Happy Jumper: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Happy Jumper: elektra



Bericht door JanJD »

Opmerkelijk, zie een reactie op mijn reactie in een ander draadje terug :). Maar terug lezend zie ik ook het terechte verzoek van het forumbeheer alles in 1 draadje te houden, en dit draadje lijkt de meest geschikte hiervoor.
Teruglezend constateer ik ook dat je al wat hulp hebt ontvangen en ook dat je meermaals aangeeft zeer beperkte kennis van elektrische installaties te hebben. Ik neem aan dat je van eerdere hulp hebt begrepen dat je voor iedere aansluiting een nieuwe kabel moet leggen.

Technisch is dit laatste niet noodzakelijk. Zolang de kabel het aan kan kan je gebruikers toevoegen. En natuurlijk moet er ook een zekering aanwezig zijn die de kabel en installatie tegen overbelasting beschermd. De genoemde 2,5mm2 kabel kan je prima met 10 Ampère of afhankelijk van de kabellengte zelfs meer belasten. Alle aan de kabel aangesloten apparaten krijgen wel te maken met het spanningsverlies over de kabel, dat kan natuurlijk ook een probleem voor een of meerdere apparaten opleveren.

Praktisch is het zeer gewenst de installatie volgens een consistent systeem aan te leggen. Bijvoorbeeld met betrekking tot betrouwbaarheid en onderhoud is een consistente bedrading vanuit een of meerdere centrale verdeelpunten te prefereren boven een willekeurig doorgelust systeem.

Dit laatste is een algemeen advies, voor specifieke gewenste afwijkingen is het handig als je ook specifieke details deelt.
Teruglezend denk ik ook dat je er goed aan doet persoonlijke deskundige hulp in te schakelen. Je geeft ook al aan dat je zelf niets gaat aansluiten. Met beperkte kennis is het lastig zo niet onmogelijk uit de forum reacties de goede en voor jouw relevante informatie te filteren.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Plaats reactie