opbouw camper: in principe altijd rot

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door AadenAnke »

Maar vraag ik me dan af alles damp dicht maken? Vocht schimmel zuurstof? Ik heb toch enige bedenkingen of dat nu wel gezond is? Na een nacht met maar beperkte ventilatie (ergens staan waar je geen ramen e.d. wijd open wil zetten heb ik toch altijd bij het wakker worden een behoefte aan veel frisse lucht! Thuis ook in midden winter altijd minstens 1 slaapkamerraam open

Gr Aad
gerald77
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:22

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door gerald77 »

Dampdicht of ventilatie zijn 2 dingen. Tuurlijk moet een ruimte goed worden geventileerd met gefilterde buitenlucht, vooral vanwege de CO2, dit meet ik in mijn huis en boven de 1200 gebeurd er echt wel wat(raam open of schuifpui). In de camper heb ik iig vaak last van droge lipen en dit komt door de goede isolatie icm ventilatie, de camper word continue drooggetrokken (behalve de kastjes) en door de isolatie is het er warmer dan de buitenlucht waardoor er meer vocht in de binnenlucht kan en dit word afgevoerd uit je camper.
Schimmel onstaat bij een lv van 80% of hoger, vaak is het dan 12graden op zo'n plekje of kouder
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door kampo »

Je kan in je camper ook ventileren via een warmtewisselaar...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door hathi »

Het moet tegenwoordig allemaal weer snel versleten zijn , waardoor en hoe dan ook daar word naar gebouwd zo niet staakt de verkoop
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door ducati 900 »

de Jonckheer schreef:
ma 02 mei 2022, 7:40
Het zal ook nog wel wat uitmaken welke houtsoort wordt gebruikt en vooral; is het geïmpregneerd of onbehandeld? Een stalen frame is ook mooi natuurlijk en vooral sterk. Maar maak zoiets dan van rvs zou ik zeggen, zo waanzinnig veel duurder is dat nou ook weer niet want het mag de goedkoopste variant zijn, alles beter dan gewoon ijzer..
Rvs is niet altijd zaligmakend hoor, heb zelf een poos in het Rvs gezeten als lasser, het komt allemaal nogal precies.
Zelfs 2 soorten Rvs aan elkaar lassen moet met het juiste materiaal gebeuren anders heb je zo rotterij door potentiaalverschil.
Ga dat vervolgens bekleden met Aluminium en je kunt een gigantisch probleem hebben.
Bovendien is Rvs nogal wat zwaarder dan staal.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
gerald77
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:22

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door gerald77 »

kampo schreef:
ma 02 mei 2022, 14:06
Je kan in je camper ook ventileren via een warmtewisselaar...
type? zeer interessant!

ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken, nadat het vanochtend wel erg begon te bollen

[url=hhttps://ibb.co/WV3gts1]Afbeelding[/url]
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door isoplus »

Niet het gevolg van condenswater maar van indringend regenwater, lek dak.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door Hymerferry »

Lijkt een Hymer B544, zelfde type gehad en ging na enige tijd ook verhoogde vochtwaarde meten op deze plek in het dak. Eerste verdachte was uiteraard dak luik, maar het water bleek binnen te komen via de parkers (af fabriek) waarmee de aluminium tranenplaat op het dak mee vast gezet waren. Ik was er gelukkig wel eerder bij dan jij, is een flinke schade.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door kampo »

gerald77 schreef:
ma 02 mei 2022, 15:00
type? zeer interessant!
VENT AXIA HR100R HEAT RECOVERY SYSTEM
https://www.vent-axia.com/range/hr100rrs
Groeten Kampo
AmigoZA
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 01 mei 2022, 17:19

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door AmigoZA »

hathi schreef:
ma 02 mei 2022, 14:24
Het moet tegenwoordig allemaal weer snel versleten zijn , waardoor en hoe dan ook daar word naar gebouwd zo niet staakt de verkoop
Dat gevoel heb ik er ook bij eigenlijk. Maar wat kunnen we zelf doen om schade te voorkomen, naast ventileren?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door Arie55 »

ik zit nu (weer) in het proces van herstellen van vochtschade. Ben onlangs begonnen het zoeken waar komt het vandaan? Met prutswerk afdichtingen gekit waar ik een vermoeden heb. Pas als je het vocht weet te weren, kan je met de schade aan te pakken. Anders, mijn huidige ervaring, is het na een jaar of 6 weer van vooraf aan beginnen.

Dingen die aan de buitenkant met beugels vast geschroefd zitten: Losnemen de de gaten van onderen soeverijnen. Dus daar waar het materiaal de wand zit. Het soeverijngat kitten en direct de schroef erin jassen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door djurre1980 »

Geloof mij maar, aluminium kan ook rotten.
Het gaat verpoederen, en dan ben je net zo snel van huis als met een houten opbouw.
Of het sneller gaat rotten of minder snel weet ik niet.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door Marianjacques »

Ja..die vliegtuigen rotten ook wat af...
Valt wel mee dus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opbouw camper: in principe altijd rot



Bericht door Kroppie »

djurre1980 schreef:
ma 16 mei 2022, 12:04
Geloof mij maar, aluminium kan ook rotten.
Het gaat verpoederen, en dan ben je net zo snel van huis als met een houten opbouw.
Of het sneller gaat rotten of minder snel weet ik niet.
en vooral wanneer alu met staal of roestvrij staal in aanraking komt, en er zijn een heleboel aluminiumlegeringen en de een zal wat gevoeliger voor corrosie zijn dan de ander, als je maar weet dat het heel hard kan gaan, en voorkommen is beter dan genezen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie