LiFePO4-accu afkoppelen in de stalling?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door kampo »

Er werd op dit forum al aardig wat over geschreven en je kan overal op het internet terug vinden dat de LFP levensduur verkort als je
- De accu langere tijd volledig of boven de 70% geladen houdt
- De accu diep gaat ontladen of langere tijd onder de 40% gaat opslaan
- De accu gaat laden onder de +5°C

Hoeveel dit de levensduur precies verkort staat er nergens bij. Het is logischerwijze ook heel afhankelijk van de situatie. Het hangt er vooral van af hoe veel je van het optimale gaat afwijken.

Een hoofdschakelaar op de HH accu is altijd aan te bevelen.
Omwille van veiligheid in eerste instantie. Bij calamiteiten.
Als je geen hoofdschakelaar hebt in combinatie met een voertuig met veel sluipverbruik, dan kan je de LFP accu toch maar beter af koppelen tijdens langere berging.
Dat er een paar campers zijn die heel weinig tot geen last hebben van sluipverbruik, dat is dan leuk, maar daar heb je zelf verder niets aan als je er mee zit.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door hathi »

Dan zal mijn Lfp ,het wel haast gaan begeven,……want die komt bijna nooit aan die 60%,maar meer aan de 90 % en ik ga hem echt niet ontladen voor de stalling,de tijd zal het leren
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4386
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door jheeck »

Uit de handleiding van mijn Super B LiFePO4 accu, over opslaan voor langere tijd:
The Li-ion battery can be set in storage mode via the BeInCharge mobile application or by
using the external “push button”.
Charge the Li-ion battery to > 80% of its capacity before storage.
Disconnect the Li-ion battery from all loads and, if present, the charging device.
Set the Li-ion battery in storage mode.
Place the terminal covers over the Li-ion battery’s terminals during storage.
Charge the Li-ion battery to > 80% of its capacity every 100 days. After charging ,set the Li-ion
battery in storage mode again.
De handleiding en/of leverancier van jouw specifieke accu raadplegen lijkt mij het zinningste.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Reneeke 1970 »

jheeck schreef:
ma 17 okt 2022, 11:42
Uit de handleiding van mijn Super B LiFePO4 accu, over opslaan voor langere tijd:
The Li-ion battery can be set in storage mode via the BeInCharge mobile application or by
using the external “push button”.
Charge the Li-ion battery to > 80% of its capacity before storage.
Disconnect the Li-ion battery from all loads and, if present, the charging device.
Set the Li-ion battery in storage mode.
Place the terminal covers over the Li-ion battery’s terminals during storage.
Charge the Li-ion battery to > 80% of its capacity every 100 days. After charging ,set the Li-ion
battery in storage mode again.
De handleiding en/of leverancier van jouw specifieke accu raadplegen lijkt mij het zinningste.
En wat gebeurt er dan in de storage mode?
Als hij na 100 dagen weer geladen moet worden doet het blijkbaar iets?
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Reneeke 1970 »

hathi schreef:
zo 16 okt 2022, 22:02
Reneeke dat afkoppelen,is meer,voor het sluipverbruik,wat veel Campers hebben, dan voor de Accu,….want deze overbrugt de stallingtijd ruimschoots, dus heb je geen stille verbruikers,gewoon er in laten
Ik laat hem ook erin, sterker nog ik gebruik hem bewust heel lichtjes met de buiten verlichting omdat mijn gevoel zegt dat het beter is voor de accu dan stil staan. Maar misschien is dat gevoel onjuist....
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4386
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door jheeck »

Reneeke 1970 schreef:
ma 17 okt 2022, 15:52
En wat gebeurt er dan in de storage mode?
Als hij na 100 dagen weer geladen moet worden doet het blijkbaar iets?
Dat zal de door de fabrikant geschatte zelfontlading zijn, misschien sluimert het BMS nog wat.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5689
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Camperic »

Ik zag gisteren tot mijn verbazing dit bericht bij het in "opslagmodus" zetten van mijn LFP via de nieuwe app.

PowerXtreme.PNG
PowerXtreme.PNG (93.51 KiB) 2711 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door kampo »

Goed geladen wegzetten moet bij LFP accu's waarvan het eigen verbruik (de BMS + BT) relatief hoog is.
Anders kom je binnen een aantal maand toch onder die 20% SOC. Zelfs met uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door hathi »

Sorry Kampo, die ervaring heb ik niet, ik doe niets, enkel volgend jaar de contactsleutel weer omdraaien en dan loopt hij... De LFP is dan nog meer dan 50%, wel met een plus schakelaar op de Startaccu. Tevens ga ik er regelmatig in en dan gaat automatisch het nachtlicht voor wc bezoek branden.
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Atoz »

Sorry Hathi ik heb met mijn 2 lifepo4 systemen dezelfde ervaring als wat Kampo hier beschrijft.
Dus.....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door hathi »

Dan zal er dus wel sluipverkeer zijn, Atoz... De aangegeven 3% maandelijks klopt bij mij in ieder geval vrij aardig, vandaar kijk ik er ook niet meer naar om.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 15 nov 2022, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hans
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Deurdranger »

Ik heb niet ALLES gelezen, veel te veel tekst, maar vergeten we niet om eerst de zonnepanelen los te koppelen alvorens de accu los te koppelen? Victron laadregelaars kunnen namelijk slecht tegen zonnepanelen die stroom leveren zonder aangesloten accu. Mijn vraag is dan weer: is een uitgeschakelde accu hetzelfde als een afgekoppeld accu?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Kroppie »

wat verstaat u onder uitschakelen?
en victron regelaars die slecht tegen niet aangesloten accu,s kunnen???, nog nooit van gehoord,

of bedoeld u dat voor de meeste regelaars het ongunstig is om de accu ONDER BELASTING af te koppelen c.q. uit te schakelen , dat veroorzaakt nl een spanningspiek waar sommige regelaars niet tegen kunnen, maar een paneel wat stroom levert terwijl geen accu aangesloten is kan m.i. geen kwaad, misschien beter eens wel alle tekst te lezen
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 26 jun 2023, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4386
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door jheeck »

Deurdranger schreef:
ma 26 jun 2023, 20:33
Mijn vraag is dan weer: is een uitgeschakelde accu hetzelfde als een afgekoppeld accu?
Voor de afnemers is mijn uitgeschakelde accu identiek aan een afgekoppelde, maar elke laadstroom maakt 'm direct weer wakker dus ik moet ook mijn zonneregelaar (en DC-DC-booster) uitschakelen als ik de accu in slaap wil houden.
De regelaar en booster kan ik met de accuschakelaar van de accu loshalen maar om te voorkomen dat die hun output dan ongecontroleerd richting EBL sturen kan ik het paneel zelf ook afschakelen, en ook de D+ die mijn booster aanstuurt. Schaudt stelt in de EBL-handleiding dat de zonneregelaar niet aangesloten mag zijn zonder accu. Dat de regelaar dat zelf niet fijn vindt wist ik nog niet.
Schakelaars-hh-accu.jpg
Schakelaars-hh-accu.jpg (22.89 KiB) 905 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie