De ideale fietsdrager voor een buscamper?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door ahd-surfer »

In aanvulling en info op een reactie hiervoor op de Atera Strada DL3.
Ik hoop hiermee nog wat extra klaarheid te brengen voor de mensen die nog zoekende zijn.

Ik had in een vroegere posting al aangegeven dat er een fietsrek speciaal voor de buscamper ontwikkeld werd door Enduro, de SD260. Verwachte levertermijn was ongeveer nu (april 2022) , doch ik heb de mededeling gekregen dat de verwachte levertermijn verschoven is naar medio juli 2022. (mja zonde, maar het wachten had bij mij ook grenzen).

Mja... ook voor mij heeft het wachten wel praktische grenzen (het seizoen is al volop bezig), dus heb ik na lang wikken en wegen ook gekozen voor de oplossing met de Atera Strada 3DL, deze is besteld en levering wordt eerstdaags verwacht.
We gaan altijd met twee op stap (twee ebikes en fietskar voor de hond) en na het bekijken van verschillend youtube filmpjes lijkt Atera Strada DL3 ook goed te voldoen.
Door het gebruik van de twee verste wielgoten staan de fietsen ook altijd voldoende ver van de achterdeuren af (zonder dat je het stuur moet gaan draaien van de fiets). Ik ga een kort tussenstukje (verlengstukje) tussen trekhaakkogel en zijn bevestigingspunten plaatsen ,dit maakt het openen van de deuren mogelijks net nog iets makkelijker. De standaard draaglast van DL3 is 45 kg (ik haal er sowieso de batterijen uit, dat maakt al een redelijk verschil in gewicht per fiets, en is in het kader van diefstal ook nog eens ontradend).
Je kan de draaglast trouwens verhogen naar 63 kg door een extra bevestiging te maken. Dit is in principe ook nodig als je het fietsrek uitbreidt met een vierde wielgoot (is een optie). Dit doe je eenvoudig door een twee extra riemen aan te brengen tussen fietsdrager/fiets en een vastpunt naar het voertuig waardoor de stabiliteit van de fietsdrager aanzienlijk wordt verhoogd.

Wat uitleg in een voorbeelden in woord beeld kun je hier vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=jSNm_EClioo

Draaglast Atera strada DL3 verhogen / verstevigen naar 63 kg en stabiliseren (met riemen versteviging bevestiging)
https://www.youtube.com/watch?v=iXEQyPhOlHE
https://www.youtube.com/watch?v=rbgwP4UZR_k&t=652s

Maximale maat /frame voor de Atera Strada DL3) , ook iets om rekening mee te houden in de aanschaf van de juiste fietsdrager.
https://www.youtube.com/watch?v=ZUOare76pSI&t=93s (zo eentje heb ik toevallig ook mee)

Volgens de handleding is maximale draaglast/belasting van de Atera Strade DL3 hangt ook af van de max. belasting die jou trekhaakkogel mag hebben.
kogel max 50 kg = max 35 kg (bij drie fietsen)
kogel max 60 kg = max 45 kg (bij drie fietsen)
Met uitbreidingset.
kogel max 60 kg = max 43 kg (bij drie + 1)
kogel max 75 kg = max 58 kg (bij drie + 1)
kogel max 80 kg = max 63 kg (bij drie + 1)

Per wielgoot max 23,5 kg moet dus net voldoende zijn voor de e-bike zonder batterij.


Opgelet, vooralsnog werkt deze oplossing enkel met de Atera Strada DL3. Ik dacht er aan de Atera Strada Evo 3 te nemen ivm met standaard hogere draaglast, maar deze werkt niet zonder dat je een extra verlengstuk gaat plaatsen dus de trekhaakkogel.
Het kan met Atera Strada Evo 3 met aanpassing (verlenging) aan de kogel
https://www.youtube.com/watch?v=dFx4VqdXwYE

Let ook op welke trekhaakinrichting je hebt, ik heb deze, zoals in de video's met met vaste kogel en het systeem met vier gaten waarbij ik de kogel in de twee onderste gaten kan vastmaken.
Voor andere trekhaaksystemen en modellen zijn oplossingen mogelijk met langere, lagere trekhaakkogels, verloopstukken e.d, maar dat moet je zelf bekijken of het gaat werken.
Het is dus vooralsnog evident dat het allemaal zomaar gaat werken. Goed bekijken en informeren blijft van belang.

De Atera Strada DL3 lijkt voor mij op heden de beste keuze, omdat ik naast gebruik van de fietsdrager op de trekhaak, ook de functie van mijn trekhaak wil behouden voor mijn aanhanger. Bij zo wat alle andere systemen verlies je de normale trekhaakfunctie omdat je er geen lasten meer mag mee trekken (met uitzondering van een enkel, heel duursysteem, waarvan ik dan ook nog niet weet of dit in mijn geval door de jaarlijks verplichte Belgische technische keuring wordt toegelaten die ook heel streng is met betrekking tot de trekhaakbevestiging).
Laatst gewijzigd door ahd-surfer op do 05 mei 2022, 9:24, 2 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door isoplus »

Je woont in België, Van 'n Bike is een Begisch product dus wat Let je om contact met hen op te nemen? Ik heb zo'n systeem, ja het is niet goedkoop maar zeer praktisch en goed gemaakt. Onze trekhaak is gewoon in gebruik voor de aanhanger en wordt niet gebruikt voor de fietsdrager die altijd achter op onze bus gemonteerd blijft aan drie scharnieren van de achterdeuren. De deuren kunnen wagenwijd open.
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door ahd-surfer »

Met gekoppelde aanhangwagen kun je dus de fietsdrager op de Vanbike monteren en nog de deuren openen ?
Zoals ik het zag niet mogelijk (maar kan verkeerd zijn, enkel op zicht). Ik heb het systeem op een buscamper gezien. Ik zag die hele handel niet tussen mijn camper en de aanhanger passeren met een gekoppelde aanhangwagen wegens te weinig ruimte tussen buscamper een aanhangwagen (maar kan verkeerd zijn, maar louter op zicht denk ik het niet).
https://www.youtube.com/watch?v=nvboyl6mp2U

Hmmm..... als ik mijn aanhanger gebruik (dewelke nokvol met windsurfspul zit), dan vrees ik dat bij een gekoppelde aanhangwagen, de deuren ook niet meer openen zullen gaan met een Vanbike. Dat gaat nooit voorbij de dissel van de aanhangwagen komen, laat staan volledig kunnen wegdraaien tussen buscamper een aanhangwagen, waarna de deuren nog open kunnen.

Bij gebruik van de aanhangwagen staan mijn fietsen tussen de aanhangwagen en buscamper op een fietsrek gemonteerd op de dissel van de aanhangenwagen. Werkt perfekt, deuren kunnen nog gewoon open bij gekoppelde aanhangwagen.

Beste keuze voor mij (voorlopig), bij gebruik van de aanhangwagen (die ik niet altijd wil mee zeulen, als ik niet ga windsurfen of windsurftip maak), zoals ik het nu doe, fietsen op fietsrek op de dissel tussen aanhanger en buscamper (deurtjes kan ik bij gekoppelde aanhangwagen met fietsen op dissel nog perfekt openen).
Zonder aanhangwagen met een naar beneden klappende DL3 fietsendrager.

Ieder zoekt naar een voor hem beste oplossing, praktisch en prijstechnisch (een Vanbike is op zich een mooi en stevig systeem, maar voor mijn gebruik te duur) en vermoedelijk gaat het niet werken met gekoppelde (gesloten) aanhangwagen.

Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd wat de nieuwe fietsdrager Enduro SD260 gaat brengen (spijtig van de leveringsproblemen, uitstel... maar ja.... wat niet is kan later nog altijd).
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 05 mei 2022, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door CaradoT135 »

ahd-surfer schreef:
do 05 mei 2022, 8:07
Het is dus vooralsnog evident dat het allemaal zomaar gaat werken. Goed bekijken en informeren blijft van belang.

De Atera Strada DL3 lijkt voor mij op heden de beste keuze, omdat ik naast gebruik van de fietsdrager op de trekhaak, ook de functie van mijn trekhaak wil behouden voor mijn aanhanger. Bij zo wat alle andere systemen verlies je de normale trekhaakfunctie omdat je er geen lasten meer mag mee trekken (met uitzondering van een enkel, heel duursysteem, waarvan ik dan ook nog niet weet of dit in mijn geval door de jaarlijks verplichte Belgische technische keuring wordt toegelaten die ook heel streng is met betrekking tot de trekhaakbevestiging).
In de getoonde film wordt gelinkt naar AHK-Kugelkopf Verlängerung.
Kugelstange verlängern - wie geht das?
Solche Verlängerung der Kugelstange ist nur für Fahrradträger bestimmt.
Je gaat die verlenging aanbrengen wanneer je de fietsdrager wil plaatsen en verwijderen voor aanhanger gebruik?
Bussierscv
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 8:44

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door Bussierscv »

Blijf toch nog steeds de voordelen van de Minnid zien. Heel eenvoudig fietsdrager gedeelte te verwijderen zodat je makkelijk in de garage kan komen. Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat maar als ik ergens sta moet ik wel 10x per dag iets uit de garage hebben.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door PaulBng »

Ik niet.
Wanneer ik aankom, gasfles open draaien, oprijblokken, stoel(en) en tafel, snoer eruit.
Bij vertrek omgekeerd.
Tussendoor zelden...


Paul
iKalfje
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 16 okt 2020, 21:43
Locatie: Zaanstreek

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door iKalfje »

Afgelopen week werd de Atera Strada DL3 geleverd, na lang wikken en wegen besteld. Thuis eerst alle documentatie doorgenomen. Op de filmpje lijkt het eenvoudig, in de praktijk valt het toch tegen. Pas met een beetje kruipolie werd de vergrendeling goed gangbaar :cry:

Daarna op de trekhaak en de (race)fietsen er op. Maar wat we ook probeerden, we kregen de fietsen er niet fijn op. Ook de ontgrendeling / vergrendeling maakte geen fijne indruk. Conclusie: niet wat we er van hadden verwacht. Drager gaat dan ook retour leverancier.

Voorlopig wachten we op de Enduro SD260 die (als ik de fabrikant mag geloven) in juli beschikbaar komt (ipv. april).
‘Well, how did I get here?’
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door PaulBng »

Ik blijf blij met mijn noeste zelfwerkzaamheid


Paul
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door AadenAnke »

Zo ik ook doen Paul :lol: als er iemand goed geld geeft voor mijn Memo drager (een variant op de busbiker) gaat die weg en kom ik met schetsblok rolmaat en duimstok ff naar Leiden. De Memo is een prima ding maar redelijk zwaar (wel lekker stevig) en je hebt best veel draai ruimte nodig

Gr Aad
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

iKalfje schreef:
zo 08 mei 2022, 20:28
Afgelopen week werd de Atera Strada DL3 geleverd, na lang wikken en wegen besteld. Thuis eerst alle documentatie doorgenomen. Op de filmpje lijkt het eenvoudig, in de praktijk valt het toch tegen. Pas met een beetje kruipolie werd de vergrendeling goed gangbaar :cry:

Daarna op de trekhaak en de (race)fietsen er op. Maar wat we ook probeerden, we kregen de fietsen er niet fijn op. Ook de ontgrendeling / vergrendeling maakte geen fijne indruk. Conclusie: niet wat we er van hadden verwacht. Drager gaat dan ook retour leverancier.

Voorlopig wachten we op de Enduro SD260 die (als ik de fabrikant mag geloven) in juli beschikbaar komt (ipv. april).
Vreemd, wij hebben al sinds 2016 een Atera Strada DL3 met 4 fietsen erop (met de extra spanband die dan nodig is) en herken deze ervaring niet.
Hangt stabiel op de trekhaak (ik heb erop staan husselen met m'n 80kg, eigenlijk al te veel!) ver- en ontgrendelen zowel op de kogel als het achteruit schuiven gaat na jaren gebruik ook nog prima? Enige wat niet helemaal fijn zit is mijn eigen fiets, die heeft een rare geometrie van het frame met een schuine bovenste framebuis, maar ook die is uiteindelijk goed vast te zetten.
Zelfs het loopfietsje van onze kinderen kon erop indertijd.

Enige nadeel is dat wij dus met 4 fietsen reizen en er 1 deur net aan helemaal, en de andere voor 40% geopend kan worden, net genoeg om spullen eruit te pakken. Maar dat wisten we van te voren, we hadden hem online besteld, maar opgehaald en meteen voor de deur gepast. (fietsen binnen in de camper meegenomen).

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door Transitje »

De aangeprezen fietsdrager heeft dus een gewicht van 55 KG en kost waarschijnlijk een hoop geld, ik heb zo'n 150 Euro uitgegeven aan m'n drager, veel plezier beleeft aan het bouwen en nog veel meer van het gebruik. En het weegt niet meer dan 20 KG, hij draait heel soepeltjes naar links zodat ik gemakkelijk achter bij de bus kan. Daarbij pak ik hem in één beweging van z'n ophang/scharnierpunten.
Bijlagen
D1.jpg
D1.jpg (176.89 KiB) 981 keer bekeken
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door PaulBng »

En ik heb net zoiets.
Weet niet wie eerst was. Maakt het uit?
Beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen (betaald )


Paul
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door Transitje »

En voor het geval je ook zo'n drager wil maken staat hier de beschrijving van beide, Paul was mij trouwens voor.
viewtopic.php?t=8466387&hilit=fietsdrager
Een lang topic want niet alles lukt in één keer.
Sorry maar het is een beetje off topic :oops:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De ideale fietsdrager voor een buscamper?



Bericht door PaulBng »

Als ik een keer niets te doen heb () zal ik eens een compacte beschrijving maken.


Paul
Plaats reactie