AdBlue warning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AdBlue warning



Bericht door kampo »

doov schreef:
zo 29 mei 2022, 11:48
Dan zal ik het antwoord geven Teisman.

Jouw tank heeft een inhoud van 15 liter.
Je krijgt 2 meldingen. Bij 2300km te rijden en bij 800km te rijden...
En heb je er ook een verklaring voor waarom deze 2300 en 800km , als het zou kloppen, zo waanzinnig vroeg gegeven worden ?
Groeten Kampo
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBlue warning



Bericht door kampertjes »

Ik kan de bron ff niet meer terug vinden maar wettelijk is voorgeschreven dat eerste melding 2400 km voor leeg moet verschijnen. Dan zou je nooit zonder hoeven te staan.
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: AdBlue warning



Bericht door Abe »

gjvonk schreef:
zo 29 mei 2022, 5:57
Knip, knip.....
Verder kun je start-stop uitschakelen met een simpele druk op de knop. En tank tijdig adblue bij, waarom zou je tot het laatste moment willen wachten?
Ja, dat weet ik en dat snap ik.
Echter vorig jaar kreeg ik hier voor het eerst mee te maken toen ik een huurcamper mee had. Op een gegeven moment in de file op de snelweg ging er ineens een lampje branden. Ik zoeken op Google (stond toch stil), bleek het Ad Blue lampje te zijn. Verder zoeken bracht allemaal onsamenhangende info naar boven. Wel vond ik meerdere keren dat hij niet meer ging starten zonder Ad Blue.
Uiteraard het start/stop systeem toen maar uitgezet want wist ik veel hoeveel ik nog had.......
Je kunt zeggen, de verhuurder had je beter in moeten lichten. Ja, dat klopt, maar aan de andere kant vertelt hij ook niet dat je diesel moet tanken als het lampje gaat branden. Tja.
Vandaar mijn opmerking. Als je niet zo ingelezen bent dan kun je best wel even een schrikmomentje hebben. :crazy:
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Hmm, ik zou toch van een verhuurder wel verwachten dat hij een duidelijk uitleg/handleiding mee geeft over de essentiële bedrijfsstoffen voor een camper: diesel tanken, ad blue tanken, werking gas installatie, vers water, grijswater, chemisch toilet? Je betaalt over het algemeen toch wel een aanzienlijk bedrag als je een camper huurt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: AdBlue warning



Bericht door Abe »

Natuurlijk mag je dat van de verhuurder verwachten, en dat doet ie dan ook. Echter, ik huur daar al meer dan 10 jaar en dan wordt de uitleg natuurlijk ietwat korter. Beiden vinden we het dan en beetje onzin om bij alles langs te lopen wat ik toch al weet. Zeker gezien het feit dat we ook jaren zelf een camper hebben gehad.
Ad Blue was ik echter niet voldoende bekend mee en dat hebben we beiden (verhuurder en ik) even over het hoofd gezien. Ik wist wel waar de vulopening zat en de verhuurder had me ook gewezen op een volle jerrycan in de bagageruimte. Dus daar lag het niet aan. Alleen wanner het lampje gaat branden en hoeveel kilometer je dan nog kunt rijden hadden we overgeslagen. (en als ik het hier zo lees schijnt daar ook geen duidelijk antwoord op te zijn :lol3: :lol3: :lol3: ).
Als het lampje dan ineens gaat branden dan heb je dus wel even een momentje van: "Ja, en wat nu??" Maar is goed gekomen hoor. Op de eerstvolgende parkeerplaats bijgevuld en daarna geen vervelende/onverwachte Ad Blue ervaring meer gehad. :thumbup:
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: AdBlue warning



Bericht door jheeck »

gjvonk schreef:
zo 29 mei 2022, 16:42
Hmm, ik zou toch van een verhuurder wel verwachten dat hij een duidelijk uitleg/handleiding mee geeft over de essentiële bedrijfsstoffen voor een camper: diesel tanken, ad blue tanken,

Mijn persoonlijke ervaring is dat de standaard-auto-zaken bij overdracht van een huurcamper verwaarloosd worden, de focus bij instructies ligt op het campergedeelte.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Ik heb 3x gehuurd (voor het laatst in 2010) en alleen de 1e keer in 2008 werd me halfbakken informatie gegeven over de gasflessen: er zouden 2 volle flessen meegegeven zijn en al na 5 dagen was fles 1 leeg. Dan zit je als beginnende camperaar de rest van de vakantie toch met wat kromme tenen in Frankrijk.

Alle keren daarna was de uitleg goed. Bij de laatste keer huren kreeg ik zelfs vooraf een dvd met instructie filmpjes mee over van alles en nog wat . Het 1e bedrijf bestaat al lang niet meer, de andere 2 nog steeds.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
RobenDo
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:00
Locatie: Breda

Re: AdBlue warning



Bericht door RobenDo »

Ik heb ook Adblue lampjes gedoe.
Nieuwe camper fiat ducato 140pk
Na 2500 km eerste keer lampje en bijgevuld 8 liter erbij.
Afgelopen week op en neer naar Frankrijk en bij 5200 km weer lampje en 9 liter erbij.
Bijvullen met Franse Adblue jerrycan gaat bijna niet want plastic tuutje is niet lang genoeg on klepje naar beneden te drukken. Bij Adblue pomp gaat wel prima.
Ik vind dit nogal een stevig Adblue gebruik, niet blij mee
Off-topic:
Overigens is de diesel bij de pomp van Carrefour slecht 4 cent duurder dan Luxemburg
1,84 tegen 1,80
Lang autoroute ong 2.02
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBlue warning



Bericht door kampertjes »

Klopt, bijvullen met jerrycan gaat niet. Ik had hier ergens tip gelezen een theelepel in de vulopening te steken, die blijft hangen maar drukt wel de magneetklep open. De tuut van de jerrycan past er dan nog net bij.
Tja, de techniek van tegenwoordig staat voor niets….
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AdBlue warning



Bericht door Kroppie »

ja, maar vlak de techniek van de theelepel niet uit. :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: AdBlue warning



Bericht door Zonneke »

Diesel tanken doen we ook niet met een jerrycan, maak het niet moeilijker dan het is en ga gewoon bij een pomp tanken.
Is vaak nog goedkoper ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Alleen héééél zachtjes en met beleid in het vulpistool knijpen, ander spuit het goedje er met de kerende post uit...

Als de adblue vulpistolen in het buitenland dezelfde diameter hebben als in NL kun je met je Ducato (=Jumper=Boxer) bij iedere adblue pomp tanken, ook al zit die aan de truck kant van het pompstation. Je hebt dan net wat speling tussen adblue vulhals en de nozzle (heet dat eigenlijk zo?) van het vulpistool.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBlue warning



Bericht door kampertjes »

Diesel tanken doen we ook niet met een jerrycan, maak het niet moeilijker dan het is en ga gewoon bij een pomp tanken.
Is vaak nog goedkoper ook
Heb geen AB gezien aan de pomp in Spanje, zag zelfs truckchauffeurs met jerrycans in de weer. Ook in Frankrijk zag ik bij ieder tankstations pallet met jerrycans..
Maar met de wondere techniek van de theelepel zit het er zo in hoor :thumbup:
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

theelepel? Waarom zou een trechter met een lange tuit (spuit?)niet werken?


Frank
Plaats reactie