Zonnepanneel en accu camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bramovitsj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 15:48

Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Bramovitsj »

Hoi,

Ik heb onlangs een kleine bestelwagen gekocht die ik ook wil gebruiken om af en toe mee te kamperen. Graag had ik de mogelijkheid gehad om een of meerdere dagen "off the grid" te kunnen staan.

Aangezien de bus die ik gekocht heb al een bepaalde leeftijd heeft is het niet de bedoeling om nog een immense investering te doen.

Als het zonnepanneel en de batterij een kleine koeling(12V koelbox ofzo) kan laten draaien en eventueel de mogelijkheid biedt om GSM op te laden zijn wij al meer dan tevreden.

Nu is mijn kennis over deze materie zo goed als onbestaande... Daarom mijn vraag: hebben jullie tips? Bestaande voorbeelden of systemen die goed werken?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepanneel + accu camper



Bericht door EasyBee »

Voor een GSM laden en\of een paar LEDlampjes laten werken kom je met een relatief simpel paneeltje (kofferpaneel een optie?) en een relatief kleine accu weg. Maar koelen en verwarmen zijn grote stroomvreters en dan wordt het een andere tak van sport. Veel zwaarder geschut nodig met bijpassende prijzen. Overweeg een koelbox op 230V\12V\gas. 230 als niet off grid staat, 12V tijdens het rijden (dus alleen als de motor loopt!) en gas als je off grid staat.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 25 apr 2022, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camper-T
Berichten: 1179
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zonnepanneel + accu camper



Bericht door Camper-T »

Dit soort veelvuldig besproken onderwerpen beginnen altijd met de vraag 'hoeveel vermogen per dag' er gemiddeld verbruikt wordt en hoeveel dagen je maximaal zonder walstroom wilt kunnen staan.
Zie het als een zandloper, de tijd dat deze leegraakt hangt van de hoeveelheid zand (accu grootte) en de diamter van het gat (hoogte verbruik) af.
Om de zandloper te laten lopen moet je die af en toe van boven met zand bijvullen, wat je in dit geval met een zonnepaneel richting de accu doet.
(Bijladen met de dynamo tijdens rijden reken ik niet mee, je hebt het puur over off-grid staan.)
Houd er daarom rekening mee dat je ook op minder zonnige dagen bij wilt laden en dat lukt bijvoorbeeld niet met een klein simpel zonnepaneel.

Jij geeft aan dat je 'een' 12 volt koelkastje wilt laten draaien en af en toe wat zaken als een telefoon op wilt laden.
Kijk even welk merk en type koelkast je voorkeur heeft en wat er bij de specificaties voor stroomverbruik is gemeld.

Algemeen gesproken wordt de mate van luxe in een accu en zonnepaneel bepaald door het budget wat je er voor uit wilt geven. Heb je al een idee?
Bijvoorbeeld: klein budget: lood/AGM accu met simpel mobiel zonnepaneel, of groter budget: Lithium accu met maximaal haalbaar zonnepaneel.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Aloys »

Wil je het simpel houden: één zonnepaneel van 100Wp is al voldoende om een kleine compressorkoelbox (draait alleen op 12V, niet op 230V of gas) te voeden. Daarbij een accu van min. 100Ah (liever iets tussen 120 en 180Ah) geeft je dan voldoende stroom om ook meerdere dagen off-grid te staan.

Het hoeft allemaal niet zo duur, zoek een koelbox die zo weinig mogelijk stroom gebruikt. Mijn compressorkoelkast (65L) gebruikt circa 30-35A/dag en dat is ongeveer gelijk aan het gemiddelde rendement van een 100Wp-paneel van mei t/m september. Een koelbox moet dus duidelijk minder stroom gebruiken dan die 30A/dag!

Hoeveel dagen wil je "vrij" en off-grid kunnen staan zonder te rijden?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bramovitsj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 15:48

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Bramovitsj »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had inderdaad als doel om zo'n kleine koelbox op 12V te gebruiken als koelkast. 2-3 nachten zonder te rijden is zeker voldoende.

Zijn er voorbeelden van sites of merken waar je zo'n zonnepanneel+batterij +omvormer sets kan kopen?
Camper-T
Berichten: 1179
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Camper-T »

Een kleine 12 volt koelbox trekt gemiddeld 4 tot 5 ampere als deze koelt. Dit zal hij geen 24 uur per dag doen maar met intervallen.
Stel dat de koelbox 12 van de 24 uur op een warme dag echt aan het koelen is, dan is dit 12x4 ampere = 48 ampere per dag verbruik.
3 dagen x 48 ampere = 144 ampere verbruik na 3 dagen. En waarschijnlijk is dit de meest extreme situatie met heel veel koelen.
Tel hier twee telefoonladers bij op die elk ca. 10 ampere verbruiken bij 8 uur vol gas laden (maximaal) wat neerkomt op 20 ampere.
Dit is 144 + 20 in totaal 166 ampere. En dan misschien ook nog wat verbruik door (LED)verlichting in de avond, etc. ca. 200 ampere.

Wil je de 48 ampere per dag compenseren met zonnepanelen dan kun je met een 200 Watt (mobiel) paneel al aardig uit de voeten.
Deze leveren bij volle zon in de juiste hoek naar de zon 10 ampere en op een vlak dak met daardoor 80% rendement dus ca. 8 ampere.
Dan heb je met 6 uur volle zon je accu weer vol, of houd je de accu op niveau terwijl de koelkast stroom trekt, dit compenseert dus.
Maar goed, als je op minder zonnige-, of bewolkte dagen (en de winter) vrij wilt staan dan valt de opgewekte stroom natuurlijk terug.

Ik zou kijken voor twee panelen van ca. 100-150 Watt in serie, aangesloten op een accu van ca. 150Ah.
Bij webwinkels als Stroomwinkel, Bluepowershop, Obelink, of De Wit Schijndel vind je eigenlijk alles.
De montage van een zonnepaneel op een plat dak kan je bijvoorbeeld terugvinden op YouTube, etc.
Kies een goede MPPT zonnelader van bijvoorbeeld Victron en liefst de Smart versie voor het instellen.
Voor de accu kun je ook bij deze winkels terecht, zowel voor lood/gel accu's als voor duurdere Lithium.

Wil je de accu ook opladen tijdens het rijden, hang hem dan ook aan de dynamo van de bus. Hoe dit moet vind je ook in dit forum.
En overweeg eventueel een losse en accu geschikte acculader, voor als je een keer walstroom hebt en ook op die manier kan bijladen.

Doe je zelf een plezier en lees je binnen dit forum eens in met de vele onderwerpen over de voedingshuishouding in een camper.
Hierdoor pak je mogelijk nog wat extra kennis op en kom je misschien nog op andere ideeen waarvan je niet wist dat het kon.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door veetee »

Aloys schreef:
ma 25 apr 2022, 17:25
Mijn compressorkoelkast (65L) gebruikt circa 30-35A/dag en dat is ongeveer gelijk aan het gemiddelde rendement van een 100Wp-paneel van mei t/m september. Een koelbox moet dus duidelijk minder stroom gebruiken dan die 30A/dag!
Sorry Aloys, ik kon het niet laten - je bedoeld hier toch waarschijnlijk 30-35Ah/dag resp. 30Ah/dag... ? :wink:
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door camperdiksmuide »

Wil je het goedkoop en heel degelijk? Koop je één huispaneel van 300-350Wp in combinatie met een victron smart 75/15. Ben je goedkoop gediend en heb je een schitterend werkende installatie. Moet je natuurlijk wel plaats hebben om een huispaneel te plaatsen. Ga naar een plaatselijke PV-installateur die zal er wel ééntje liggen hebben van een lot waarvan hij één over heeft. Met wat geluk kan hij het nog monteren en aansluiten voor je.
Vaak veel goedkoper dan de "speciale" camper panelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6377
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door rongreven »

veetee schreef:
di 26 apr 2022, 18:48
Aloys schreef:
ma 25 apr 2022, 17:25
Mijn compressorkoelkast (65L) gebruikt circa 30-35A/dag en dat is ongeveer gelijk aan het gemiddelde rendement van een 100Wp-paneel van mei t/m september. Een koelbox moet dus duidelijk minder stroom gebruiken dan die 30A/dag!
Sorry Aloys, ik kon het niet laten - je bedoeld hier toch waarschijnlijk 30-35Ah/dag resp. 30Ah/dag... ? :wink:
Hoe kan je nou 30-35 Ah (ampère per uur) gebruiken per dag?
Dan zou je toch 24 uur maal 30-35Ah gebruiken?
Dan zou het toch 30-35 Ad (ampère per dag) zijn? :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Kroppie »

accu capaciteit word aangegeven in Ah, b.v. 100Ah, de kk gebruikt op een dag b.v. 25Ah dat kan ie dan 2 dagen doen dan is de [lood] accu aan zijn end[50Ah]
Ah is nu eenmaal de naam die men aan het accucapaciteitsbeestje gegeven heeft
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door veetee »

Tja, de keuze in het algemeen is óf investeren een dure, maar zuinige, compressor koelbox, dan heb je minder accucappaciteit en kleiner paneel nodig, of minder zuinig koelbox, maar meer dan uitgeven aan grotere accu's (meer volume, en ook weer meer gewicht), en groter zonnepaneel.
Ik ben fan van (geen aandelen 😉) de nieuwste CFX3 serie koelboxen van Dometic. Ik heb verschillende gehad. Het kleinste model bijvoorbeeld (25 l - voor mij ruim voldoende voor de kampeertochten die wij maakten met Land Rover en daktent) gebruikt per dag maar ca. 10 Ah! Dat is gemakkelijk bij te houden met een klein paneeltje, ik had een een kleine 45Ah Yellowtop accu en een 60 W paneeltje op het dak liggen, opbrengst gemiddeld 20 Ah per dag, dus nog ruim voldoende over om mobieltjes te laden en led-lampjes te gebruiken.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door veetee »

rongreven schreef:
di 26 apr 2022, 19:33
Hoe kan je nou 30-35 Ah (ampère per uur) gebruiken per dag?
Dan zou je toch 24 uur maal 30-35Ah gebruiken?
Dan zou het toch 30-35 Ad (ampère per dag) zijn? :mrgreen:
Veel gemaakt misverstand inderdaad. Ah is gewoon een maat voor energie-inhoud, net zoals kWh. Je gebruikt ook x kWh per dag thuis toch? En 30Ah per dag is dan omgerekend (12 volt systeem) 30 x 12 = 360 Wh of 0,36 kWh (Volt x Ampere = Watt).

N.B. In jouw termen: 30Ah/dag = 30/24 = 1,25Ad (Ampere-dag). En 30Ad = 30 x 24 = 720Ah. :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanneel en accu camper



Bericht door Aloys »

veetee schreef:
di 26 apr 2022, 18:48
Sorry Aloys, ik kon het niet laten - je bedoeld hier toch waarschijnlijk 30-35Ah/dag resp. 30Ah/dag... ? :wink:
Ik blijf dat lastig vinden. Ik ben van oorsprong geen techneut maar een talenman. Zo vind ik het veel storender dat jij (en talloze anderen hier) "je bedoeld" schrijft waar je "je bedoelt" bedoelt. Gewoon tegenwoordige tijd, stam + t. :D :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie