Overwinteren in Marokko 2022/2023

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

Wij hebben hetzelfde ook jaaren geleden meegemaakt.
Maar echt. Heel vervelend voor die getroffen Fransen. Zit nu ook een onderzoek op. Er zijn genoeg camera's.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Wat jammer dat dit gebeurd is. Ine, ik kan me voorstellen dat de lust om verder te rijden wel wat verdwenen is.
Het is al een aantal jaren niet meer voorgekomen omdat er streng tegen opgetreden wordt.
Hopelijk krijgen ze de daders te pakken en zal er worden gecommuniceerd dat dit gedrag wordt bestraft.
Overigens was dat stenengooien een fenomeen wat zich grofweg in een grote cirkel rondom Fes afspeelde.
Van zuidelijker gelegen gebieden hebben we hier eigenlijk nooit van gehoord.
Sterkte met de afwegingen hoe jullie nu beslissen, verder gaan of niet?
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

Jammer. Jammer maar we pakken de boot terug. Op de autoroute naar Mouley Bouselham ook bekogeld. Maar voor je stilstaat zijn de dader (s) verdwenen. Dubbele deuk op de carrosserie. Noem het pech of toeval. Maar voor ons is de lol eraf.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door WoutS »

Jammer, jammer, het ''grote zuiden'' is zo mooi, daar zijn de mensen vriendelijk, gastvrij en behulpzaam.
Toen wij de eerste keer naar Marokko gingen, nov. 2009, namen we ook die route langs die grote steden, werden niet bekogeld gelukkig, maar die krottenwoningen en mensen in lompen, je kon niet stoppen of er kwam wel iemand die ''op je wagen gepast'' had, maakte dat we elkaar aankeken en ons afvroegen of we maar niet beter terug konden gaan, toen al.
Gelukkig deden wij dat niet, met tot gevog dat ik er nu al weer voor de 9e keer met plezier rond zwerf, maar nóóit meer langs dat vreselijke westen boven Agadir.
Spijtig voor jullie Ine, misschien bedenken jullie je nog door een veel meer oostelijke route te nemen.
Groet, Wout uit Sidi Wassay, heerlijk, hier landde zojuist ook een groep NKC reizigers.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3716
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Bubbles11 »

Heel erg vervelend als je stenengooiers treft. Kinderen gooiden in 2018 in Guelmime stenen naar ons en doken dan snel weg. Geraakt?.. geen idee, we hadden al veel deuken en deukjes. In de buurt van Casablanca werden we datzelfde jaar op de autoweg met bakstenen bedreigd door jong volwassenen. Gelukkig hebben die niet gegooid. Wel telefooncamera steeds zichtbaar paraat.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

Wij komen al meer dan 50 jaar in Marokko. Ik vond het altijd fantastisch. Dit jaar helaas niet behalve het.stenengooien waren er meer zaken die ons niet meer bevielen. O.a. Heel heel veel zwerfhonden/poezen.Veel meer dan andere jaren. Toen was dat meer.zuidelijk het geval. Nu direct al.
Maar ik denk ook dat we te oud zijn geworden om al die stress van al die bovengenoemde zaken nog aan te kunnen.
We blijven lekker in Spanje dan wel Portugal.
Adios Marokko.
nooit te oud;
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Jan en Simonne »

Ik geef jullie groot gelijk.
Dat was voor ons ook de reden om niet meer naar Marokko te gaan.
Geniet maar lekker van de rest van jullie overwintering!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Ine, verstandig om terug te keren als je je niet meer op je gemak voelt.
Wij komen sinds begin jaren 70 in Marokko, ongeveer net zo lang als jullie dus.
1x zijn we door jongetjes van een jaar of 5 'bekogeld' met wat grind, dat is al een jaar of 12 geleden.
We zullen het nieuws volgen over eventuele stenengooiers. Ik heb nog gekeken op 2 Franse fora maar lees daar gelukkig nog niets over.
Misschien hebben jullie en die Fransen ongelooflijke pech gehad om op dat moment op de verkeerde plaats te zijn.
Ik weet niet in hoeverre frustratie over corona nog een rol kan spelen, sommigen zagen toeristen als brenger van het virus naar Marokko.
Ik weet niet of jullie aangifte hebben gedaan bij de politie, Marokko heeft er baat bij dat toeristen zich veilig voelen, zij moeten weer het broodnodige geld in het laatje brengen.
Wij zelf houden de situatie in de gaten, we willen pas in januari over.
In ieder geval nog veel plezier in Spanje/Marokko.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

Dank voor jullie reacties.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door kampo »

Oei oei ... en al 50 jaar ervaring ...

Als je je niet meer lekker voelt dan mag je zeer zeker terugkeren.
Dat is helemaal niets nieuws.
Marokko "you love it or you hate it "
Is altijd al zo geweest. Het verbaasd me dat je als ervaren Marokko reiziger nu plots tot zo een wel heel extreme beslissing komt....

Ons is het deze zomer weer goed bevallen. Er is niets veranderd. Wij zijn op onze Africa reizen ook nooit terug gekeerd omwille van een kleine tegenslag. Wij passen ons aan en proberen ons een beetje te integreren. Tja ook interesse in andere culturen. En bestand tegen een stootje...
We hebben vastgesteld dat de islam samenleving nog steeds is zoals het was. Super gesprekken en discussies gehad, wel in het Frans met zeer verschillende locals.
Anders als ons idee maar we hebben respect voor wat anderen denken.

Ieder zijn keus.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

thole schreef:
za 22 okt 2022, 11:50
Ine, verstandig om terug te keren als je je niet meer op je gemak voelt.
Wij komen sinds begin jaren 70 in Marokko, ongeveer net zo lang als jullie dus.
1x zijn we door jongetjes van een jaar of 5 'bekogeld' met wat grind, dat is al een jaar of 12 geleden.
We zullen het nieuws volgen over eventuele stenengooiers. Ik heb nog gekeken op 2 Franse fora maar lees daar gelukkig nog niets over.
Misschien hebben jullie en die Fransen ongelooflijke pech gehad om op dat moment op de verkeerde plaats te zijn.
Ik weet niet in hoeverre frustratie over corona nog een rol kan spelen, sommigen zagen toeristen als brenger van het virus naar Marokko.
Ik weet niet of jullie aangifte hebben gedaan bij de politie, Marokko heeft er baat bij dat toeristen zich veilig voelen, zij moeten weer het broodnodige geld in het laatje brengen.
Wij zelf houden de situatie in de gaten, we willen pas in januari over.
In ieder geval nog veel plezier in Spanje/Marokko.
Ik denk dat je hier wel een punt hebt vwb corona. Die 3 dagen dat we er waren heel veel mensen gesproken over de nog grotere armoede mede veroorzaakt door corona. Verder ziet het er deplorabele uit dan wat jaren tetug toen de plastic opruim actie begon. Nu weer net zo veel plastic in het Noorden dan. Moulaybousselham was.dicht maar ook kun je niet naar de grote boulevard vanwege werkzaamheden. Verder zijn we niet gekomen :bang:
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door ine »

kampo schreef:
za 22 okt 2022, 21:49
Oei oei ... en al 50 jaar ervaring ...

Als je je niet meer lekker voelt dan mag je zeer zeker terugkeren.
Dat is helemaal niets nieuws.
Marokko "you love it or you hate it "
Is altijd al zo geweest. Het verbaasd me dat je als ervaren Marokko reiziger nu plots tot zo een wel heel extreme beslissing komt....

Ons is het deze zomer weer goed bevallen. Er is niets veranderd. Wij zijn op onze Africa reizen ook nooit terug gekeerd omwille van een kleine tegenslag. Wij passen ons aan en proberen ons een beetje te integreren. Tja ook interesse in andere culturen. En bestand tegen een stootje...
We hebben vastgesteld dat de islam samenleving nog steeds is zoals het was. Super gesprekken en discussies gehad, wel in het Frans met zeer verschillende locals.
Anders als ons idee maar we hebben respect voor wat anderen denken.

Ieder zijn keus.
Waarschijnlijk ligt het ook aan onze leeftijd. 73.en 82 (en gezondheidsmankementjes) maar Iig wij konden het niet aan . Maar dat is voor iedereen anders. Marokko blijft een mooi land.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door TestCase »

Wij zijn er voor het eerst en zijn via Nador, vreselijke stad overigens, via Oujda, Bouarfa, naar Errachidia, (Source Bleue de Meski) gereden. Daarna Erg Chebbi(rode duinen) en verder. Geen problemen of onvriendelijkheid ondervonden. Dit alles is langs de Algerijnse grens en bij alle politiecontroleposten vriendelijk doorgewuifd.
Dit om een ander verhaal te melden, het is natuurlijk supervervelend om stenengooiers te treffen. M.b.t. plastic, dat lag overal tot zo'n beetje ruim voor Bouarfa waar het al veel schoner werd en nu een stuk verder is het eigenlijk 'netjes' schoon.
Wij blijven nog een paar weken.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Geluk
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 18:38

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Geluk »

Interessant Kees, dat je bent overgevaren naar Nador. Kun je daar iets meer vertellen over de overtocht.
Wat is het vertrekpunt
Waar heb je tickets gekocht
Hoe was de grens afhandeling in Marokko
Waren er meer campers aan boord
Was het druk
Hoeveel kosten de open ticket
Met vriendelijke groet
Plaats reactie