Alpine navigatieradio soms de weg kwijt

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door de toren »

Wij hadden een alkoof waarin ik soms de alufolie van de cabine ruiten in opsloeg ^^ dan was er ook geen verbinding . Dom maar ik wil het maar verteld hebben :).
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

seth_space schreef:
zo 15 mei 2022, 17:40
Ik begrijp uit je verhaal dat zowel de alpine als je iPhone met enige regelmaat geen satelliet ziet. Klopt dat of begrijp ik je verhaal verkeerd?.
Als dat wrl zo is lijkt me een storingsbron in de camper een mogelijke oorzaak. Iets wat op die momenten actief wordt en de ontvangst stoort.
Tijdens het rijden is er naar mijn idee niets anders actief dan wat er actief moet zijn bij een Ducato half-integraal. Verder geen spannende zaken, of later ingebouwde materie, alleen een GPS tracker. Maar die lijkt mij geen storingsbron in het GPS spectrum want dan schiet hij in eigen voet.

Ik dacht eerst aan de voorruit, dat deze mogelijk thermisch glas heeft wat GPS signalen kan dempen. Juist omdat Google Maps op mijn iPhone ook off-track gaat wanneer deze via CarPlay op deze radio is aangesloten. Evengoed heb ik niet echt 100% zeker of een iPhone via CarPlay verbonden ook gebruik maakt van de GPS data in de radio, of zijn eigen GPS antenne blijft gebruiken. In het laatste geval kan dan de voorruit de verdachte zijn als zowel de radio als iPhone met Google Maps off-track gaan. Of dus een interne storingsbron in de camper maar die kan ik zo snel niet verzinnen.
Ook las ik dat een iPhone via CarPlay zijn eigen GSM ontvangst combineert met GPS data van de radio, om zo nog nauwkeuriger te navigeren. Of dat GPS data van de iPhone kan conflicteren met de GPS data van de radio, wat volgens zeggen dan ooit een bug was die via een iOS update is opgelost.

Feit is dat mijn GPS tracker geen afwijkende routes, of alarmen van GPS signaalverlies geeft. Daarnaast zag ik tijdens testen dat het GPS signaal soms iets beter wordt als ik de GPS antenne onder de voorruit van positie beweeg.
Verder heb ik enkele posts terug in dit topic een foto van de gegevens op de voorruit geplaatst, of iemand hier aan kan zien of het bepaald thermisch glas of iets is. Vaak zijn dit soort specificaties te herkennen aan een bepaald logo of nummer. Maar dit blijft vooralsnog onduidelijk.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door TestCase »

Het is en blijft heel 'simpel', je gps ontvangst is, soms, verstoord of slecht.
Dus de antenne verplaatsen, ook op een andere plaats dan de fabrikant aangeeft, zou ik eerst proberen.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door seth_space »

Storing kan door van alles veroorzaakt worden. Slechte usb lader bijv of ander goedkoop electronic spul.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Flyer007
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 16:45

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Flyer007 »

TestCase schreef:
ma 02 mei 2022, 22:20
Ik kan je verzekeren dat je Iphone geen gps van je radio krijgt en geheel zelfstandig werkt.


//Kees
Nee, bij gebruik van Apple CarPlay wordt het GPS plaatsbepaling uit de radio gehaald, zo kan er ook gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld de snelheidsmeter voor plaatsbepaling in een tunnel.. Ik heb precies het zelfde probleem gehad met een Alpine 802: via iPhone "los" werkt het prima maar aangesloten op de Headunit, was de navigatie op zowel de telefoon als in de Alpine regelmatig de weg kwijt. Van alles geprobeerd; antenne uit dashboard, direct achter voorruit, andere antenne, etc. Geen oplossing. Uiteindelijk de boel verkocht en een Sony zonder ingebouwde navigatie maar met CarPlay en lekker groot scherm gekocht. Gebruik nu Tomtom app (vanwege de offline kaarten omdat bereik niet in ieder land vanzelfsprekend is) en het werkt allemaal perfect.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

PROBLEEM OPGELOST


Na enige over en weer e-mailen met Alpine Duitsland is de probleem-veroorzaker boven water gekomen. Geen defecte GPS antenne, geen vooruit welke de GPS signalen dempt, geen storingssignalen uit de omgeving en ook geen manco in de Alpine radio zelf.

In onze camper zat een Pioneer EVIC EVO 01 voor Ducato. Hier was ik niet echt content mee dus heb ik vervangen voor de Alpine X903D-DU2 radio. Hierbij heb ik alle kabels netjes van de Pioneer radio afgekoppeld en terug aangesloten op de nieuwe Alpine radio. En hierbij is het fout gegaan:
Wat blijkt, de Pioneer radio gebruikt een "Speed" en "Reverse" draad voor zijn navigatie en deze zijn hiervoor ooit apart aangelegd. Ik heb deze draden keurig aangesloten op de "Speed" en "Reverse" aansluitingen van de Alpine radio. En deze aansluitingen op de Alpine radio blijken ingangen te zijn...
De Alpine radio haalt al zijn voortuiginformatie uit de losse CAN-bus draad die extra op de radio aangesloten moet worden, de Speed en Reverse ingangen op de Alpine radio zijn o.a. voor bepaalde tol- en ritregistratiekastjes en absoluut geen ingangen. Hierdoor raakt de navigatie dus van slag en kan de verbonden interface zelfs beschadigen.

Lang verhaal kort: Speed en Reverse draden afgekoppeld, Alpine radio een reset gegeven en de GPS/navigatie calibratie in het softwaremenu een reset gegeven zodat de radio opnieuw alles in gaat leren tijdens het rijden. Vervolgens een route van ca. 1,5 uur gereden, met de naviatie ingesteld op het eindpunt en totaal geen problemen meer. Alles werkt feilloos, ook in langere tunnels berekend de navigatie keurig waar het voertuig ongeveer moet zijn.

En wat Flyer007 schreef lijkt mij ook te kloppen: een iPhone via CarPlay aangesloten haalt weldegelijk zijn GPS info uit de navigatieradio. Wat ik ooit ergens las is dat een iPhone de GPS- en voertuigdata van de radio combineerd met eigen data van de GSM masten, om nog nauwkeuriger de route te bepalen. Ook ik had de off-track problemen zowel met de Alpine navigatie als met de iPhone via CarPlay aangesloten en nu dus niet meer.


Het enige wat ik nu nog heb is dat de "Volume Up" knop op de stuurwielbediening soms het commando "Sound Off" geeft. Druk je een paar keer op "Volume Up" dan gaat het geluid wisslend harder en uit, een soort van om-en-om. Volgens Alpine een manco in het mechaniek van de knoppen, wat soms is op te lossen door de knoppen iets harder of juist zachter te bedienen. Persoonlijk denk ik er aan om de dealer t.z.t. te vragen om nieuwe knoppen in de stuurwielbediening te zetten, in de hoop dat dit het probleem oplost. Maar goed, dit is voor later...
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door TestCase »

Opgelost. Mooi.
De terugkoppeling kan een ander helpen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EricE
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 18:02

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door EricE »

Camper-T schreef:
di 31 mei 2022, 10:12
PROBLEEM OPGELOST

Het enige wat ik nu nog heb is dat de "Volume Up" knop op de stuurwielbediening soms het commando "Sound Off" geeft. Druk je een paar keer op "Volume Up" dan gaat het geluid wisslend harder en uit, een soort van om-en-om. Volgens Alpine een manco in het mechaniek van de knoppen, wat soms is op te lossen door de knoppen iets harder of juist zachter te bedienen. Persoonlijk denk ik er aan om de dealer t.z.t. te vragen om nieuwe knoppen in de stuurwielbediening te zetten, in de hoop dat dit het probleem oplost. Maar goed, dit is voor later...
Probeer eens met een klein beetje WD40 de schakelaar in te spuiten. Bij mij heeft dit een verbetering gegeven.

Succes, Eric
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Alpine navigatieradio soms de weg kwijt



Bericht door Camper-T »

Dank voor de tip! Had hier al eens op gezocht maar vond eigenlijk geen lotgenoten. Wat ik mij eigenlijk niet kon voorstellen want er rijden duizenden Ducato's met stuurwielbediening en mogelijk ook i.c.m. een Alpine radio.
Omdat het een relatief nieuwe camper is dacht ik zelf niet gelijk aan WD40 of andere contactspray-materie, dit verwacht je wel bij oudere campers. Evengoed zal ik het gaan proberen, al zal ik het eerst met de gele WD40 contact spray proberen die volledig verdampt. In plaats van vette spray in elektrische contacten, wat vervolgens weer vuil aan zou kunnen trekken/hechten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie