Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Frits U schreef:
wo 11 mei 2022, 9:49
Zelf probeer ik toch in nederland ingeschreven te blijven dan heb ik wat minder last van de door mij zo gehate burocratie.
Permanent bewonen is een uitdaging voor de overheid om dat te bewijzen! zodra ik het een aantal weken per jaar verhuur dan is het al niet meer permanent.

We zullen zien of het allemaal klopt ;)
Tijd zal leren.
Wat ik wel geleerd heb in mijn zoektocht naar een vakantiehuisje dat er heel veel mensen op deze manier wonen! sommige al meer dan 25 jaar
Frits, de, we zullen zien, tijd zal het leren, is je juiste Ik vertrek mentaliteit. :mrgreen:

Het is meer een zaak van de juiste betekenis van woorden te begrijpen.
Permanent wonen, is er het hele jaar wonen.
Maar jij wil in NL ingeschreven blijven staan, dus woon je daar permanent. (Ook al ben je er niet altijd.)
Je mag best een vakantiewoning in Duitsland bezitten.
Maar je woont niet permanent in je vakantiewoning, want dat doe je immers in NL. (Op papier he.)

Ik weet niet hoeveel dagen je per jaar in Duitsland in een vakantiewoning mag wonen. Dat lijk me makkelijk op tezoeken.
Stel het is 100 dagen, en je zou er 110 dagen verblijven, moeten hun bewijzen dat je dat gedaan heb.
Wat voor hun moeilijk is, en daarom KAN je er wel langer verblijven dan toegestaan.

Je hoef je vakantiewoning daarom helemaal niet teverhuren.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Frits U »

Waar ik gekocht heb woont 80% permanent in hun vakantiehuis, ik heb immiddels goede contacten dus ik heb ruimte genoeg voor info
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Frits U schreef:
zo 15 mei 2022, 22:12
Waar ik gekocht heb verblijft 80% permanent in hun vakantiehuis,
Ik heb even 1 woordje veranderd.
In jou geval blijf je in NL wonen.

Dat is iets wat je wel in de gaten moet houden, voor het geval je voor iets papieren moet invullen, en ze vragen naar je adres.
Jou adres is in NL en niet in Duitsland.
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik zal een voorbeeld schrijven.
Neem die Polen die in NL werken, en met Pools kenteken rondrijden.

Die wonen/staan ingeschreven in Polen.
Dat ze het hele jaar in NL werken en op een camping wonen veranderd daar niks aan.
Ze wonen immers niet in NL:

Of het slim is van die Polen weet ik niet. (Hun weten het waarschijnlijk ook niet.)
Maar hun kunnen op die manier wel goedkoper auto rijden.
Maar ze bouwen geen AOW op in NL.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Zonneke »

Beroepsreiziger schreef:
zo 15 mei 2022, 21:38
@Zonneke. Je betaal belasting in het land waar je staat ingeschreven. Dus woont.
Het maakt niet uit, uit welk land het geld komt.
Lees dan maar belastingverdrag tussen Duitsland en Nederland na wat betreft pensioenen.
Wanneer AOW en bijkomend pensioen meer dan 15.000 bedraagt passeert eerst NL langs de kassa.
Zoek het maar op, heb dat ook gedaan. :wink:

Het nieuwe belastingverdrag met Duitsland gaat op 1 januari 2016 in. De belangrijkste wijziging in het verdrag is dat pensioen en lijfrente-uitkeringen in sommige gevallen niet meer in het woonland Duitsland belast is, maar in het bronland Nederland. Een inwoner van Duitsland die een Nederlands particulier pensioen-, een lijfrente- of sociale zekerheidsuitkering van – in totaal - meer dan € 15.000 ontvangt, betaalt daarover voortaan in Nederland belasting.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Bert.H »

Beroepsreiziger schreef:
zo 15 mei 2022, 22:59

Of het slim is van die Polen weet ik niet. (Hun weten het waarschijnlijk ook niet.)
Maar hun kunnen op die manier wel goedkoper auto rijden.
Maar ze bouwen geen AOW op in NL.
Dat is niet zeker. Toen, dus jaren geleden werkte ik in Nederland en woonde in België. Ik heb toch AOW opgebouwd over die jaren dat ik in Nederland werkte.

Bert
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door beatrix18 »

Het gaat eigenlijk dus gewoon weer over centjes.
Nu heb ik ergens een onderschrift gelezen en die vond ik wel mooi:

"Als geld regeert dan sterft de emotie"

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Frits U »

Hoi Peter
Ja uiteindelijk gaat het altijd over de centen!
Ik heb 43 jaar gewerkt 43 jaar overuren gemaakt daardoor wat extra verdiend maar ook duchtig belasting over betaald.
De overheid met name de belasting zoekt voortdurend naar mogelijkheden om de burger belasting te laten betalen, ik doe dat nu ook ;) maar nu in mijn voordeel! Alles wat hierin
lukt is een gewin ! verliezen kan ik niet
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Zonneke schreef:
ma 16 mei 2022, 8:22
Beroepsreiziger schreef:
zo 15 mei 2022, 21:38
@Zonneke. Je betaal belasting in het land waar je staat ingeschreven. Dus woont.
Het maakt niet uit, uit welk land het geld komt.
Lees dan maar belastingverdrag tussen Duitsland en Nederland na wat betreft pensioenen.
Wanneer AOW en bijkomend pensioen meer dan 15.000 bedraagt passeert eerst NL langs de kassa.
Zoek het maar op, heb dat ook gedaan. :wink:

Het nieuwe belastingverdrag met Duitsland gaat op 1 januari 2016 in. De belangrijkste wijziging in het verdrag is dat pensioen en lijfrente-uitkeringen in sommige gevallen niet meer in het woonland Duitsland belast is, maar in het bronland Nederland. Een inwoner van Duitsland die een Nederlands particulier pensioen-, een lijfrente- of sociale zekerheidsuitkering van – in totaal - meer dan € 15.000 ontvangt, betaalt daarover voortaan in Nederland belasting.
Maar Frits wil in NL blijven wonen.
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Bert.H schreef:
ma 16 mei 2022, 15:56
Dat is niet zeker. Toen, dus jaren geleden werkte ik in Nederland en woonde in België. Ik heb toch AOW opgebouwd over die jaren dat ik in Nederland werkte.

Bert
Ik wil je best geloven. Maar....
Zover ik weet bouw je AOW op zolang je in NL woont. Je hoef niet eens te werken.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Cee Pee »

Je kunt apart bijkopen voor de jaren dat je in het buitenland woont maar dit is een vrij kostbare aangelegenheid.
De vijftig jaren voor je AOW gerechtigd bent bouw je 2% per jaar op als je in Nederland woont, waar en of je werkt is niet van belang.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 3:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Beroepsreiziger

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door Beroepsreiziger »

Ben je niet in de war met pensioen?
ben ik keurig gekort op mijn AOW opbouw.
Gekort kan helemaal niet, wat AOW bouw je op.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Permanent een vakantiewoning bewonen in Duitsland?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 3:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie