Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Kleine Camper »

Hoi!

Eerder bezig geweest met een kleine camper (voorbereiding). Door baanwisseling en later Corona is het er niet echt meer van gekomen om me er verder in te verdiepen. Momenteel zijn de prijzen van bovengenoemde modellen torenhoog. Dus, nog even wachten en verder met het uitwerken van de plannen.

Om bij deze drie opties te beginnen: ik kan niet veel verschillen vinden. Hebben jullie een sterke! voorkeur voor een van deze modellen en waarom is dat zo?

Al eerder aangegeven dat ik de auto prive en als camper ga gebruiken (2 personen, 60 + (en beetje) :D.
Omdat ik voor werk parkeer in een parkeergarage wordt het de H1 + plat hefdak (totaal max 2 mtr hoog).
De parkeergarage is ruim genoeg voor de L2. Geen problemen op dat gebied.

We denken aan een indeling waar ik ik nog geen voorbeelden van heb gevonden. Tenminste niet voor deze 3 opties. Ik vind dat eigenlijk vreemd.
Of, wat zie ik over het hoofd??
Achterin een bed in de lengte in 2 delen. Een uittrekbed 2 x 80 cm. Totaal dus 1.90 lang. Breedte 1.40 mtr. Het bed trekken we in de lengte uit over rechts wastafel en links koken.
Je ziet dit vaker bij bv een Ducato, maar dan in de breedte uitgetrokken.

In ingeklapte vorm hebben we ongeveer 80 cm (bed) en 50 cm (kastjes gas en water) nog ongeveer 1.60 mtr over tot de voorstoelen.

Graag jullie reacties!
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Trafic / NV300 / Vivaro L2H1



Bericht door HoK »

Enige tip die ik je durf te geven is denk ook na dat het ding (bed uitschuiven in dit geval) moet kunnen doen van binnenuit (want slecht weer, rare buren en nog meer andere omstandigheden die je niet altijd wenst). En dat als je met een partner reist het handig kan zijn dat de ene in bed kan liggen terwijl de ander iets doet in de keuken.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Trafic / NV300 / Vivaro L2H1



Bericht door Niessina »

Mijn vriendin heeft een Trafic camper en volgens haar rijdt hij super. Zelf vind ik het in de lengte slapen een nadeel. Het is nogal een geklim en geklauter als je er onverhoopt 's nachts uit moet. Over de keuken heen schuiven betekent dat je die niet meer kunt gebruiken. Lastig als je niet gelijk gaat slapen.

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk

Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Trafic / NV300 / Vivaro L2H1



Bericht door Kleine Camper »

HoK schreef:
zo 01 mei 2022, 22:28
Enige tip die ik je durf te geven is denk ook na dat het ding (bed uitschuiven in dit geval) moet kunnen doen van binnenuit (want slecht weer, rare buren en nog meer andere omstandigheden die je niet altijd wenst). En dat als je met een partner reist het handig kan zijn dat de ene in bed kan liggen terwijl de ander iets doet in de keuken.
Hoi HoK,
Zeker zullen we het bed van binnen uit uitschuiven. Over dat "nog iets doen in de keuken" hebben we nagedacht en het gehad. We hebben een redelijk gelijk leefritme. Mocht het verlangen naar een kop thee erg groot zijn, hebben we altijd nog een los brandertje bij ons. Dit brandertje staat in een deksel met een voor geprepareerde uitsparing. Zo'n dingetje hebben we altijd bij ons.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Trafic / NV300 / Vivaro L2H1



Bericht door Kleine Camper »

Niessina schreef:
ma 02 mei 2022, 0:03
Mijn vriendin heeft een Trafic camper en volgens haar rijdt hij super. Zelf vind ik het in de lengte slapen een nadeel. Het is nogal een geklim en geklauter als je er onverhoopt 's nachts uit moet. Over de keuken heen schuiven betekent dat je die niet meer kunt gebruiken. Lastig als je niet gelijk gaat slapen.
Heb je fotoś van de indeling van die Trafic? Als je er uit moet is het inderdaad schuiven naar het voeteneind. Bij een dwarsslaper moet heb je kans dat de een over de ander moet kruipen. Maar ik heb geen andere keuze, gezien mijn wensen, denk ik. Of zie jij nog een andere optie. Over de keuken heb ik net al gereageerd bij HoK. Ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn. Maar mocht het een probleem zijn, dat is zo'n los campinggaz brandertje een uitkomst (deze staat redelijk tot goed vast).
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Niessina »

Gewoon een zit/slaapbank met keuken ernaast. Ze heeft een L1. Het wa voor mij de reden om voor een Jumper te gaan. Ik probeer een stapelbed te realiseren, zodat we niet over elkaar heen hoeven.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door dalhuijsen »

Die drie bustypes die je noemt zijn exact hetzelfde. Al kan er natuurlijk altijd een ander motorblok in liggen en kunnen de opties verschillend zijn, maar die verschillen heb je ook bínnen de automerken. Zie wikipedia voor de geschiedenis van dit model.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Kleine Camper »

Hoi, ik weet dat ze exact hetzelfde zijn. Maar toch zijn ze dat niet helemaal. Het is een beetje zoek de verschillen. En daar ben ik naar opzoek (behalve de pk's). Bijvoorbeeld: is het comfort van alle stoelen gelijk? Hoe zit het met het de navigatie en het geluid wat uit de speakers komt. Volgens mij zag ik dat de achterdeuren bij de Renault verder op kunnen dan bij de Nissan. Verschil in bruikbare opberg vakken. Dat soort verschillen dus.
Vergelijken via de diverse sites is niet goed mogelijk. Dan blijven er volgens mij twee optie over: hier vragen aan de mensen met ervaring en zelf gaan kijken en test rijden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 04 mei 2022, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Kleine Camper »

Blijft ook nog de vraag: waarom zie ik geen trafic/nissan of Opel met een in de lengte uitschuifbaar bed? Lijkt me een ideale ruimte oplossing probleem.
En/of: wie heeft hier, in bovengenoemde opties, foto's of bouwtekeningen of van? Of stik goede adviezen :bow:
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door HoK »

Bij uitschuifbare bedden is de grote vraag wat doe je met je matras. En waarom zou het niet willen om een T4/T5 achtig lengte bed+stoel combo te maken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Mickel Moen »

Kijk eens bij mijn bed-oplossing. 2 m x +/-1,3 m. Keuken, koelbox, toilet bereikbaar.
Binnen 30 sec uitgeklapt en opgemaakt.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... sie-2.html

Voor een filmpje:

https://mickelmoen.blogspot.com/2015/01 ... -moen.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Kleine Camper »

Mickel Moen schreef:
wo 04 mei 2022, 8:21
Kijk eens bij mijn bed-oplossing. 2 m x +/-1,3 m. Keuken, koelbox, toilet bereikbaar.
Binnen 30 sec uitgeklapt en opgemaakt.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... sie-2.html

Voor een filmpje:

https://mickelmoen.blogspot.com/2015/01 ... -moen.html
Hoi Mickel, ik ben bekend met je blog en heb inderdaad gelezen over je oplossing. Ik zou graag wat hoger willen slapen om zo wat meer ruimte onder het bed te creeeren. Zo willen we graag twee (electrische?) vouwfietsjes mee nemen. Eigenlijk zijn we op zoek naar een combinatie van indeling en mogelijkheden zoals bij een T4/T5 en zoals bijvoorbeeld bij een Ducato.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Kleine Camper »

HoK schreef:
wo 04 mei 2022, 8:12
Bij uitschuifbare bedden is de grote vraag wat doe je met je matras. En waarom zou het niet willen om een T4/T5 achtig lengte bed+stoel combo te maken.
Hoi HoK,

We willen zoveel als mogelijk ruimte creeeren in de beperkte ruimte die we hebben. Zo willen we graag wat hoger slapen om meer ruimte onder het bed te hebben. Het matras zal gaan bestaan uit twee delen van ongeveer 95 cm. Waarvan 1 deel vast. Op dit vaste deel wordt het matras van het uitschuifbare deel omgeklapt en het matras wordt er onder geschoven.
Bij nachtklaar maken wordt het matras uitgeschoven en tegelijk het opgeklapte matrasdeel weer uitgeklapt.

Mickel heeft ook een dergelijk systeem. Maar dan opklapbaar in 3 delen.
Hij heeft de bank laten staan. De bank willen wij niet laten staan.

Nog een uitdaging is de tweezits bank. Ik las dat er in Engeland systemen te koop zijn om deze draaibaar te maken. Tenminste voor een Ducato en zijn soortgenoten. Ook las ik dat in een Reanult Trafic de stoelen van een Espace zouden passen. Wie weet hier meer van?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Renault Trafic, Nissan NV300 of Opel Vivaro L2H1?



Bericht door Dafluc »

Beste Kleine Camper, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert, zoals twee berichten hierboven, wil je dan niet quoten. Het bericht staat er dan namelijk onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er al de nodige berichten tussen staan. Als je reageert op een bericht dat een stuk hogerop op de pagina staat dus. Bij rechtstreek reageren de knop Plaats reactie links onder gebruiken. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Plaats reactie