AdBlue warning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel

Re: AdBlue warning



Bericht door Frank »

adblue productie is hoofdzakelijk afhankelijk van aardgas dus daar waar aardgas duur is wordt deze productie moeilijk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AdBlue warning



Bericht door Kroppie »

ach, het word zo zoetjes aan tijd voor campers met een benzine motor :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
NielsC
Berichten: 2
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 16:02

Re: AdBlue warning



Bericht door NielsC »

Goedenavond allen,
Ben net terug van een trip naar Italië. Net voordat we vertrokken 10L adblue gevuld. Na 1600 km ging het lampje branden. Weer 10l erin gegooid. Vandaag weer na 1600km ging het lampje weer branden. In Arnhem bij de pomp 9,8L getankt.
Mijn camper:
Ducato buscamper 140pk automaat uit 2020. km stand 12300.
Verbruik tijdens onze trip 1 op 10.
Op de snelweg niet harder dan 115.
18 inch velgen met all terrain banden.

Lijkt me toch wel een hoog verbruik..?

Groet Niels
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: AdBlue warning



Bericht door TestCase »

https://www.camperland.be/techniek/wat- ... otorhomes/

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue warning



Bericht door gjvonk »

Als ik alle posts goed interpreteer, hebben de Fiat Ducato's met de ZF 9 traps automaat een hoger adblue verbruik dan de handgeschakelde versies. Wij hebben een handgeschakelde 165 pk Jumper uit 2020; ons adblue verbruik schommelt ook, maar zit beduidend lager: zo'n 10 a 11 liter op pakweg 3.800 tot 4.500 km. Bedrijfstemperatuur van de motor lijkt wel van invloed: in onze eerste 3 grote reizen met deze camper hebben we vanwege stroom tekort de motor vaker stationair laten lopen als we voor boodschappen bij een supermarkt waren. Toen was ons adblue verbruik wel hoger dan op de laatste reis.
Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: AdBlue warning



Bericht door kampertjes »

Een liter op 160 km lijkt me nogal fors. Daar zijn wel meer klachten over geweest. Maar volgens mij niet veel aan te doen. Die van ons (180 pk automaat) gebruikt zo ongeveer 1 liter op 400 a 450 km.
Volg wel goed de instructies bij het vullen; niet meteen starten! Dan kan de boel aardig in de war raken wat lastig weer goed te krijgen is naar het schijnt. Kijk in het instructie boekje.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: AdBlue warning



Bericht door FrankdB »

Wij verbruiken 1 liter op 230 km. Ducato 2020, 140 pk, 9-traps automaat.

Frank
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: AdBlue warning



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Inmiddels alweer 24.000 km 'AdBlue'-ervaring met de Ducucato 2.3 / 140 pk / 9-speed automaat.
Mijn brandstof verbruik (diesel) houdt het 'display' nauwkeurig bij voor mij en staat nu op 8,7 l/100 km.
Tank wel bij voorkeur Avia Multipower, Shell V-Power of BP Ultimate (of gelijkwaardig van Aral, Agip ed.)

AdBlue verbruik ??
Ik rij tot de oranje melding in de teller verschijnt en tank dan 10 liter.
Vooraf aan een 'grotere' trip, bij vertrek vol gooien (gewoon hier in het dorp ehh. Stad :wink: )
En dan weer verder, tot het oranje symbool zich weer meld.
Volgens de tank bonnetjes (en even rekenen), kom ik tussen de 350 km / 400 km per liter AdBlue uit (maar het kan iets meer zijn door een gemist bonnetje )
Correctie (inmiddels thuis): De laatste registratie was 2750 km op 10 liter AdBlue, dus 275 km op een liter :thumbup:

Tank AdBleu onderweg gewoon aan de pomp en nog nooit problemen gehad met vullen :cheers:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie