Diverse vragen Noorwegen

Plaats reactie
kootjekluit
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 mar 2021, 20:51

Diverse vragen Noorwegen



Bericht door kootjekluit »

Hallo,
We gaan dit jaar vanaf half juni voor het eerst naar Zuid Noorwegen. We halen de camper(7m)op in Hamburg en gaan via Hirthals naar kristiansand. Vanaf daar willen we in 3 weken een rondje tegen de klok in doen via Stavanger, Bergen, de Atlantische Route, Lillehammer en Oslo.
Er leven verschillende vragen waar we nog niet duidelijkheid over hebben. Ik stel ze hier in de hoop dat er iemand wat zinnigs over kan zeggen.
1 Is dit rondje te doen in 3 weken?
2 Over vrij kamperen lees ik verschillende berichten. Dat het zelfs per regio af kan wijken waar wel en waar niet.
3 Wat is de beste uptodate app om campings te zoeken.
4 Indien we vrij kamperen, de grijs en zwart water tank moet regelmatig geleegd worden. Zijn daar ook bepaalde plaatsen voor. Kan ik deze terug vinden in een app?
5 Welke routes of delen van wegen zijn niet geschikt voor een camper? Staat dit ergens aangegeven?

Vast bedankt voor de moeite!
Gr Toon
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door amigob2 »

Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door FrS »

kootjekluit schreef:
ma 25 apr 2022, 20:48
Er leven verschillende vragen waar we nog niet duidelijkheid over hebben. Ik stel ze hier in de hoop dat er iemand wat zinnigs over kan zeggen.
1 Is dit rondje te doen in 3 weken?
2 Over vrij kamperen lees ik verschillende berichten. Dat het zelfs per regio af kan wijken waar wel en waar niet.
3 Wat is de beste uptodate app om campings te zoeken.
4 Indien we vrij kamperen, de grijs en zwart water tank moet regelmatig geleegd worden. Zijn daar ook bepaalde plaatsen voor. Kan ik deze terug vinden in een app?
5 Welke routes of delen van wegen zijn niet geschikt voor een camper? Staat dit ergens aangegeven?
1 = beetje doorrijden
2 = overal, d.w.z. geen particuliere grond en als er een bord staat (ikke tillad)
3 = NorCamp (app)
4 = bij sommige benzine stations, bij sommige cp plaatsen.
5 = wordt alleen vermeld "niet geschikt voor caravans"
succes
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door EasyBee »

Voor mooie routes in Noorwegen zie https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/ en algemene informatie en plaatjes https://www.visitnorway.com/plan-your-t ... ic-routes/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door petra en andre »

wouw dat is een mooie link met die routes. Bestaat dat ook van Zweden, heb zelf al gezocht maar kon niets vinden helaas.
Laatst gewijzigd door Aloys op do 28 apr 2022, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door Peter LMC »

Serinus
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jun 2020, 16:02

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door Serinus »

Hallo,

Dit wordt onze eerste keer Noorwegen, daarom lees ik met aandacht de verschillende berichten.

Zijn de Norwegian Scenic Routes met borden aangeduid, of wat is de beste manier om deze routes te volgen?
Hoe zijn de uitzichtpunten of interessante stops te vinden, zijn die op de een of andere manier aangeduid?

Wij gaan begin Juli naar Noorwegen en denken er over om via verschillende Scenic Routes een "rondje" in het zuiden te doen.
Planning is om via Kristiansand aan de west zijde via de verschillende Scenic Routes naar het noorden, met als meest noordelijke punt Åndalsnes, (misschien nog de Atlantic road, maar niet noordelijker)
Vervolgens weer terug naar beneden, langs Oslo via Telemark terug naar Kristiansand.

Zijn er redenen te bedenken of zo'n ronde beter tegen de klok in te rijden is?
We hebben een "halfintegraal" camper van 6 meter, zijn deze Zuidelijke Scenic Routes allemaal te doen met een camper?
Normaal nemen we graag de (elektrische) fietsen mee, maar we denken er nu over om ze thuis te laten......
Ik lees en hoor namelijk wisselende berichten over fietsen in Noorwegen.
Slim plan......of juist niet?
We hebben trouwens de veerboot Hirsthals-Kristiansand al geboekt op basis van 6 meter.

Wie heeft er tips?

Groeten, John
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door Camperaapje »

Dag John, béétje kort dag die planning, maar enfin...Noorwegen is óveral mooi!!
Het eerste dat mij te binnen schiet: bekijk ons filmpje maar even, De Lysebotn, dikke aanrader, echt een feestje!!
https://youtu.be/sWOtI3GSQFU
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Diverse vragen Noorwegen



Bericht door jackeura »

Voor wat betreft overnachtingsplaatsen kan ik park4night aanbevelen. Daar vindt je ook servicepunten. Voor wat betreft de routeplanning, wij gebruiken vaak de routekaarten van ANWB en tekenen daarop aan waar we naartoe willen, toeristische dingen staan daar ook op. Veel plezier alvast! Groet Jack
Plaats reactie