Alpine navigatieradio soms de weg kwijt

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

Onlangs een Alpine X903D-DU2 navigatie-autoradio voor de Ducato ingebouwd die het prima doet maar alleen met navigeren soms de weg kwijt is.
Met name bij drukke kruispunten, of intersecties, fly-overs, etc. kan de navigatie ineens denken dat het voertuig 50-100 meter off-track is en begint met her-berekenen van een nieuwe route. Omdat de navigatie blijft denken dat het voertuig off-track is worden herhaaldelijk routes naast de bereden weg aangeboden. Tot een bepaald moment de navigatie de juiste positie van het voortuig weer oppakt en de juiste route vervolgens geeft.
Dit gebeurd ook wanneer ik Google Maps op mijn iPhone gebruik en via CarPlay op deze radio zit aangesloten, dus het lijkt niet de navigatiesoftware.
Wel zou de iPhone (deels) de GPS informatie van de radio gebruiken om hier zelf ook mee te navigeren maar dat is een aanname die ik ooit hoorde.

De GPS antenne zit onder de plastic kap van de tellers, met ground plane plaatje, allemaal exact volgens de installatie-instructies van Alpine zelf.
Als ik tijdens een route de GPS informatie continue op het scherm laat staan dan blijft het ontvangstsignaal continue ‘Hoog’ dus de GPS antenne lijkt prima zijn werk te doen en heeft volgens mij geen last van slecht ontvangst door bijvoorbeeld thermisch glas, etc.

Afbeelding

De leverancier van de radio adviseert evengoed om een externe GPS antenne op het camperdak te monteren, of te onderzoeken of de antenne het beter doet onder het kunststof cabinedak. Terwijl ik het idee heb dat er op het ontvangst weinig is aan te merken…

Wie heeft er een andere visie, of tips, of heeft een soortgelijke Alpine navigatie-autoradio met identieke problemen en weet een goede oplossing?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Peter LMC »

Leverancier heeft het juist denk ik.
Bij mijn vorige camper hetzelfde probleem gehad.
Gps antenne op de voorbumper gemonteerd en weg probleem.
Camper_01

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper_01 »

Hier dezelfde ervaring. Aangesloten op een externe buitenantenne problemen opgelost niet tegenstaande dat de destijds leverancier niet thuis gaf. Radio/navigatie was destijds Zenec met antennes in de spiegel (RH) en de GPS antenne zoals bij U
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door GeMa »

Een zwak GPS KAN de oorzaak zijn, maar zoals schrijver al aangaf, eigenlijk is dat niet zo, het systeem geeft aan dat er juist een goed signaal is.

Ik heb een half integraal met een Pioneer AVIC EVO in camper versie, interne GPS antenne, en geen enkel probleem.

Maar..., in onze vorige auto, een Honda CR-V met het originele (dure) Honda navigatie-systeem, hadden we ook steeds problemen met de GPS ontvangst. Een externe antenne heeft dat toen (deels) opgelost, maar helemaal perfect is het nooit geweest.

Mijn stelling is dan ook dat het OOK een merkgebonden probleem kan zijn. Op zich komt er zo te zien voldoende GPS signaal binnen, maar kennelijk verwerkt de (navigatie) software dat niet helemaal goed. In een gebalanceerd systeem wordt het GPS signaal gebufferd, zodat een kleine verstoring van de ontvangst niet meteen tot gekke resultaten op het scherm leidt.

Misschien dat een systeem reset en/of update iets kan verbeteren.
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

Ik heb de leverancier dus gesproken en die komt gelijk met een peperdure FM/DAB+/GPS antenne voor op het dak. Leuk maar buiten het klaarblijkelijk goede ontvangst past zo’n auto-antenne niet door een 4cm dik camperdak en mist tevens een metalen ground plane.

In de Alpine gebruiksaanwijzing, die ik als echte Nederlander pas ga lezen bij problemen of onduidelijkheden, staat dat de radio uit de doos en net gemonteerd eerst een reset moet krijgen middels een paperclip in de pin-hole op de voorkant. Omdat de radio uit de doos verder prima werkt heb ik dit eigenlijk nooit gedaan. Waarom iets resetten als het werkt toch?
Dus als wij de camper binnenkort weer voorrijden voor een weekendje weg eerst maar wel eens die reset doen, misschien verricht het wonderen…

Afgelopen route had ik mijn iPhone bovenin de Ducato cabine gezet, onder de kunststof kap en het dakraam, met het idee eens te kijken wat dit oplevert. De eerste 15 minuten leek dit de oplossing, dus wie weet de GPS antenne dan ook ooit in het cabine dak wegwerken. Maar helaas, snel daarna schoot de navigatie weer off-track en reden wij volgens berekening in de weilanden naast de rijksweg. En dit herhaalde zich nog een keer of twee-drie tijdens een rit van 1,5 uur. Het zal dan toch misschien zo zijn dat de iPhone i.c.m. CarPlay zijn GPS data van de radio krijgt en niet van zijn eigen GPS ontvanger.

Eerst maar eens de reset van de radio en dan weer proberen. Mocht dit niets verbeteren dan hebben we misschien toch thermisch glas in de voorruit en moet ik op zoek naar een betere plek voor de GPS antenne.
Kan iemand op basis van onderstaande foto aangeven of er inderdaad thermisch glas in de voorruit van onze Ducato zit, wat GPS signalen zou kunnen blokkeren?

Afbeelding
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 865
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Veebee »

Ramen voorzien van een coating ?
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door TestCase »

Ik kan je verzekeren dat je Iphone geen gps van je radio krijgt en geheel zelfstandig werkt.

Wanneer je lange tijd een 10tal meters offtrack rijdt lijkt mij dat de gpsontvangst niet gestoord wordt want waarom zou dat gps signaal dan wel binnenkomen met steeds dezelfde afwijking? Storen van signaal moet een willekeurige afwijking geven of helemaal geen signaal.
Wat hier waarschijnlijk aan de hand is is dat je te weinig satelieten ontvangt. (Dat is heel wat anders.) Dit betekend dat je antenne geen goede rondom ontvangst heeft. Je hebt toch wel van 5 satelieten een signaal nodig om een correcte plaatsbepaling te krijgen, met minder zit je er zo 30 meter naast. Blijft de antenne te weing satelieten zien dan blijf je 'ernaast' rijden.

De antenne verplaatsen naar een plaats met beter rondomzicht zou dan een oplossing moeten zijn.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Michelmorris
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:37

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Michelmorris »

Ik heb de voorganger van deze Alpine Navigatie, de 902 in onze Ducato gebouwd. Qua beleving hadden wij dezelfde ervaring. Zeer regelmatig de weg kwijt, vaak de melden herberekenen en op de rondweg van Parijs compleet de weg kwijt. Ik had de GPS ontvanger al diverse malen op een andere plek gezet in de cabine maar dat leverde geen resultaat op.

Uiteindelijk een waterdichte universele GPS ontvanger besteld (HRS-GT5 GPS antenne) en via een bestaande tule in het schutbord naar de motorruimte gebracht. Daar onder een kunststof kapje welke boven de koplamp zit gemonteerd. Vanaf dat moment direct vanaf de start een perfecte plaatsbepaling en geen problemen meer.

De GPS ontvanger koste €21,95 en is het dubbel en dwars waard. Geen frustratie meer door een navigatie die de weg kwijt is.

succes ermee

Groeten Michel
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door TestCase »

Dus bekend dat de antenne soms te weinig satelieten ontvangt.
Raar want mijn tablet doet het prima in de document houder net boven de radio.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door GeMa »

TestCase schreef:
ma 02 mei 2022, 22:20
Ik kan je verzekeren dat je Iphone geen gps van je radio krijgt en geheel zelfstandig werkt.

Wanneer je lange tijd een 10tal meters offtrack rijdt lijkt mij dat de gpsontvangst niet gestoord wordt want waarom zou dat gps signaal dan wel binnenkomen met steeds dezelfde afwijking? Storen van signaal moet een willekeurige afwijking geven of helemaal geen signaal.
Wat hier waarschijnlijk aan de hand is is dat je te weinig satelieten ontvangt. (Dat is heel wat anders.) Dit betekend dat je antenne geen goede rondom ontvangst heeft. Je hebt toch wel van 5 satelieten een signaal nodig om een correcte plaatsbepaling te krijgen, met minder zit je er zo 30 meter naast. Blijft de antenne te weing satelieten zien dan blijf je 'ernaast' rijden.

De antenne verplaatsen naar een plaats met beter rondomzicht zou dan een oplossing moeten zijn.


//Kees
Schrijver heeft in zijn bericht een afbeelding gedeeld waaruit blijkt dat er prima GPS ontvangst is van 10 satellieten, dus er is echt iets anders aan de hand. Doe nou die reset en eventueel updates en kijk dan hoe de vlag er voor staat.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door TestCase »

Ooh, bij mij laadt het plaatje niet dus had geen idee. Was die 10 satelieten ontvangst terwijl het probleem zich manifesteerde? Denk het niet.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

@Testcase:

Op de afbeelding van mijn radioscherm wordt het ontvangst van 10 GPS en 6 Glonass satellieten weergegeven, plus de status "Ontvangst: Hoog".
Deze status houdt de radio de gehele route min of meer, satellieten komen en gaan maar altijd gemiddeld het zelfde en altijd hoog ontvangst.
Doordat ik dit menu van de radio de hele route heb open gehouden heb ik de naviatie niet gebruikt dus kon geen route controleren op off-track.
Evengoed heb ik vrijwel met alle routes van 1 a 2 uur dat de navigatie ca. 2 tot 3 keer off-track schiet, ofwel dat ik ineens in de weilanden rijd.

Dat de iPhone pertinent geen GPS data van de radio zou krijgen is op zich wel een overdenkbaar feit, zeker omdat deze soms ook off-track gaat.
Als ik Google Maps op mijn iPhone gebruik en via CarPlay op de radio zet/bekijk, ook dan heb ik dus deze off-track problemen.
Dit zou dus kunnen impliceren dat de voorruit van onze Ducato weldegelijk dempend werkt c.q. minder frequentie transparant is voor GPS signaal.
Wij hebben hiervoor Ducato campers gehuurd en ook nooit navigatieproblemen gehad dus waarom dan wel met onze eigen Ducato camper? Raar...

Ooit las ik ergens dat een iPhone met CarPlay juist soms GPS data conflicten kan hebben met de GPS antenne van een CarPlay navigatie radio.
Dat deze twee toch samenwerken en GPS data plus GSM-positie data onderling uitwisselen voor maximaal nauwkeurige positiebepaling, etc.
Dit was overigens een oud artikel rondom een oude iOS versie en mogelijk al lang achterhaald, of zoals Testcase aangeeft, niet (meer) het geval.

Volgend weekend gaan wij weer on route, komt de camper van stal en zal ik eerst de radio resetten. FW en navigatiesoftware zijn al up to date.
Ik zal dan kijken of deze reset inderdaad wonderen verricht, of dat ik toch aan een GPS antenne buiten de cabine moet gaan denken.
Het laatste geval zou jammer zijn want dat betekend dat mijn iPhone als back-up in de cabine altijd deze off-track problemen zal houden.
Als dit werkelijk het geval is dan zou je nog in staat zijn om een nieuwe voorruit te nemen die geen thermisch glas heeft i.p.v. al de ongemakken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

Een tussentijdse update:

In dit verhaal ook Alpine Duitsland benaderd die mij een kort pdf servicedocument opstuurde waarin het e.e.a. qua resetten en her-kalibreren staat.
Radio met paperclip een reset gegeven en in het instellingenmenu in het GPS submenu de kalibratie van locatie/snelheid, etc. ook gereset.
Hierna moet het voertuig ca. 20 minuten rijden om de radio en software de tijd te geven om zich zelf opnieuw te kalibreren op alle signalen.

In het GPS submenu stond het ontvangstniveau vervolgens op “Slecht” maar nadat ik de GPS antenne enkele cm’s verschoof in de km/u rpm meterbehuizing van de Ducato werd dit iets beter, wisselend tussen “Slecht” en “Goed”. Dus nieuwe plek maar even aangehouden voor nu.

Om niet te veel stappen ineens te nemen eerst maar eens gaan rijden inzake het her-kalibreren. Na een uur rijden richting camperplek viel het op dat de radio/navigatie nog niet een keer off-track schoot, of ging her-berekenen. Geen enkele keer zag ik mij zelf in de weilanden naast de route rijden. Alleen tegen het einde van de route op een weg vol overhangende bomen was er een enkele off-track met herberekening maar die corrigeerde ook sneller dan normaal. Op de terugroute idem dito; een enkele keer off-track c.q. naast de weg maar met 500 meter corrigeerde de navigatie zich al weer netjes.

Resumerend lijkt het er op dat de reset en her-kalibratie wat vooruitgang heeft geboekt maar dat het GPS signaal an-zich nog te wensen overlaat.
Of de voorruit van de Ducato is spelbreker, of de GPS antenne zelf is niet goed. Dit verhaal heb ik teruggekoppeld aan Alpine Duitsland en ik wacht hun reactie af.

Natuurlijk kan ik de antenne naar buiten verplaatsen en dan kijken wat het signaal doet maar ik wil eerst kijken waar Alpine zelf mee komt. Zij geven in de montage handleiding met tekst en foto’s aan dat de GPS antenne in de meterbehuizing van de Ducato moet komen. We wachten af…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door seth_space »

Ik begrijp uit je verhaal dat zowel de alpine als je iPhone met enige regelmaat geen satelliet ziet. Klopt dat of begrijp ik je verhaal verkeerd?.
Als dat wrl zo is lijkt me een storingsbron in de camper een mogelijke oorzaak. Iets wat op die momenten actief wordt en de ontvangst stoort.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie