Happy Jumper: isoleren en bekleden

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Happy Jumper: isoleren en bekleden



Bericht door Niessina »

Dit wordt de eerstvolgende klus, achterdeuren bekleden. Is het nodig om Armaflex op alle metaal (rondom het raam bv) te plakken of kan daar het vilt rechtstreeks op het metaal? Foto's/tips welkom.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Happy Jumper achterdeuren bekleden.



Bericht door DJSmiley »

Zorg dat je iig niet het metaal helemaal bekleerd, anders gaat het lekken.

Het rubberen afscheidingsprofiel aan de achterkant sluit aan op de vlakke delen van de deur om zo waterdicht te blijven. Als je daar vilt oid tussen gaat doen dan verlies je die werking.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Happy Jumper achterdeuren bekleden.



Bericht door Johan de Jongh »

Daar waar ik vilt op ijzer wilde plakken heb ik het eerst bekleed met 6 mm armaflex en daaroverheen vilt.
2 redenen: Armaflex is niet vochtgevoelig en de 2e reden is dat het vilt vloeierdere vormen krijgt..
Terechte opmerking van DJSmily, zorg dat je niet op de aanligpunten van het deurrubber komt.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Happy Jumper achterdeuren bekleden



Bericht door Niessina »

Sorry, Afbeelding haal ik de panelen eraf en isoleer erachter. Of isoleer ik de deur, het panel apart en plaats hem terug. Kan het op ytube niet vinden. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk

Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Happy Jumper achterdeuren bekleden



Bericht door marjasjaak »

Dat zwarte paneel kan je los halen, en aan de binnenkant isoleren met Armaflex of Xtrem
Op het ijzer zou je vilt kunnen plakken of leer (kunst of echt)
3 achterdeur.JPG
3 achterdeur.JPG (33.05 KiB) 847 keer bekeken
Wij hebben geen achterramen, maar we hebben de kier tussen de deuren dichtgemaakt met een overlap van hout en nep leer.
Sjaak.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Happy Jumper achterdeuren bekleden



Bericht door FordtransitMK1 »

Hallo, ik heb ook heel mijn bus met Armaflex beplakt 16 en 6mm nu kom ik er achter dat de buiten zijde van de bus wel heel erg heet wordt in de zon ben benieuwd of dit geen kwaad kan, heb ook gewoon gevolgd wat er wordt geschreven op dit forum. maar kwam er van de week in de zon pas achter dat ik dacht nou kan dit nog veel heter worden ?? de bus is wel rood en niet wit maar goed.

groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Happy Jumper dak isoleren/holle ruimtes



Bericht door Niessina »

We zijn begonnen met het isoleren van het dak. Eerst de verhoging en dat is aardig gelukt. Nu wil ik ook 19 mm tegen de rest van het dak plakken. Echter, dat zitten van die ribbels. Is 19 mm niet te weinig buigzaam hiervoor? Wie heeft dit al gedaan? AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Happy Jumper dak isoleren



Bericht door Johan de Jongh »

Ik heb de "vlakke" delen van het dak met 19 mm gedaan. De spanten met 6 mm.
Tip.. zorg dat de armaflex overal netjes aansluit op naden en randen, je wil namelijk koudebruggen voorkomen. ( zie rechterzijde van de dakverhoging, een ideale vochtplek langs de rand)
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Happy Jumper dak isoleren



Bericht door Niessina »

Dus de 19 is flexibel genoeg voor de ribbels. In het dak laat ik de armaflex doorlopen (armaflex op armaflex) en tape het af met aluminiumtape. Overal waar naadjes of kieren onstaan trouwens.

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Happy Jumper: holle ruimtes opvullen?



Bericht door Niessina »

Hallo, daar ben ik weer. Het isoleren met Armaflex schiet al mooi op. Maar je kan echt niet alle metaal beplakken. Gewoon omdat je er niet bij kan. We doen zoveel mogelijk met 19 en heb een rol 6 besteld, voor de spanten etc. Nu mijn vraag, is het nodig om de holle ruimtes op te vullen en zo ja, waarmee? Alvast bedankt maar weer.

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Happy Jumper holle ruimtes opvullen?



Bericht door Johan de Jongh »

Daar staat het hele forum over vol geschreven..
Door voor- en tegenstanders !!
Er zijn mensen die alles volstoppen met schapenwol enz.
Ik heb er voor gekozen de holle ruimtes hol te laten, je krijgt dan in de holle ruimtes natuurlijke ventilatie die ze droog houd van binnen.
Wel heb ik gezorgt dat ik aan de binnenzijde al het metaal beplakt heb met Armaflex 6 of 19 mm waardoor je een cocon in je bus krijgt en koudebruggen voorkomen worden.
De cocon zorgt er voor dat je tocht voorkomt en dus kou.
1 troost, hoe je ook isoleerd, het chauffeursgedeelte blijft de bron van alle kou, dat verhelp je niet.
Tenzij je een tussenschot hebt. 😉
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Happy Jumper holle ruimtes opvullen?



Bericht door Niessina »

Alles beplakken vind ik dus moeilijk. Bijvoorbeeld op deze plekken! De rondingen zeg maar. En achter de spanten langs. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk

Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Happy Jumper: holle ruimtes opvullen?



Bericht door L4H3 »

Het is en blijft een drama om een bus goed te isoleren. Al doe je het nog zo goed er zijn plekken bij die je niet, slecht of nauwelijks kan isoleren. Denk hierbij aan de hele cabine, portieren, schuifdeur, achterlichten enz. Maar uit ervaring spreek ik dat je met een 2KW dieselkachel ook met buiten temperaturen onder nul je camper van binnen lekker warm kan krijgen. Ik ben 2 weken bezig geweest om alles goed te isoleren en denk dat ik het nu voor 80-90 procent goed heb gedaan. De overige 10-20 procent lukt gewoon niet. Bijgevoegde foto is met 2 cm x-Treme op de zijwand. Mijn kokers zijn niet gevuld. Heb daar geen goed gevoel bij ivm condens. Nu kan het teminste nog enigzins ventileren. Op de foto ook te zien de achterlichten. Dat wil gewoon niet. Je zal ooit ook eens een lamp moeten vervangen.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door L4H3 op zo 01 mei 2022, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Happy Jumper: holle ruimtes opvullen?



Bericht door HoK »

Ik zou eerst je schutbuizen maar eens leggenvoor de stroom voor je alles beplakt met armaflex. Nu kun je er nog goed bij.
Plaats reactie