Zonnepanneel en accu camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Camperic »

:lol: :thumbup:

Jos, je bent via PB niet meer bereikbaar. Bewust of?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Kroppie »

nee, hoor vergeten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CamperverhalenBram
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 20:52

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door CamperverhalenBram »

kampo schreef:
ma 09 mei 2022, 20:04
CamperverhalenBram schreef:
ma 09 mei 2022, 19:50
Ja moeilijk te begrijpen.
Stel mijn zonpanelen leveren 10 amp/h
Dit doen ze zeg maar 5 uur.
Dan hebben ze toch naar mijn idee 50 amp. geladen.
Begrijp het helaas niet zo goed schijnbaar.
Mag ik even verbeteren...en op het juiste pad brengen.
Stel mijn zonpanelen leveren 10A
Dit doen ze zeg maar 5h
Dan hebben ze toch naar mijn idee 50Ah geladen.
Dank je wel voor de uitleg.
Bramovitsj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 15:48

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Bramovitsj »

Nogmaals bedankt voor alle reacties...

Ik ben volop bezig met het opzoeken van allerlei mogelijkheden rekening houdend met de tips die ik hier krijg.

Ik bots, in mijn hoofd, nog op een aantal dingen die ik niet helemaal duidelijk heb:

1) Ik kan mijn extra batterij plaatsen en aansluiten op eventuele zonnepanelen om een aantal dagen off-grid te staan. Maar hoe sluit ik mijn electische apparaten aan op deze batterij?

2) Moet ik deze batterij dan koppelen aan mijn wagen of kan deze los staan? Is het mogelijk om deze via wall stroom ook op te laden?

Er bestaan ook dingen zoal powerstations, https://dutchtravelshop.com/product/ecoflow-river-eu/, maar als ik het goed heb leveren deze niet genoeg stroom ?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door DJSmiley »

Ligt eraan wat je wil.
Voor een paar ledjes heb je niet veel nodig, maar in een camper heb je meestal wel wat meer, denk aan bv koelkast, (diesel)kachel, waterpomp, fans enz.

Die Ecoflow is 288Wh. Dat is omgerekend naar een 12V installatie een 24Ah accu. Dat is natuurlijk erg weinig.
Het voordeel is dat het een all-in-one is, dus makkelijk meenemen naar het strand, visvijver of watdanook. Daar is het primair voor bedoeld. In een camper wil je
- liever geen Li-ion ivm de veiligheid
- Meer capaciteit dan 24Ah
- Accu's met een langere levensduur dan de 500 cycles van zo'n ding

Een 100-120Ah lithiumaccu kost 600-750 euro ofzo, incl laders zit je snel op 1000 eur. Maar dat is 2-3x zo duur, voor 4-5x zoveel energie en 4-6x zo lange levensduur.

Een losse loodaccu is goedkoper (alleen zwaarder). 100Ah (=50Ah bruikbaar, dus nog altijd 2x zoveel) kost de helft van dat Ecoflow ding. Levensduur is ook de helft, dus onderaan de streep maakt het weinig uit, maar levert bij gelijk bedrag nog wel de dubbele hoeveelheid energie.
Ook hier heb je laders en regelaar nodig, maar als je die al hebt kun je die natuurlijk hergebruiken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Sjirk
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 14:33

Re: Zonnepanneel en li-ion accu camper



Bericht door Sjirk »

Hallo allemaal!
Mijn naam is Sjirk en ik zit sinds kort op dit forum. Dit omdat ik overweeg dit najaar een camper aan te schaffen voor een reis door europa. Ik ben op zoek naar kennis en ervaringen op gebied van vervangen van lood accu door li-ion of LiFePo. Mijn insteek is het 5 x hogere vermogen van een dergelijke accu tov lood te gebruiken om meer elektrisch te gaan doen zoals koken en koelen / verwarmen zonder walstroom. Ook vervalt dan het gewicht van gasflessen natuurlijk. Victron en ook anderen leveren al dergelijke systemen maar die zijn buitensporig duur. In de "do it yourself" community is vreselijk veel te vinden aan kennis en spullen. Ik ben op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Kroppie »

de zoekfunctie rechts bijna boven op deze pagina kan je vast aan veel informatie helpen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Ahjwinth »

Sjirk,

Kijk ook eens op deze site. Daar staat veel info en ervaring over het bouwen van een accupakket voor energy storage in alle soorten en maten. Ook word er veel ervaring gedeeld over de verschillende cellen.
https://diysolarforum.com/
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door DJSmiley »

Er is hier op het forum al genoeg over te vinden en ook op het diysolarforum. Ook hier zijn al meerdere die zelf een accu gebouwd hebben.

li-ion moet je niet willen (en is uberhuapt niet mogelijk om een 12V set mee te maken tenzij je met buck/boostconverters gaat werken)

Heb je de kennis, gereedschappen en het geduld om de DIY weg te belopen? Dat is, in euro's, wel het goedkoopste, maar als je ook nog de nodige gereedschappen moet aanschaffen en tijd om je erin te verdiepen... dan kan een kant- en klare misschien toch een slimmere optie zijn.
Zelf importeren betekend 2-3 maanden levertijd, in de praktijk nauwelijks garantie (terugsturen is geen echte optie).

Je kan natuurlijk ook wat meer betalen en de cellen gewoon in NL kopen bij een handelaar, dan hoef je vaak niet meer te balanceren en heb je geen risico mbt verzenden, douane, levertijd en transportschade, maar dan betaal je weer wat meer.

Maar vergis je niet. Het kan een prima optie zijn, als tijd geen geld/beslissende factor is en je de basiskennis van elektra hebt. Maar gezien de vraagstelling li-ion of lifepo4 weet ik niet of het verstandig is. Die 2 zijn al compleet verschillende werelden. Je werkt wel met een hoop potentiele energie. Dat kan dus potentieel ook erg fout gaan


Alleen is je verwachting reeel? Tuurlijk LiFePO4 is een stuk meer energie bij hetzelfde gewicht, maar verwarmen en koelen zijn stroomzuipers. Kan in theorie wel op een omvormer en accu, maar die energie moet ergens vandaan komen. Dus minstens een dak vol zonnepanelen. En dan nog, zeker in de winter, zul je simpelweg tekort gaan komen.

Dat kun je wel via de dynamo laden, maar als je een 600Ah accuset zou hebben is dat 20 uur rijden met een 30A ladertje....
Ook dat is wel weer te omzeilen door een losse dynamo en regelaar te plaatsen, maar ja, dan praat je over heen andere kostenplaatjes alles bij elkaar.

Verwarmen? Dieselkachel of gaskachel (al dan niet icm een LPG tank)
Koelen? Maxxfan, of verdampingkoelers zoals een Viesa Holiday of Neil, alle andere opties op accu is meer geluk dan dat je er op aan kunt, want het is teveel afhankelijk van met name zon.
Koken? Inductie kan, mits je omvormer voldoende vermogen heeft. Maar ook dat is wel een redelijke stroomzuiper. Een eitje bakken zal prima gaan, dat is maar relatief kort verbruik, maar verwacht niet dat je in de winter een stoofpotje kunt maken en die verbruikte energie tijdig kunt bijladen. Ook hier is gas (of diesel) de meer zekere optie.

Als je de camper nog niet hebt zou ik tegen die tijd eens informeren en kijken wat er werkelijk mogelijk is.

Je kan de kosten beperken door zelf een hoop te doen (dakplan maken, energieverbruik in kaart brengen, eventueel kabels trekken, zonnepanelen enz monteren). Dat kan vaak in overleg wel. Maar dan nog is een stevige elektrainstallatie toch een redelijke kostenpost. Zeker met de wensenlijst die je nu hebt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie