Hulp gezocht: accu gesmolten!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Hulp gezocht: accu gesmolten!



Bericht door Leon1973 »

Eerst even Voorstellen, mijn naam is Léon en wij hebben vorig jaar een mooie, omgebouwde VW T6 bus gekocht. Deze bus is omgebouwd Bij FSL uit Lith.

Wij zijn hier vorig jaar diverse keren mee op pad geweest. 8 x lang weekend en een week herfst vakantie. Wij zijn super blij met onze aankoop.

In november is onze vw Camper bus de stalling in gegaan en begin april hebben we hem weer opgehaald.

Nu het probleem.
Tijdens ons eerste uitstapje paasdagen, merkte wij een vreemde lucht in de bus. Op de heen rit maar ook op de terugrit. Bron helaas niet kunnen traceren.
Gister zijn wij weer vertrokken voor een 2 weken mei vakantie en weer de zelfde lucht, op een gegeven moment ook een sissend geluid, waardoor mijn eerste gedachte uit ging naar problemen met het voorwiel.
Snel van de weg af en gestopt op het terrein van Kwikfit. Bij mijn eerste check werd direct het probleem duidelijk. De huishoud accu onder de bijrijder Stoel, was gesmolten en stond te sissen van de hitte. Gelukkig stopte dit proces toen de motor uit was.
Een medewerker van kwikfit heeft geholpen de stoel en de accu te verwijderen.

Het probleem heeft zich gemanifesteerd toen wij een stuk vanwege de grote drukte file moesten rijden.

Op de campeerplek wordt de accu geladen door het zonnepaneel op het dak, of de 220v aansluiting. Het lijkt erop dat dit probleem zich vooral voordoet tijdens het opladen via de dynamo hoewel ik niet het besef had dat deze verbinding aanwezig was.

Wie kan mij helpen met een oplossing?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door rijschoollucassen »

Die verbinding hoort er gewoon te zijn. Laden van de huishoudaccu gebeurt via de 230v, de zonnepanelen en of de dynamo tijdens het rijden. Laadstroom van de dynamo past klaarblijkelijk niet bij de huishoudaccu. Dat is met een simpele universeelmeter te controleren. Hoeveel dat moet zijn is ook afhankelijk van het type accu. Zal in eerste instantie zo rond de 14v zijn bij draaiende motor.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Leon1973 »

De huishoud accu en de wagen accu zijn beide 12v als de laadstroom niet zou passen zou dit ook gevolgen hebben voor de wagen accu.

Het gaat overigens om een Beaut 12 v AGM 80A.
Ik had zelf overigens het idee dat het meer met de stroom verdeler te maken zou kunnen hebben.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door PE1OPQ Theo »

Je accu kan ook gewoon stuk zijn gegaan?
Een accu welke aan het koken raakt, is een geur welke naar rotte eieren ruikt.
De gassen zijn, op zijn zacht gezegd, niet fris voor je gezondheid.
Vervangen en je accu scheid relais (of iets anders wat er zit) werking na kijken.

Theo
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Leon1973 »

168C3FBD-7AD7-4D28-BFED-B5F5B2FD0E21.jpeg
168C3FBD-7AD7-4D28-BFED-B5F5B2FD0E21.jpeg (85.39 KiB) 786 keer bekeken
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet aan accu behoud heb gedaan. De accu zit onder de bijrijder stoel. Deze moet er dus vanaf om de accu te verwijderen.
De camper is in de stalling gegaan en was volledig leeg toen ik deze weer ophaalde.
Kan dit naast dat ik weet :-? dat dit niet goed is, dit de oorzaak zijn van het defect.

https://ibb.co/5KcvNmR

https://ibb.co/2Nsfrh8
Laatst gewijzigd door Leon1973 op zo 24 apr 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door rijschoollucassen »

Dat beide accu's 12v zijn, wil nog niet zeggen dat je ze ongestraft parallel kunt schakelen. Ebl en Solar regelaar hebben niet voor niets verschillende instellingen voor lood, gel, lithium etc. Maar een defecte accu lijkt hier inderdaad het meest logisch. Vervangen moet je die sowieso, maar dan gelijk laadstroom en instellingen controleren om herhaling te voorkomen.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Leon1973 »

De huishoud accu voed eigenlijk alleen de koelkast en is niet parallel geschakeld met de auto accu. Deze staan bij mijn weten volledig los.

Ik merk vooral de volgende zaken op als vreemd.
De accu was na het volledig ontladen zijn niet goed vol te krijgen. Thuis en tijdens paasweekend heeft de accu voor langere tijd aan 220 gelegen. Pas tijdens het rijden en vooral bij file rijden ontstond het probleem. Ik was al een uur onderweg voordat ik in de file kwam. Toen kwam het probleem aan het licht.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Kroppie »

als een accu langere tijd volledig leeg is geweest en al wat meer voor de kiezen heeft gehad, is het mogelijk dat er 1 of meerdere platen geheel of gedeeltelijk gesulfateerd zijn zoals dat heet, dan komt zo,n accu niet meer goed vol en kan ook raar gaan doen met laden, beste is accu een goede test te laten ondergaan.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Duco »

File rijden of 180 rijden maakt niet uit voor de accu, als de weerstand te hoog wordt doordat de accu vol is stopt het laden. Je zult echt moeten meten wat er gebeurt. Een AGM is best wel belastbaar maar als de accu niet meer vol te laden is, is deze gewoon overleden. Normaal gaat de spanning van de dynamo naar het electroblock en deze geeft weer een beetje spanning af aan de HH accu en de 12V verbruikers van het camper gedeelte.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Premiumliner »

Door volledige ontlading tijdens de stalling is de accu gewoon stuk gegaan. De hitte is dan ontstaan door inwendige "kortsluiting" van de accu. Terwijl hij werd opgeladen door de dynamo, liep hij tegelijkertijd leeg door een hoge inwendige stroom. Nog een geluk dat er niks ergers (brand, explosie) heeft plaatsgevonden.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Leon1973
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:19

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door Leon1973 »

Super bedankt voor alle reacties! Zeer waardevol!
Ik vermoed echter dat de accu niet ouder is dan 2 A 3 jaar.
Wat ik nog wel steeds heel vreemd vind is dat wanneer de accu een hele nacht aan 220v ligt dit geen probleem gaf maar dat het laden via de dynamo dus blijkbaar wel. Tot 3 keer toe geeft de accu tijdens het rijden een vreemde lucht (zoals eerder genoemd een rotte eieren lucht) wat de 3e keer dus fataal werd. De eerste 2 keren was de lucht en niet direct herleidbaar de fatale keer kookte de accu gewoon!

Dit wil je echt niet als je ligt te slapen
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door myway »

Waarschijnlijk heeft de 230 lader de accu helemaal niet “gezien” en werd er niet geladen.
Tijdens het rijden staan de accu’s paralel en wordt er wel geladen.

Als er een nieuwe accu instaat zou ik maar eens kijken of, indien alles uitstaat, er geen sluipverbruik is.
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: accu gesmolten!



Bericht door Satzat »

Gaat de camper voor langere tijd de stalling in dan is het beste dat je de minpool van de accu los haalt. Sluipverbruik is er dan niet meer en de accu kan zelfs wel een half jaar zo blijven staan. Wij doen dit ook zo en de beheerder van de stalling haalt ook de minpool van de start accu los (is een handige clip) wanneer hij de camper op de plaats heeft gezet. Accu blijft zo in perfecte staat.

Ik denk dat door de lange stalling van november tot april door sluipverbruik de accu helemaal is ontladen en daardoor kapot is gegaan.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hulpgezocht: Accu Gesmolten!



Bericht door pwhooftman »

Leon1973 schreef:
zo 24 apr 2022, 15:40
Wat ik nog wel steeds heel vreemd vind is dat wanneer de accu een hele nacht aan 220v ligt dit geen probleem gaf maar dat het laden via de dynamo dus blijkbaar wel.
Omdat de dynamo een véél hogere laadstroom kan leveren dan je 230V lader.
Plaats reactie