Lekkage en lakvraag Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door pepon »

Ik heb geen blanke lak gebruikt.
Even met wat was opgepoetst en je ziet geen verschil met de originele lak bij mij.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
slhaarsma
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 20:49

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door slhaarsma »

Ok dank voor de tip, ik ga t proberen!
PieterD
Berichten: 29
Lid geworden op: za 14 nov 2015, 19:43

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door PieterD »

Ik heb op die plek ook lekkage gehad. In de daklijst linksboven het raam (rechts ook) zit een naad die gekit is. Die naad kan lekken. Dat merk je bij het rijden in de regen, nauwelijks bij stilstand. Bij een autoglasbedrijf hebben ze aan de binnenkant een stukje hemelbekleding losgemaakt en van binnenuit gevoeld dat er kit ontbrak. Schijnt fabrieksfoutje te zijn. Met een lik kit op de vinger hebben ze aan de binnenkant opnieuw gekit. Probleem over.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door Bas R »

Hier ook, hetzelfde probleem.
Lekte best veel, de kitnaad was niet(meer) goed waardoor al het water wat boven op het dak door de goot liep deels hierdoor naar binnen kwam.
Dit probleem heb ik ook boven de schuifdeur aan de achterzijde gehad.
Beide kitnaden met een krabber schoongemaakt en opnieuw afgekit met polymax.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 07 jun 2022, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
pietervanderhaak
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 08 mar 2019, 9:48

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door pietervanderhaak »

Ik heb hetzelfde probleem. precies daar waar de dakdragers op het dak rusten ontstaat op twee plekken lekkage. Ik moet dus de dakdrager er eerst afhalen en daarna de boel repareren.

Wie weet hoe ik dat het beste doe?
Loskrabben van de oude kit en daarna nieuwe kit aanbrengen? Ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee, wie heeft een goed stappenplan voor mij?
Al vast bedankt!
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door juanv »

@ pietervanderhaak

Eerst alles wat min of meer niet goed vast zit losmaken met steekmes of iets dergelijks, vervolgens met 3M nylon borstel goed opkuisen ( eventueel roest verwijderen) hierna een primer (washprimer of epoxy primer) aanbrengen, goed laten uitdrogen en dan pas opnieuw afkitten.
Als de kit goed uitgehard is kan je er een nieuwe laklaag over aanbrengen.

Suc6
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Ik denk wel dat het een elastisch blijvende en overschilderbare kit moet zijn: de naden zullen gezien de omvang van de metalen oppervlakten moeten kunnen werken om uitzetten en krimpen onder invloed van temperatuur verschillen op te kunnen vangen. Misschien weet iemand hier op het forum welke kit toe te passen bij plaatwerk herstel aan bestelbussen? Of anders informeren bij een schadehersteller?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door DucatoDolf »

Ik heb onlangs carosseriekit meebesteld met een bus autolak op fabrieksnummer: 3M Carrosseriekit/nadenkit. Bij autolakopmaat.nl. Helaas zit deze kit niet in een kitkoker die je met een kitpistool kunt gebruiken (althans dat denk ik). Ik weet niet hoe ik nu de kit eruit krijg. Ben er verder nog niet aan toe gekomen. (heb nu eerst een ruit te fiksen.)

Ik heb wat lekkages op het dak gehad en die heb ik met lijmkit gedicht omdat ik toen die andere tube nog niet had. Had nog wat kokers over van mijn hefdak.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Deze? https://www.nonpaints.com/nl/3m-1k-pu-c ... mYQAvD_BwE


De verpakking lijkt toch verdacht veel op een gewone kitkoker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door DucatoDolf »

Dat is de zwarte, ik heb de witte :08689. Ik heb nog nooit een kitkoker gezien van metaal die aan de onderkant dicht zit zoals een colablikje. 3m zegt wel dat het met een pneumatisch kitpistool kan (dat zal dan op de compressor zijn, die heb ik ook maar doet het niet meer). Geen idee of dit ook met een gewoon knijp kitpistool werkt. Heb het ook nog niet geprobeerd en kon m'n kitpistool ook ff niet vinden. Ik ga 'm pas openen als ik het ook ga gebruiken.
Afbeelding

Op pagina 24 staat het e.a.https://multimedia.3m.com/mws/media/184 ... -guide.pdf
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Als de "plunjer" van het kitpistool er in past, zal het vast lukken. Het deksel van het blik kan met rits/rats open, ziet er uit als die van een Hak of Bonduelle groentenblikje.

Dat ze metaal kiezen zal met de houdbaarheid / kitsamenstelling te maken hebben. Als je de eigenschappen leest (hechting, over te spuiten met zowel watergedragen- als andere autolakken, lange termijn mechanische eigenschappen) kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik denk dat de chemische samenstelling nou niet noodzakelijkerwijs bijdraagt aan een goede gezondheid. Ik zou zeggen lees de verwerkingsadviezen goed door, zeker ook ten aanzien van persoonlijke bescherming...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door DucatoDolf »

Ja snap het, maar de koker leek me te dun voor een plunjer, vandaar.

Wel las ik op de bijsluiter dat vanaf 2023 een opleiding vereist is om dergelijke troep te gebruiken
Dus inderdaad, goed uitkijken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

In de autofabrieken wordt dit werkje en het geforceerd laten uitharden waarschijnlijk door robotarmen gedaan in een afgeschermde straat waar mensen niet welkom zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Lekkage en lakvraag Fiat Ducato



Bericht door JMD »

@pietervanderhaak je kunt in principe alle polymeerkitten hiervoor gebruiken... Zelf gebruik ik vaak Hybrifix of Bernerseal, maar PolyMax kan ook. Let op nooit transparant gebruiken die is 'veel' slechter! Verder goed schoonmaken, bv met Aceton (werd mij geadviseerd voor ruiten te plakken).

@ducatodolf die koker kun je hoogstwaarschijnlijk in een normale kitspuit gebruiken. Inderdaad als een blikje openen. Had vergelijkbare koker om m'n ruiten te plakken, koste wel veel knijpkracht bij die kit, maar aluminium koker was geen probleem.

Beiden succes met kitten, leukste werk om te doen :wink:
Plaats reactie