AdBlue warning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

AdBlue warning



Bericht door Teisman »

Wanneer gaat Ad Bleu lampje branden bij 2020 2.3 liter 160 pk Fiat Ducato?
En hoever kun je dan nog rijden. Vreemd genoeg staat dit niet in het instructie boekje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door doov »

Je boekje is daar helder over.
Meteen vullen als het lampje oplicht.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Zijspan »

Gewoon ook adblue tanken als je diesel tankt, dan zit je nooit zonder.
Bij m’n werkbus ging een tank adblue een 7000 km mee afhankelijk van je rechtervoet!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Camper-T »

Er is geen grote paniek als het lampje gaat branden, je hoeft echt niet gelijk de vluchtstrook op maar uitstellen moet je ook niet doen. Op het moment dat het AdBlue lampje gaat branden kun je nog wel enige tientallen kilometers rijden maar zoek de grens niet op want als je stil komt te staan zonder AdBlue dan mag je door naar de garage voor een dure 'reset'. Het is een gemis dat in dit type Ducato geen AdBlue niveaumeter zit.

Sinds onze eerste keer dat wij met het AdBlue lampje aan en zonder AdBlue jerrycan in de camper nog enige kilometers moesten tot de eerste pomp, heeft ons ook gelijk geleerd om altijd een jerrycan met 5 liter mee te nemen en tijdens het tanken gewoon even bij te vullen als dit mogelijk is. Het AdBlue verbruik van een Ducato uit 2020 valt gemiddeld heel erg mee als je normaal rijdt maar je zit lekkerder met volle tank.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door kampertjes »

Heb er nog geen ervaring mee maar dealer zei dat je nog zo’n 2000 km kon rijden nadat lampje aan ging.
Lijkt me ook sterk dat je maar enkele tientallen kilometers meer zou kunnen rijden.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door jheeck »

Beide keren dat het lampje bij mij ging branden kon er iets van een liter of elf bij in de 19 liter tank dus dat lampje gaat ruim op tijd aan. Niet panikeren maar ook niet nog ettelijke honderden kilometers doorkarren.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Teisman »

Nadat mijn lampje ging branden nog ongeveer 200 km kunnen rijden. 10 km voor de AdBleu pomp op een steile helling in noodloop. 5 liter uit jerrycan bijgevuld en later bij de pomp nog 6 liter. Toen was de tank weer vol. Had ook begrepen dat er bij 2500 km eerste waarschuwing zou komen. Mooi niet. Dat bijvullen uit zo'n plastic jerrycan is een grote smeerboel. Mijn eerste aankoop als ik weer in NL ben is een deugdelijk AB jerrycan. Overigens was een reset na de noodloop gelukkig niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door jheeck »

Dan is die noodloop wel apart met nog 8 liter in je tank, die zou ik wel uit laten lezen door een Fiat dealer.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Teisman »

Inderdaad wel vreemd. Zeker omdat ik na 5 liter gevuld te hebben gewoon weer verder kon rijden. Zou te maken kunnen hebben met een erg steile helling. Zal bij de volgende AB tank kijken of hij nu echt vol zat na het tanken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door kampo »

Jerrycan met AdBlue meenemen dat kan echt niet de bedoeling zijn.
Behalve als je een wereldreis gaat doen, maar dat is een ander verhaal.
Meerdere 100den kilometers kan je rijden voor het licht helemaal uitgaat.
Je krijgt ook verschillende waarschuwingen en zelfs als hij ooit in noodloop gaat dan kan je nog verder rijden.
Tenzij er iets niet OK is met je systeem ....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door gjvonk »

Ik weet het adblue verbruik / actieradius nog niet: op basis van de verhalen hier was ik uit gegaan van 1x adblue tanken na 4x gewoon tanken. Vandaag mijn 4e gewone tankbeurt. Dus trouw aan mijn eigen afspraak: adblue tanken. Na 5,66 liter is de tank alweer vol. De overbrugde afstand sinds de vorige adblue tankbeurt: 2.816,6 km = 1 liter adblue op 497 km. Rijstijl: sportief, stevig klimwerk, lange afstanden op snelwegen en binnenwegen met veel.schakelwerk ivm rotondes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Drim
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 9:25

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Drim »

Ik heb de Ducato 2021 160pk. Bij km stand 3650 ging het lampje branden van adblue. Bij km 5200 kwam het bericht dat ik nog 640 km kon rijden voordat de auto niet meer zou starten. Bij km 5440 getankt, er ging ruim 12 liter in. Je kunt dus gerust een tijdje doorrijden
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Bas vd laar »

"Bij de Fiat Ducato gaat er al een lampje branden als de helft van de 15 liter die het tankje kan bevatten is verbruikt"

Aldus Campintrend:

https://www.campingtrend.nl/adblue-dit- ... ver-weten/

Je kunt Adblue ook uit laten schakelen als je dat wilt.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: AdBleu waarschuwing?



Bericht door Peter+Annie »

kampertjes schreef:
ma 25 apr 2022, 18:26
Heb er nog geen ervaring mee maar dealer zei dat je nog zo’n 2000 km kon rijden nadat lampje aan ging.
Lijkt me ook sterk dat je maar enkele tientallen kilometers meer zou kunnen rijden.
Dat klopt wel zo ongeveer:

(Google (en mijn VW dealer)zegt t volgende:


Wat gebeurt er als je geen AdBlue tankt?
Het AdBlue®-lampje brandt en je kunt niet met AdBlue® vullen. Als je je tank na 2.400 km niet hebt gevuld, kan je voertuig niet meer herstarten. Voertuigen met SCR-technologie zijn uitgerust met een elektronisch apparaat dat voorkomt dat de motor start bij afwezigheid van AdBlue®.10 jul. 2020
Plaats reactie