlak voor de kerst van 2022".
Groet, Wim
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

We komen nu toch wel aardig wat Nederlanders tegen in Marokko.
In Oualidia bv staan ongeveer 90 campers op de cp, daarvan 6 Nederlandse.
En het weer is gelukkig prima met zo'n 18º.

Vandaag voor het eerst een verhaal gehoord dat er bij de grensovergang in Ceuta bij binnenkomst in Marokko op drank werd gecontroleerd .1 liter per persoon, de rest moest worden uitgeladen.
Dat is voor de 2e keer in al die jaren in Marokko dat we daar van gehoord hebben.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
smdeb
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 17:15

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door smdeb »

Ja Thole, hebben wij ook gemerkt toen we aan de grens in Ceuta stonden. Er werd gevraagd of we alcohol bij hadden. heb toen gezegd dat 2 flessen mee hadden. Werd gecontroleerd in de frigo maar niet de rest van de camper. Zal weer eens een bijkomende winst zijn voor de douaniers, ze zullen ze daarna wel ergens verkopen. Maar dat kan ook gebeuren in Tanger Med, daar heb ik al een camper gezien, die bij aankomst, onder de scanner moest en daar zullen ze het wel vlug opmerken.
In 2010 toen nog in de haven van Tanger stad: Mij dieseltank is 140 liter en dat hadden ze ook opgemerkt, een heel gedoe om hun aan het verstand te brengen dat het kwam door het feit dat ik ook verwarmde met die diesel! Ik moest opzij en wachten........toen de wagens op de boot begonnen te rijden ben ik er gewoon achter gereden en de boot op. Ik had toen wel geen stempel van uitvoer!!!!!
Het jaar daarop hadden ze dat natuurlijk wel opgemerkt maar ze maakten er geen probleem van. Ik zou dat moeten reguleren met de haven in Tanger stad. Tot vandaag nog altijd niet gedaan!
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Odyssee »

De meeste campers worden tegenwoordig gescand bij binnenkomst in Tanger Med. Ik heb nog niet gehoord dat die scanner een alcoholvoorraad detecteert. Mogelijk wordt er niet echt op gescand of wordt er niet op gelet.
Groet vanuit een warm Sidi Wassay (althans vandaag).
Wim
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door TestCase »

Flessen zijn te detecteren maar de inhoud niet.
Misschien zoeken ze drone's en wapens?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Maranopreis »

Over gegaan met 50 liter wijn en spiritualien in Tanger Med. Onder de scanner door, maar blijkbaar niet interessant dus......
Drones daarintegen, daarom wordt gevraagd. Honden getraind op wapens en drugs snuffelen ook rond.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Duukie
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 09 sep 2019, 14:21

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Duukie »

Wie kan mij helpen ? Ik heb een datasimkaart (gekocht in Asilah) i pad geplaatst , werkt perfect , maar ik krijg m’n telefoon niet gekoppeld…..
Wie weet de oplossing ?
Plaats reactie