AdBlue warning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Door de hoek en de positie van de vulhals staat een trechter scheef en het klepje heeft of een veer- of een magneetsluiting waardoor het wel wat tegendruk geeft. Dan moet je dus én de trechter recht houden én naar beneden blijven drukken om te voorkomen dat de altijd taps toelopende tuit er door het terugveren van de klep uitgedrukt wordt en met je andere hand zonder knoeien vloeistof uit een slappe plastic 10 liter can gaan gieten... dat zie ik in ieder geval mezelf niet doen. Ik ben motorisch niet zo handig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Ik heb een dergelijke trechter aan boord, dat vangt in ieder geval het scheefstaan ervan op:
695E9E15-CAA5-4EF3-AE22-1E5BBE91878A.jpeg
695E9E15-CAA5-4EF3-AE22-1E5BBE91878A.jpeg (97.3 KiB) 682 keer bekeken
De enige keer dat ik hem gebruikt heb, was met een 5 liter fles. Die is goed te hanteren met één hand.

Mijn Adblue vulopening zit onder de dieseldop (Fiat Ducato) in de deurstijl aan de bestuurderskant.

Frank
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: AdBlue warning



Bericht door Frits U »

Ik vind het een heel gedoe om de adblue tank te vullen met een jerrycan
Ik heb op mijn tomtom alle DKV tankstations staan daar kan makkelijk adblue tanken
Ik tank 2X zonder adblue de derde tankvulling met, maar heb voor de zekerheid toch een kannetje van 5 ltr. In mijn aanhanger

Groetkes
Frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

FrankdB schreef:
wo 01 jun 2022, 8:51

De enige keer dat ik hem gebruikt heb, was met een 5 liter fles. Die is goed te hanteren met één hand.
Ik moet mezelf hier serieus corrigeren…vandaag ging toevalligerwijs (en eerder dan verwacht… :thumbdown: ) de AdBlue lamp aan. Met de trechter en een 5L jerrycan bijgevuld maar met de hulp van mijn vrouw.

Gauw op zoek naar een theelepel.

Frank
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Frits U schreef:
wo 01 jun 2022, 10:41
Ik tank 2X zonder adblue de derde tankvulling met
Tank je dan altijd aan de vrachtwagenkant van het tankstation? Of tank je eerst en rij je dan een stukje terug/verder?


Frank
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBlue warning



Bericht door kampertjes »

In het instructie boekje wordt dit afgeraden i.v.m. kans op overvullen, dus dat er nog wat product in de vulhals blijft staan. Dat kan dan makkelijk kristalliseren en daarmee problemen geven. Maar goed, het hangt van je gebruik af of zo vaak zinvol is.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: AdBlue warning



Bericht door Frits U »

@Frank
Ja ik tank waar de vrachtwagens ook tanken, wel ff oppassen met de dieselpomp die geven veel liters p/min.

gr frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Ik zag de waarschuwing.

Was er niet zo iets als rode diesel? Dat vrachtwagens bepaalde belasting niet betaalde en dat daarom personenautos aan hun eigen pomp moesten tanken?

Of is dit inmiddels achterhaald?

Frank
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: AdBlue warning



Bericht door jheeck »

De landbouw en scheepvaart tank(t)en rode diesel, wegvervoer niet. Kan me niet heugen dat dat anders was.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Ik meld even bij de kassa van het tankstation als ik diesel en adblue wil tanken, dan is verplaatsen van pomp naar pomp zonder tussendoor afrekenen geen probleem.

De adblue pomp geeft ook heel veel meer liters per minuut dan de vulhals van de bestelbus/camper aan kan, dus ook daarmee oppassen, dat schreef ik al: het vulpistool met beleid inknijpen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AdBlue warning



Bericht door kampo »

FrankdB schreef:
wo 01 jun 2022, 8:51
Ik heb een dergelijke trechter aan boord, dat vangt in ieder geval het scheefstaan ervan op:
....
De enige keer dat ik hem gebruikt heb, was met een 5 liter fles. Die is goed te hanteren met één hand.

Mijn Adblue vulopening zit onder de dieseldop (Fiat Ducato) in de deurstijl aan de bestuurderskant.
Frank
Eeuh ik snap iets niet
Je krijgt een waarschuwing dat je nog >2000km kan rijden.
...en je gaat onderweg met een trechter en een kan zitten vullen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Ik kreeg een eerste waarschuwing (de meningen lopen uiteen hoever je nog verder kan).
Ik zat/zit in Frankrijk.
Ik stond bij een pomp waar ze alleen AdBlue in jerrycans verkochten.
Ik had net een bijdrage geleverd aan een discussie hoe moeilijk/makkelijk het is met een jerrycan zonder theelepel bij te vullen.

En met zo’n jerrycan…het is iets onhandiger maar ook niet echt alsof je een amputatie met een zwitsers zakmes moet uitvoeren.


Frank
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: AdBlue warning



Bericht door Frits U »

Ik heb nu 2485 km gereden en heb zojuist 4,76 ltr adblue getankt in mijn Fiat Ducato 160 pk 2,3 ltr.
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: AdBlue warning



Bericht door Huub56 »

In Frankrijk is bij bijna elk Le clerc tankstation ook een adbleu pomp dat de pompen met veel druk werken is ook bij de vrachtauto’s een probleem, je moet de hendel zachtjes bedienen en niet te ver inknijpen onze 160 om fiat met 9 traps automaat verbruikt 1 op 200 andere hebben een veel lager verbruik. Ben benieuwd als hij wat ouder is of het verbruik afneemt, niet dat het zoveel uitmaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie