AdBlue warning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Met een te laag toerental in een te hoge versnelling is mijns inziens niet zuiniger en veroorzaakt eerder ongewenste schade aan de motor...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Abe »

Pirke123 schreef:
do 12 mei 2022, 0:25
Dit staat er bij ons ook in de handleiding:

Wanneer het AdBlue® (UREUM)-reservoir leeg is, en de motor wordt gestopt, is het niet meer mogelijk om de motor te starten tot het AdBlue® (UREUM)-reservoir wordt bijgevuld met ten minste 5 liter AdBlue® (UREUM).

Dat suggereert dat je met een lege AdBlue tank kan doorrijden zolang je de motor maar niet uitzet. Je zal dus in principe niet zomaar stil komen te staan alsof de diesel op is. Dus doorrijden en pas stoppen waar ze jerrycans verkopen of bij de pomp.
En wat nou als je het start/stop systeem aan hebt staan en je stopt voor een verkeerslicht? De motor gaat dan uit en niet meer aan??
Sta je toch mooi op een vervelend plekje hartstikke stil....
Of zie ik dat verkeerd?
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Onze 2020 Jumper heeft en adblue en een start-stopsysteem en een laadbooster zodat ook de huishoud accu's geladen worden: in de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat de motor uitschakelt.

Verder kun je start-stop uitschakelen met een simpele druk op de knop. En tank tijdig adblue bij, waarom zou je tot het laatste moment willen wachten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80394
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: AdBlue warning



Bericht door Dafluc »

Als je geen brandstof tankt met een brandend waarschuwingslampje kom je ook stil te staan als je maar lang genoeg wacht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Tsja, ik ken mensen die van tanken een wetenschap hebben gemaakt en een hele boekhouding bij gaan houden: hoeveel km heb ik precies gereden, hoeveel kan ik erbij tanken, wat was het exacte verbruik, hoeveel had ik nog kunnen rijden en waar is de brandstof nog € 0,01 goedkoper en had ik die pomp dus ook nog kunnen bereiken? Dat moeten ze dan nu ook nog met de adblue gaan doen...oh jé...

Fietsen of lopen is goedkoper!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
jtham
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 14:44

Re: AdBlue warning



Bericht door jtham »

Is het AdBlue tanken zoveel anders dan diesel?

Ik krijg in mijn Jumper 2019 na ca. 8000 km de waarschuwing: nog 2300 km.
Ruim voldoende om nog een tankstation te vinden dunkt mij.
Je gaat toch ook niet de dieseltank helemaal leeg rijden. Daarbij is de reserve een stuk kleiner!

De praktijk is, dat ik voor een grote trip gewoon de AdBlue tank aftop en zo onderweg niet hoef bij te tanken.
Ik vermoed, dat velen dit doen. Je gaat toch ook niet op vakantie met een nagenoeg lege ruitensproeiertank en een laag koelvloeistof- of olieniveau.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: AdBlue warning



Bericht door Teisman »

Na 118 opmerkingen nog steeds dezelfde vragen.

Hoeveel display meldingen komen er dat AB getankt moet worden en bij welke theoretisch nog te rijden afstanden. Wat is de inhoud van de AB tank 15, 16, 19 liter????

Heb hier nog steeds geen zinnig antwoord op.

En ja ik begrijp dat als je een 70 liter diesel tank hebt en het voertuig 10 liter op 100 km rijd ik ongeveer 700 km kan rijden en dat het verstandig is vroegtijdig te tanken ik begrijp ook dat het verstandig is om tijdig genoeg AB te tanken. Maar als deze niet ter zake doende antwoorden geven geen antwoord op de vragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: AdBlue warning



Bericht door doov »

Dan zal ik het antwoord geven Teisman.

Jouw tank heeft een inhoud van 15 liter.
Je krijgt 2 meldingen. Bij 2300km te rijden en bij 800km te rijden.

Fijne zondag verder.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: AdBlue warning



Bericht door Teisman »

Mag ik vragen hoe je aan deze gegevens komt? Waar kan ik dit vinden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80394
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: AdBlue warning



Bericht door Dafluc »

"Da der Ad-Blue-Verbrauch stark von den Nutzungs- und Betriebsbedingungen abhängt, können wir keine verbindlichen Angaben zum Verbrauch machen. Gemäß unseren Erfahrungen liegt der in der Regel bei rund vier bis fünf Prozent des Kraftstoffverbrauches, also in etwa bei vier bis fünf Liter auf 1000 Kilometer."

Dit is het antwoord van Fiat over het verbruik. Daar neem je echter geen genoegen mee. Ik zou, om me zelf gerust te stellen, uitgaan van een verbruik van 5 liter per 1000 kilometer en een tank van 15 liter. Dat rekent gemakkelijk. Ik zou bij elke zoveelste tankbeurt (al naar gelang hoe vaak jij tankt) bijvullen. Dan is er nooit een probleem.
Ik weet inmiddels van mijn eigen auto ook om de hoeveel kilometer er weer wat olie bij moet. Omdat je na een paar keer bijvullen weet wat het verbruik is. Zonder lampje, zonder meter. Niet moeilijker maken dan nodig.
Afbeelding
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: AdBlue warning



Bericht door Teisman »

De vraag is niet wat het verbruik is. Dit weet ik wel. De vraag is wanneer de waarschuwing of waarschuwingen zouden moeten verschijnen in het display en hoe groot de tank inhoud is. En deze vragen kan tot op heden niemand beantwoorden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AdBlue warning



Bericht door Kroppie »

goh, het is toch wat die nog steeds onbeantwoorde vragen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Het is merkwaardig dat dit soort informatie zo moeilijk te achterhalen is.

Ik vond dit op het internet (ref: https://www.motorhomefun.co.uk/forum/t ... al.244397/) :
787428B4-00E5-4C5C-A3F4-E54274A767AC.jpeg
787428B4-00E5-4C5C-A3F4-E54274A767AC.jpeg (155.99 KiB) 1065 keer bekeken
Voor wat het waard is.

Frank
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Ik bedenk dat met bovengenoemde nummers en een factor 3 verschil tussen de maxima, het moeilijk is aan te geven hoeveel km er nog te gaan is bij een bepaald AdBlue niveau.

Ze hadden natuurlijk in de handleiding op kunnen nemen dat de waarschuwing komen bij bepaalde niveaus. Toen laatst mijn eerste waarschuwing kwam ging er 8 liter AdBlue in. Wij hebben een nieuwe Fiat Ducato 140 pk halfintegraal.


Frank
Plaats reactie