Overwinteren in Marokko 2022/2023

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door dedruivenplukker »

phaverkamp schreef:
za 21 jan 2023, 8:28
in Spanje doen of in Marokko?
In Marokko liggen de lonen zo veel lager, daar kan je alles heel goedkoop laten doen. Daarna komt Portugal en dan Spanje.
Wel vooraf duidelijke (prijs) afspraken maken en het liefst er bij blijven.
Ik liet mijn MB bussen in Marrakesh doen bij de MB vrachtwagen garage, gewoon met factuur.
Er was een goede hoofdmonteur en betrouwbaar, ben nog bij hem thuis geweest en was vaste klant.
Olie had ik meestal zelf mee en dat kan je overal voor weinig laten doen.
Vaak voor een paar Euro kleine dingen laten doen, maar ook wel meegemaakt dat men zei: "Jij bent Europeaan dus betaal maar Europese prijzen." :crazy:

Veel gaan er ook naar de bekende garages in Agadir, Tiznit, Tafraoute of Tinghir, die zijn helemaal ingericht op touristen.
Ook voor kleine klusjes, reparaties, spuitwerk, bekleding etc.

Veel plezier.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
phaverkamp
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 jan 2023, 18:35

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door phaverkamp »

Klinkt goed, dank voor jullie reacties! Dan tuffen we door naar Marokko en doen we daar een beurt bij een Citroën garage, die zijn er namelijk wel zag ik.

Even een hele andere orde, ik lees dat je een liter sterke alcohol en 1 liter wijn mee mag nemen…ik ga ervan uit dat dat dus ook Max 1 liter bier is…klopt dat?
Gebruikersavatar
OllieBB
Berichten: 21
Lid geworden op: za 26 sep 2020, 18:25

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door OllieBB »

Gisteravond zijn we na een afvaartvertraging van 3,5 uur bij aankomst op de haven van Tanger Med door de röntgenscan gehaald. Blij dat we de drone hadden achtergelaten bij Carlos. Samen met ons werden meerdere auto’s en campers gecontroleerd. Je rijdt op een betonnen platform en een vrachtwagen voert met een arm de scan uit. Vergelijkbaar met je koffer op Schiphol maar dan de hele camper. Vanuit technisch oogpunt zeer geavanceerd en interessant. De hashhonden mochten we overslaan. Het paspoort konden we op de boot al laten stempelen. Bij de douane kregen we nog een geplastificeerd pasje voor de invoer van de camper. Het was toen zo laat dat we in de haven hebben overnacht. Dat is niet aan te raden want de hele nacht schalt een luidspreker Arabische liederen uit. De wegen zijn tot nu toe goed. We betaalden omgerekend 5 euro tol voor de snelweg. Nu staan we op de mooie camping Tahadart achter een restaurant met stroom voor 8 euro.
“Een goede reiziger heeft geen vastomlijnde plannen en de aankomst is niet zijn doel.” – Lao Tzu
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door dedruivenplukker »

phaverkamp schreef:
za 21 jan 2023, 16:09


ik ga ervan uit dat dat dus ook Max 1 liter bier is…klopt dat?
Ik heb wel eens een tray Spaanse blikjes bier zo goed verstopt dat ik ze ingevoerd en weer uitgevoerd heb. En terug ook door de scanner geweest.
Kwam ze in Holland weer tegen bij het leeghalen van de camper. :DD
Alcohol was nooit een probleem en ik verdiende bij als chauffeur door de goedkope alcohol uit Ceuta in het zuiden van Marokko te verkopen, ook aan soldaten en politie, iedereen kwam er om vragen.....
Nu is het overal te verkrijgen tegen redelijke prijzen. Maar mee nemen uit Spanje loont nog wel.
Hoe het meenemen nu is?

Ik drink niet meer.
Vraag even aan de Fransen daar in Algeciras, die nemen ook aanhangers eten ( en drinken) mee.
Nog nooit zoveel zelfgestookte eau de vie etc. op als bij die Franse camperaars. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door 1934 »

260 blikjes bier 30 liter wijn en 10 liter sterke drank.Hop door de scanner geen enkel probleem !

En ja voor de azijnpissers we zijn met meerdere mensen en er komen nog wat mensen met het vliegtuig,ben nog geen alcoholist :bang: :bang: :bang: Maar misschien all wel op weg :cheers: :cheers: :cheers: :-B :P :-B
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door dedruivenplukker »

Dat kinkt als een uitnodiging voor het hele forum........ :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :thumbup: :thumbup: :wave: :wave:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Odyssee »

Wij zijn gisteren aangekomen in Marokko. Door de scanner en daarna langs de douane. Er werden twee verschillende honden door de camper gestuurd. Ook de garage werd op die manier gecontroleerd. Zowel de scanner als de honden reageerden niet op de voorraad drank en wijn die we bij ons hebben.
Wel de gebruikelijke drie vragen: of we iets aan te geven hadden, pistolen bij ons hadden en voorzien waren van een drone. Drie keer nee dus.
Kortom, op de scanner na nu ook bij binnenkomst, is er de afgelopen jaren weinig veranderd in de procedures. Oh ja, je krijgt nu een soort pasje voor het invoeren van de camper.
Hartelijke groet uit een zonnig Mohammedia!
Wim
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Dankjewel Wim voor de info.
De scanner bij binnenkomst hebben we 3jaar geleden ook mee te maken gehad.
Nieuw zijn wel de honden, die kenen we alleen nog maar van de overtocht naar Europa.
Goede reis verder, wij zijn ook onderweg naar Marokko :cheers:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door thole »

Bij kantoortje FRS zijn sinds gisteren de prijzen voor een open retour verhoogd .
Open retour Tanger Med kost nu €293,-
Vanmiddag om 12.00 uur gaan we over🚢🚢🚢
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door Odyssee »

Thole en Everdien succes met de overtocht.
Hoorde een bizar verhaal van Belgische vrienden hier op de camping in Aourir. Zij moesten hun twee wegenkaarten inleveren (voor de kerst al over gegaan) bij de douane vanwege de gespannen situatie in de Westelijke Sahara. Had ik nog nooit gehoord.
Groet, Wim
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door kampo »

en kregen ze dan een ontvangstbewijs :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door fstuif »

In mijn achterhoofd zit dit verhaal ook. Het zou dus zo maar eens een heel oud verhaal kunnen zijn . Zulke misvattingen hebben de neiging om af en toe weer op te duiken.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb dat ooit wel eens gehad in de tijd van de Lonely Planet gidsjes.
Daarin stond een kaartje waar de grens tussen voormalig Spaans Sahara en Marokko met een stippellijntje was ingetekend.
Die lijn werd met pen doorgekrast waarna ik de gidsjes weer terug kreeg. :crazy:

Ze zijn hier nog steeds erg fel op en met name Spanjaarden die actief met de problematiek van het Polisario bezig zijn zoals journalisten en advocaten worden gelijk het land uit gezet.

De douane heeft ook altijd gelijk, daar ben ik al meer tegenaan gelopen in Marokko.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Overwinteren in Marokko 2022/2023



Bericht door MonRoe »

Kennissen van ons zijn drie dagen terug weg gegaan uit Marokko en schreven het volgende:
Na pas controle en röntgenfoto van de camper, vielen de douane beambten over de landkaart sticker op de zijkant van de auto.
Marokko was hierop verdeeld en dat mocht niet. Een wou deze al met zijn nagel weg krassen, deze weggedrukt en in het plat gezegd afblijven 😡 Toen kwam er een met een schroevendraaier om het weg krassen. Deze weggeduwd en weer gezegd afblijven. Mocht niet door als ik het niet veranderde, toen met geleende zwarte stift gekleurd, en het was goed😎
Knipsel.JPG
landkaart marokko
Knipsel.JPG (78.66 KiB) 520 keer bekeken
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie